Tips för nybörjar trollare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för nybörjar trollare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

mitt råd ær att køpa ett fast ekolod. Om du bestæller ett från usa blir det mycket billigt. de flesta ekolod funkar bra men efter ett tag blir man mer och mer beroende av den informationen man får av lodet. Jag har ett garmin 250

214+50(frakt) dollar= 264* 6.67 = 1760 sek

Jag ær nøjd med detta lod men det finns mycket bættre lod.

Spø: eftersom jag trollar lax ær jag inte beroende av kroknings styrka i spøt eftersom linutløsaren skøter det. Jag anvænder mig av två typer av spø. ett ganska hård klinga och ett med en mjukare med større aktion. Mitt val ær det mjuka. mycket trevligare att drilla fisken med detta. det hårdare kn vara bra vid fiske med paravaner och dipsy diver eller spøparavaner.

rulle: Før att kontrolera slæplængder kan en rækneverksrulla vara bra att ha. Men detta kan du lætt læra dig med en valig också. men det kan vara vært att lægga en exstra hundring før detta.

Mitt førslag: garmin 250, Snäjks egna trollingspø, den Ambassadeur du tittat på eller en rækneverksrulle.

Nikals
    Niklas
    http://slasklag1.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
      Fishingbuddy suger om man gämför med andra ekolod. Satsa på ett Lowrance x-125 och bli nöjd ! Eller så köper du budgeten Eagle fishmark 320. 10ggr bättre än ett fishingbuddy iaf. Du skall absolut inte ha ett portabelt ekolod till din båt.
      Jag kör aldrig under 100grams spön till trolling. Fast det beror ju på om man trollar med små rappalas Spöet skall ha kraft nog att driva in krokarna också ! Sen så är ju smaken som baken, men jag gillar lite kortare spön, kör med 7-8 fots spön !
      En liten fundering... Varför inte ha ett portabelt ekolod även till denna båt? behöver ju inte vara ett fishingbuddy eller ngt annat billigt skit.. men finns väl andra portabla lod? Vill gärna höra anckdelarna med ett portabelt lod för den där båten..
      // Johan Sjölén

http://johansjolen.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklas (slasklag1) Visa inlägg
        mitt råd ær att køpa ett fast ekolod. Om du bestæller ett från usa blir det mycket billigt. de flesta ekolod funkar bra men efter ett tag blir man mer och mer beroende av den informationen man får av lodet. Jag har ett garmin 250

214+50(frakt) dollar= 264* 6.67 = 1760 sek

Jag ær nøjd med detta lod men det finns mycket bættre lod.

Spø: eftersom jag trollar lax ær jag inte beroende av kroknings styrka i spøt eftersom linutløsaren skøter det. Jag anvænder mig av två typer av spø. ett ganska hård klinga och ett med en mjukare med større aktion. Mitt val ær det mjuka. mycket trevligare att drilla fisken med detta. det hårdare kn vara bra vid fiske med paravaner och dipsy diver eller spøparavaner.

rulle: Før att kontrolera slæplængder kan en rækneverksrulla vara bra att ha. Men detta kan du lætt læra dig med en valig också. men det kan vara vært att lægga en exstra hundring før detta.

Mitt førslag: garmin 250, Snäjks egna trollingspø, den Ambassadeur du tittat på eller en rækneverksrulle.

Nikals
        Låter bra, Har du någon bra sida som man kan handla det från!
        Vad är http://www.cartserver.com/ fattade inte det riktigt!

Kommentera

bara att testa. tænk på att du kan åka på tull. inte så vanligt att det hænder. Och så det dær med garanti. men det kan vara vært att testa.

Bara att høra av dig om du undrar något mer så kan jag ta lite bilder på trollingturen i helgen

Niklas
          Niklas

Kommentera

Även om det inte är portabelt kan jag VARMT rekommendera lowrance x125. Visserligen är det en aning dyrare men du får inga skit grejor.

Kommentera

detta kan jag med føra x125 ær ett jætte bra lod. har det i kompisens trollingbåt. Om du kan lægga några kronor mer ær det vært att køppa detta.
              Finns nog på samma sida!!!!

Niklas
              Niklas

Kommentera

Ursprungligen postat av speeedo Visa inlägg
                Även om det inte är portabelt kan jag VARMT rekommendera lowrance x125. Visserligen är det en aning dyrare men du får inga skit grejor.
                Tjena Speedo, jag söker även jag efter ett ekolod... Jag vill ha ett ekolod som är bättre än budgetloden... Har hört att lowrance är bland dom bättre loden man kan ha... x125 är ju ett förhållandevis billigt lod? för att vara lowrance...

Jag har själv ett eagle cuda 128 tror jag det heter.. det duger ju till insjöfiske för att se stim och bottendjup.. men sedan är det verkligen begränsat!

Hur är upplösningen på x125:an... har tänkt använda det till havet, hur djupt klarar den mäta? Är detta lodet jag söker tro

Mvh Benny

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklas (slasklag1) Visa inlägg
                  http://www.gpsdiscount.com/

bara att testa. tænk på att du kan åka på tull. inte så vanligt att det hænder. Och så det dær med garanti. men det kan vara vært att testa.

Bara att høra av dig om du undrar något mer så kan jag ta lite bilder på trollingturen i helgen

Niklas
                  Kostar ju $299.00... det är inte mycket billigare än i Sverige? Finns att få för 3000 kr.... Känns som jag hellre köpt det från sverige isf...

Kommentera

jag har et loxrance 107 cdf tror att efterföljaren till det är x-125 cdf. mitt lod är ganska dyrt ca 10000:- men grymt till vrakfiske mm på lite större djup. har även en liten linder och ville inte köpa ett lod till utan köpte en hållare,strömpaket och en 200khz givare extra för ca 1000:- så vipps hade jag ett "grymt" lod i båda båtarna. kör med ett blyackumulator ifrån biltema för en hundring och det håller en hel fiskedag. givaren sitter på en planka som jag sätter fast med en tvinn.. så köp x-125 svartvitt så har du ett lod i många år framåt även om du byter båt eller köper en till..
                    mvh www.teamlinnea.se

Kommentera

Ursprungligen postat av johan_83_ Visa inlägg
                      En liten fundering... Varför inte ha ett portabelt ekolod även till denna båt? behöver ju inte vara ett fishingbuddy eller ngt annat billigt skit.. men finns väl andra portabla lod? Vill gärna höra anckdelarna med ett portabelt lod för den där båten..
                      För att det är ett satans jobb att plocka upp sugproppen varje gång man skall gasa på då den brukar lossna i högre farter, speciellt då det är kallt,salt i vattnet . Annars är ju konceptet nice. Har man en ryds 478gt så är ett fast ett måste, skall han annars ha den portabla lådan på sidan av där han sitter med styrpulpet eller ??? Ni kan ju inte vara ärliga om ni rekkomenderar ett portabelt till en sådann båt. Kör nu själv med ett Lowrance x-125= Kanon lod !!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      720 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      473 visningar
                      0 gillar