paravaner - frigolit sökes - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

paravaner - frigolit sökes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har provat att göra "typ dom vita" i polycarbonat isfället för plåt (vikten var en pålimmad rostfri plåt) samt rörisolering (grafitgrå skumplast) som flythjälp. "Förändan" på rörisoleringen snedkapade jag så att paravanen glider över vågtopparna. Eftersom rörisoleringen är ihålig proppade jag ändarna med polycarbonatskivor.

Enda nackdelen är att dessa paravaner blir diskreta men det kan ju lite färg råda bot på...

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
      www.frigolitfabriken.se

Dyrt, men det skall tydligen vara riktigt riktigt bra!

En tanke, har ju ca. 2ton (tänk er massan) rosa "skit"frigolit som ligger och skräpar hos farsan, den fungerar ju helt klart, men tål inte speciellt mkt. Borde det inte gå att lägga ett/ett par lager med ngn lack för att förstärka den?

Har annars samma prob. lite granna. Men fick tag på ett par i prototypgjutmaterial till volvoblock(Stort tack till Håkan!). Det verkar sjukt bra! Paravanerna skall bockas imorrn och sedan skall det testas.

Skriva gärna här vad du testar och hur det funkar.
      har du testat flytblocken på dina paravaner än flode?

Kommentera

Ursprungligen postat av pike14500 Visa inlägg
        har du testat flytblocken på dina paravaner än flode?
        Yes, sitter som berget med lite skilikon och är totalt överlägset allt annat jag testat, om dom sedan är lite för stora till just mina paravaner (så att dom inte kommer ner tillräckligt i vattnet?) vet jag dock inte. Men det funkar finfint änsålänge, så har inte haft motivering till att undersöka det lite närmare

Tack än en ggr!
        sigpic

Kommentera

Yes, sitter som berget med lite skilikon och är totalt överlägset allt annat jag testat, om dom sedan är lite för stora till just mina paravaner (så att dom inte kommer ner tillräckligt i vattnet?) vet jag dock inte. Men det funkar finfint änsålänge, så har inte haft motivering till att undersöka det lite närmare

Tack än en ggr!
          testa och vinkla fästet till utlösarn neråt,dvs mindre än 90 grader,kanske ca75 grader!!vad har du för mått på plåten föresten längd ?höjd? vinkel på förtyngden?mvh h

Kommentera

Ursprungligen postat av pike14500 Visa inlägg
            testa och vinkla fästet till utlösarn neråt,dvs mindre än 90 grader,kanske ca75 grader!!vad har du för mått på plåten föresten längd ?höjd? vinkel på förtyngden?mvh h
            Exakt som GW. Skall testa, min teori är att dom "flyter" lite för bra och därmed får lite mindre massa roder i vattnet. Men som sagt, dom funkar skitbra nu, och materialet i flytblocken är garanterat inte boven i dramat, hur bra som helst!
            sigpic

Kommentera

Exakt som GW. Skall testa, min teori är att dom "flyter" lite för bra och därmed får lite mindre massa roder i vattnet. Men som sagt, dom funkar skitbra nu, och materialet i flytblocken är garanterat inte boven i dramat, hur bra som helst!
              mina plåtar e ju lite större än gw:s,dom här flytblocken har extrem bärkraft,har gjort en paravan där plåten mäter 300mm lång med flytblock på 65#65 för att testa en wobbler på 55 cm /350gr........

Kommentera

Säger som andra! Varför dyr frigolit?

Satte ihop två stycken häromdagen (också väldigt likt den där Vita sorten ).
                Tog lite "skräpfrigolit" fungerade suveränt. Försökt hitta en bra plastfärg att "prima" med, sen kan du efter det lacka. Lack direkt på frigolit är inte att rekommendera.

Kan ju låta lite självgod och säga att mina paravaner som jag satte ihop gick som en riktig dröm i vattnet. (gick faktiskt bättre än orginalet till min polares stora förtret, men han fick två utav mig så han är nog glad.) Tio stycken till ligger på tillverkning nu. Bra att ha lite extra liggandes, kanske i 45 stycken det låter lite för häfigt för min del. Vill ni ta del av hur jag gjort eller rent av ha en ritning så kan ni skicka mig ett PM.

Skétfiske på er!!!!!
                ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av birkan Visa inlägg
                  Säger som andra! Varför dyr frigolit?

Satte ihop två stycken häromdagen (också väldigt likt den där Vita sorten ).
                  Tog lite "skräpfrigolit" fungerade suveränt. Försökt hitta en bra plastfärg att "prima" med, sen kan du efter det lacka. Lack direkt på frigolit är inte att rekommendera.

Kan ju låta lite självgod och säga att mina paravaner som jag satte ihop gick som en riktig dröm i vattnet. (gick faktiskt bättre än orginalet till min polares stora förtret, men han fick två utav mig så han är nog glad.) Tio stycken till ligger på tillverkning nu. Bra att ha lite extra liggandes, kanske i 45 stycken det låter lite för häfigt för min del. Vill ni ta del av hur jag gjort eller rent av ha en ritning så kan ni skicka mig ett PM.

Skétfiske på er!!!!!
                  Ehh, inte fan kan du rita, jag är minst 10ggr så bra som dig på FeautureCAM och Inventor!

Världen är rätt liten ibland
                  Senast ändrad av Flodebanan; 2007-08-08, 21:28.
                  sigpic

Kommentera

Ehh, inte fan kan du rita, jag är minst 10ggr så bra som dig på FeautureCAM och Inventor!

Världen är rätt liten ibland

Kör inte i feautureCAM, kör enbart i Edge numer. Men jag kan ju alltid skicka en ritning alá Lichron till dig

ha de mannen!
                    ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    715 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                    8 svar
                    471 visningar
                    0 gillar