Ursprungligen postat av Pikeless
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trimma vinkeln på P66
Collapse
X
-
Intressant helt klart ger mej en ide att tillverka en löpskena för en givare jag sällan använder men som alltid sitter där ändå skulle vilja ha den skyddad när den inte används då ersättningsgivare inte går att få tag på längre, skulle vara perfekt att snabbt kunna dra upp den i skyddat läge bakom spegelnI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
-
Pikeless, vad använder du för lod och givare ute vid Knixet?Ursprungligen postat av Pikeless Visa inläggLite overkill kanske, och finns dessvärre ej till Lowrance..men konstruktionen är helt klart intressant!

[url]http://www.airmartechnology.com/uploads/brochures/TM258.pdf[
Antar du har djup runt 40-60m där låt mej veta mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Jag kopplade in en Airmar b256 till mitt Lowrance lod. Givaren var avsedd för raymarine men efter lite mailkontakt med Airmar, mailade de en kopplingsschema så jag kunde konventera givaren till att passa mitt lod. Köpte sedan en förlängningskabel till raymarine och kapade detta. Gjorde likaså med mitt gamla lowrance givarkabel och kopplade sedan ihop detta i en vattentät elbox.
Kan lungt påstå att det var värt besväret. Klockren bild i högre farter samt bättre detaljrikedom än lowrance 50/200 khz orginalgivare.
Jag gav 2000:- för givaren på ebay ink tull och dylikt. Benns i nacka skulle ha 8600:- för samma pryl.
Kommentera
-
Det där är en skrovgenomgående bronsgivare väl? (med tanke på priset!)Ursprungligen postat av snäck Visa inläggJag kopplade in en Airmar b256 till mitt Lowrance lod. Givaren var avsedd för raymarine men efter lite mailkontakt med Airmar, mailade de en kopplingsschema så jag kunde konventera givaren till att passa mitt lod. Köpte sedan en förlängningskabel till raymarine och kapade detta. Gjorde likaså med mitt gamla lowrance givarkabel och kopplade sedan ihop detta i en vattentät elbox.
Kan lungt påstå att det var värt besväret. Klockren bild i högre farter samt bättre detaljrikedom än lowrance 50/200 khz orginalgivare.
Jag gav 2000:- för givaren på ebay ink tull och dylikt. Benns i nacka skulle ha 8600:- för samma pryl.
Har du också X15 eller senare färglod?
Du skulle inte kunna passa vidare det kopplingsschemat?
Kan kanske vara bra att ha har hittat en P66a för ray på auktionssajten mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Hej TamTam; Här finns inget som du har skrivit om ekolod och givare som jag skulle kunna göra bättre!Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggJodå dra upp båten i planingsfart har du möjlighet se till att en kompis observerar båtens läge från en annan båt under den fart du vill att ekolodet ska läsa normalt förändras inte detta när du ligger i planing.
Tipset är att börja med att givarens undersida ligger i plan med skrovet dvs ta en rak bräda som ligger dikt skrovet justera sen givarens undersida för att ligga i plan horisontellt med brädan normalt fungerar det då men beroende på skrovets vikt kan detta variera något har du ett lätt skrov som ligger uppepå vattenytan i fart kommer du få problem med avläsningar i hög fart pga av att luft ofta sugs in under skrovet då detta kommer träffa givarens yta med dåliga avläsningar som följd.
Har ni frågor om ekolod och installationer ställ dem till Old Firehand ingen kan dem bättre
Edit noterade att du har svårigheter med justeringen lätt förvånad har en P66a till min downrigger tempmätare bara lossabulten och justera inga svårigheter alls???
Edit igen noterade att du vill justera vinkeln under gång! där kan jag inte hjälpa dej annat än se till att du har ungefär samma antal personer ombord när du går ut mvh
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Kommentera
-
Hej Tamtam!
Har dragit iväg ett mail till dig.
Jag använder LCX-104c. Jag skaffade en mindre låda i plast och byggde en inombordsgivare av denna. Efter ha lusläst det amerikanska forumet www.thehulltruth.com gjorde jag denna lösning istället för att köpa en riktig inombordsgivare. Det blev 500 dollar billigare. Läser man och jämför inombords och genomskrovsgivarnas spec på Airmar så är det ingen skillnad på uteffekten. Båda tappar lika mycket el lite kraft för att passera genom skrovet.
Denna funkade utmärkt i norge i år och jag har en lowrance dubbelfrekvens som referens på min båt. Största skillnaden är separeringen av fisken. Istället för ett stort utslag visar den fiskarna mer separerade i mindre stim.
Kommentera
-
I big fishen sitter det ett Lowrance X107C DF, med en dubbelfrekvens givare som följde med till lodet från fabrik. Har fyllt sitt syfte väldigt bra tycker jag, både vid trolling och vrakfiske i blekingevattnen.Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggPikeless, vad använder du för lod och givare ute vid Knixet?
Antar du har djup runt 40-60m där låt mej veta mvh
I min egen båt sitter det ett Lowrance LCX-110C, och är mer än nöjd med det lodet. Funderar dock starkt på en givare från Airmar till det, typ nåt hemmabygge som "snäck" har gjort. The Hull Truth har gett mig massor av galna idéer!
Kommentera
-
Hej Pikeless. Så du funderar på en Airmar, vilken typ in/thru-hull eller "Skimmer" ?Ursprungligen postat av Pikeless Visa inläggI big fishen sitter det ett Lowrance X107C DF, med en dubbelfrekvens givare som följde med till lodet från fabrik. Har fyllt sitt syfte väldigt bra tycker jag, både vid trolling och vrakfiske i blekingevattnen.
I min egen båt sitter det ett Lowrance LCX-110C, och är mer än nöjd med det lodet. Funderar dock starkt på en givare från Airmar till det, typ nåt hemmabygge som "snäck" har gjort. The Hull Truth har gett mig massor av galna idéer!

Beställde nyligen en Airmar till mig själv, men det är en in-hull givare på 1 kW (M-260). Monteringen ser lite "pysslig" ut, tar nog tid det där men blir bekvämt och bra. Inget skit på givaren och inget som hänger där bak som man måste vara rädd om. Den här givaren är till för havsfiske mer än till vanlig trolling, men det går det med (om man kör med 50kHz:ens 19°).
mvh FlodströmMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Har precis köpt en fishfinder 240 m P66 givare till av kompisen. Problemet är att han bröt sönder fästet till givaren när han skulle ta bort det och sen kastade han fästet. Enligt honom kostar en ny hållare 700:- och det känns ju lite väl....
Nån som har ett förslag på hur man kan bygga ett fäste eller skicka en bild så man kan inspireras lite?
Nån som vet vart man kan köpa en hållare så jag kan kolla om hans prisuppgifter stämmer?
Ska sätta det på göspråmen, en crescent 500
//matte
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
704 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg