Ursprungligen postat av Golden
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tips för nybörjar trollare
Collapse
X
-
Upplösningen är på 480x480 och det räcker låångt ! Skall man fiska på stora djup kan det vara värt med dubbelfrekvensgivare. Själv kör jag bara med 200khz då jag fiskar aldrig djupare än 20 m ! x126df heter lodet med dubbel frekvensgivare och då ingår även fart men 1500 spänn dyrare ! Den klarar att mäta dina djup i havet .
-
Fiskar man bara insjö och östersjö skärgård med maxdjup runt 40m räcker Eagles Fishmark serie mycket långt.
Ekolod med kraftiga uteffekter kommer till sin rätt vid bottenfiske i fjordar och dylikt med stora djup efter saltvattens arter.
Har du hyfsad planande styrpulpetare kör fast installerad givare de är inte så dyra om du köper dem på rätt ställe(dvs Ebay USA), vill du kunna flytta lodet skaffa en extra givare och powerkabel
På Fishmark serien är givare och strömkabel en och samma vilket betyder att du behöver bara skaffa extragivaren så har du strömkabeln på köpet, glöm ej 3 amp säkringen!
Lycka till med gäddtrollingenSenast ändrad av TAMTAM; 2007-07-11, 17:28.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Mycket bra tips jag har fått här. Ska nog beställa nått ikväll när jag kommer hem från jobbet.
Den sjön jag fiskar i är sommen och är nog max 50 meter djup men ligger väl runt 20-30 meter mest..
Vad blir lagom längd att köpa på spöt tror ni?
/Dennis
Kommentera
-
På tok för vekt spö, om man nu inte skall trolla med små wobblers. Sen så skall man också kunna kroka gäddan bra = driva in krokarna i gäddans käft då den biter över wobblern och det gör man inte så lätt med gummispön. Men kör man med små wobblers brukar wobblern sitta långt inne i käften och krokas lättare, fast ofta jävligare. Ett spö jag gillar nu är Strike Pro Concept 7,6', -150gr , tyvärr litet grepp ovan rullen, men det duger. Har även det då jag dänger mjukbeten + några lättjerkade beten = Buster,pigg mmUrsprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inläggShimano Forcemaster! Tar upp till 40g om är riktigt nice gäddspö i min mening. Att iaf jag fick det för runt 600 pickadulver är inte fyskam det heller
Till hardcore jerket har jag ett figrig 6,10 !
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Golden Visa inläggTjena Speedo, jag söker även jag efter ett ekolod... Jag vill ha ett ekolod som är bättre än budgetloden... Har hört att lowrance är bland dom bättre loden man kan ha... x125 är ju ett förhållandevis billigt lod? för att vara lowrance...
Jag har själv ett eagle cuda 128 tror jag det heter.. det duger ju till insjöfiske för att se stim och bottendjup.. men sedan är det verkligen begränsat!
Hur är upplösningen på x125:an... har tänkt använda det till havet, hur djupt klarar den mäta? Är detta lodet jag söker tro
Mvh Benny
Kan rekommendera x135 också som har grymt bra skärpa och upplösning, har haft mitt sen i våras och är helnöjd
Du kan läsa mer om loden på http://www.navpoint.se/
Kommentera
-
Rekomenderar inte ett portabelt lod till den båten, dock så ville han kunna använda det på andra båtar oxå.. sen bara för att ett ekolod är portabelt så behöver det inte betyda att givaren sitter fast med en taskig sugkopp. Men det du syftar på som portabelt lod är väl just ett sånt som är i "låda" och har taskig sugkopp..Ursprungligen postat av pasi75 Visa inläggFör att det är ett satans jobb att plocka upp sugproppen varje gång man skall gasa på då den brukar lossna i högre farter, speciellt då det är kallt,salt i vattnet
. Annars är ju konceptet nice. Har man en ryds 478gt så är ett fast ett måste, skall han annars ha den portabla lådan på sidan av där han sitter med styrpulpet eller ??? Ni kan ju inte vara ärliga om ni rekkomenderar ett portabelt till en sådann båt. Kör nu själv med ett Lowrance x-125= Kanon lod !!
Man kan ju faktiskt göra olika lösningar beroende på vad man vill kunna göra med lodet.. kan ju göra ett X125 till både fast och portablet.. kostar dock ngn krona extra med det kan det ju vara värt..
Kommentera
-
Japp – själv har jag ett Lowrance X-125 (mkt bra lodUrsprungligen postat av johan_83_ Visa inläggRekomenderar inte ett portabelt lod till den båten, dock så ville han kunna använda det på andra båtar oxå.. sen bara för att ett ekolod är portabelt så behöver det inte betyda att givaren sitter fast med en taskig sugkopp. Men det du syftar på som portabelt lod är väl just ett sånt som är i "låda" och har taskig sugkopp..
Man kan ju faktiskt göra olika lösningar beroende på vad man vill kunna göra med lodet.. kan ju göra ett X125 till både fast och portablet.. kostar dock ngn krona extra med det kan det ju vara värt..
) med R-A-M mounts http://www.ram-mount.com/marineelectronics2.htm
och portabel givare genom aluminiumrörkonstruktion med tving istället för sugproppsgivare.
I egna båten har jag monterat ett RAM-fäste på styrpulpeten och till hyrbåtar etc. använder jag en av Planos större boxar (7777?) som bas.
Boxen är precis tillräckligt hög (med RAM-fästet monterat ovanpå ena locket) för att man skall få lodet i lagom höjd för att använda det. I boxens ”masklåda” har jag monterat batteriet (helinkapslad 12V blyacc.) och på baksidan av boxen har jag satt ett 12V marinuttag (med medföjande plugg till lodets elkabel). http://www.basspro.com/webapp/wcs/st...003000_200-3-4
Har monterat en extra plugg på batteriladdaren så det är bara att koppla upp tackelboxen på kvällen för en smidig laddning
Sure – man ser ut som värsta prylbögen när man släpar runt på den megaboxen med monterat ekolod ovanpå men varför mörka sin rätta natur…
Kommentera
-
Prova att investera i några billiga havsfiskespön i 20-30 lbs klass, 7 fot långa. Perfekta för trolling med stora wobbler och inte onödigt långa.Ursprungligen postat av otzi Visa inläggTjena, Jag ska börja trolla lite efter gädda och är i behov av att köpa två nya spön + rullar! Är det någon som kan ge tips pånågot hyfsat spö som inte kostar så mycket. Skulle även villja ha tips på ett bra ekolod för ca: 1500-2000kr!
Hälsningar
Dennis Svensson
TranåsHälleflundrafiskare
Kommentera
-
Vet ej riktigt vad du prioriterar... bärbart eller prestanda. är svår att få båda. ska du ha ett fast så satsa på nogot av de nämnda ovan. måste du ha ett portabelt så köp ett i budgetvarianten och köp även en extra aktergivare som du monterar permanent på din båt.
Tips på rulle: Okuma Magda Pro 20DX pris 495kr
Tips på spö: Hasselö Special Trolling pris 419kr
Ring eller besök olssons fiske. jag fick vid köp av 3set ett totalpris på 2250(750kr/st)
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
712 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg