Vilken lina till trollingrullarna ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina till trollingrullarna ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken lina till trollingrullarna ?

Är på gång och ska byta lina på några rullar, skulle vilja ha förslag på olika linor och för och nackdelar med dem.
    Jag ska trolla mest gädda/gös, men nån öringtur blir det säkert också. Vet inte om jag ska välja det billigare alternativet nylon eller om man ska köra på flätlina på rullarna på en gång.

Dom flesta väljer nylon därför det är ett helvete när man skall trassla med flätlina om man kör många spön, beror på hur många spön du skall köra med?
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Nylonlina är mest "allround" tilll trolling. Jag tycker nylon funkar bättre än flätlina speciellt när man trollar med sidoparavaner eller djuprigg eftersom nylonlinan "släpper" bättre från utlösarklämman.
      Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Blir inte nå jättetrolling med 16 spön eller nått, max 8 spön! Har fått fram ett bra pris på valfri flätlina nu, 80 öre/m, så priset är det inget fel på men man vill ju ha saker som funkar bra i praktiken också, fler som har synpunkter ?

Kommentera

Det är nylon som gäller! köp berkley big game på olssons. bulkspolar finns för 500 spänn nånting. tror det är ett par mil lina på dom. Superkvalitet jämförbar med stroft. Räcker garanterat många år framöver...

Kommentera

Använder du någon form av utlösare brukar flät ge problem då den är hal...
            Detta gäller åtminstone Fireline som offshore utlösare inte klarar.
            Flät är oslagbart till Dipsyfiske.
            Flät kräver också noggrann inställning av slirbroms iaf om du fiskar nåt större
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Vi kör Berkley Big Game 0,38mm på alla rullar och en bulkspole innehåller ca 10.000 m så det räcker till några byten och den funkar bra hittils iaf så klart nöjd med den.

Kommentera

De flesta verkar vara inne på nylonlina i alla fall. Är några dagar kvar än innan det blir köp så fler kommentarer är intressant att läsa...

Kommentera

jag använder ron thompson dyna cable 0,25 har funkat problemfritt i både paravaner(hemmabyggen och yellowbird), nypor (wiggler)och djupriggsutlösare dvs blacks releasers på djuprigg

Kommentera

Ursprungligen postat av Muppen Visa inlägg
                    Är på gång och ska byta lina på några rullar, skulle vilja ha förslag på olika linor och för och nackdelar med dem.
                    Jag ska trolla mest gädda/gös, men nån öringtur blir det säkert också. Vet inte om jag ska välja det billigare alternativet nylon eller om man ska köra på flätlina på rullarna på en gång.
                    Jag har fiskat med spiderwire stealth 0.30 flätlina efter lax och öring i vänern i 3 år nu,använder scottys utlösare både till riggen och till planern och jag är helnöjd.visst blir det en del trassel och då är det bara att kapa av,men det är
                    en helt annan känsla att drilla fisk med flätlina,och fisken krokas bättre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    895 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman