Vilket spö till trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spö till trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
    Tjena Leffe.
    Då jag till och från även fiskar med Tapani Lehtonen i Team Troller (vann Ålandsträffen ÖVERLÄGSET för ett antal år sedan, även vunnit i Nynäs) nyttjar även jag just de gamla senapsgula gamla UglyStik spöna. Som du säger öerhört hög kvalitet med bra känsla, öven om det personligen inte är just mina absoluta favoriter. Ska iväg nu 1-5/12 till Karlsborg (alt Baggerud), återstår att se om vi kan göra en repris på samma helg ifjol då en fulsticka fick bocka djupt för bla en 10,36 / 94cm silvertorped! Fortsatt trevlig höst allesamman!
    Hej igen David J; Tapani Lehtonen var hemma och hälsade på mig i Bålsta för cirka 10 år sedan. Våra trollingspår har korsats då och då, men vi har aldrig suttit i samma båt och tillsammans hört trollingrullarna tjuta. Jag trollingtävlingsfiskade med Johan Abelsson i Vänern 1986 - 1991, i Vänern, Vättern och Pukaviken med Reinhold Teramo 1992-1993, med Stefan Trumstedt några år senare och med Alpo Tiila och Kalman Kovac 2004 eller 2005 om nu årtalen stämmer. Största laxen jag varit med och fångat vid trolling i Vättern vägde 16,5 kilo och det var två nätter före midsommarafton 1965. Skeppare på den stora, ruffade ekbåten var Sven Olov Edholm, Vadstena. Under många år på 1960 - 1970-talen bjöd Sven Olov Edholm (in memoriam) ner mig till nattligt midsommarfiske efter lax, röding och öring i Vättern. Vi gick ofta ut på Vättern vid 21-tiden på kvällen och fiskade fram till 7-tiden på morgonen.
    Keep the Ugly Stik "Sinappias" and Go for the Big Salmons!
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Hmmm.. Ramon om efternamnet är Surawski förklarar det definitivt inte nicket Flodström men däremot flugfiskeintresset för norsk lax 16 kilos på holmsletta om jag inte minns fel mvh kanske jag har fel vet det men kul ändå.
      Hehehe, jo du, det var jag och laksen vägde 16,8 blodad. Sen dess väger jag aldrig en rekorfisk efter avblodning, man har lärt (kanske den vägde 17,2 men det får jag ju aldrig veta, hehe). (men Avataren visar mig med en "liten 13-kg´s", hehe). Fiskar fortfarande i Surna, men det ser mörkt ut just nu (med laxstammen).
      Du har rätt ang. efternamnet, men jag har bytt (när jag flyttade till Norge )därav din fundering på vem jag är.

Passar på att fråga om trollingspön här när jag endå är inne på den här tråden:
      Är dessa spön nått att satsa på (jag tänker göra det p.g.a. priset):
      Shimano TDR90M2B (9 fot, 12-25lb)
      Shimano TDR90MH2B (9 fot, 15-30lb, "dipsy")
      Daiwa HL-D862 MS-G (8 fot 6", 12-25lb)

Någon som känner till de här modellerna?
      Kan få de här spöna rimligt (nya) eller är det bara "skit"-spön ?

Tänkte köpa på mig 10 spön på en gång och sen eftervart byta till högre kvalitet senare när "kassan har fått påfyll".

mvh
      Senast ändrad av Flodström; 2007-11-23, 21:04.
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Didde Visa inlägg
        Hej!
        Jaq är nybörjare på trolling och har tänkt att köpa mig två trollingspön som fungerar att trolla lax med. Spöna får gärna vara billiga. Jag kommer inte att trolla med mast eller djuprigg utan jag kommer försöka fånga lax med djupgående vobblers och ytgående vobblers. Har ni tips på en prisvärd trollingrulle också så tar jag tacksamt emot info om det också.
        Tror ni att det går att fånga lax på det sättet som jag beskrivit? Jag tänkte först och främst satsa på Vättern men även Vänern kan få sig ett besök. Eventuellt Göta älv också.

Tack på förhand!
        Tror faktiskt ett gott råd är köp rätt spön från början du kommer addera mast eller inlines och någon form av rigg förr eller senare tro mej helt säkert om du framhärdar med trolling efter lax den fisken kräver sådan utrustning i någon form öring däremot är annorlunda grundtips för yttrolling vanliga 9-10 fotare i hållare djupgående hårt blyade wobblers eller någon paravan prova kraftigare liknande spön eller ett rent Dipsy spö lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          Hehehe, jo du, det var jag och laksen vägde 16,8 blodad. Sen dess väger jag aldrig en rekorfisk efter avblodning, man har lärt (kanske den vägde 17,2 men det får jag ju aldrig veta, hehe). (men Avataren visar mig med en "liten 13-kg´s", hehe). Fiskar fortfarande i Surna, men det ser mörkt ut just nu (med laxstammen).
          Du har rätt ang. efternamnet, men jag har bytt (när jag flyttade till Norge )därav din fundering på vem jag är.

Passar på att fråga om trollingspön här när jag endå är inne på den här tråden:
          Är dessa spön nått att satsa på (jag tänker göra det p.g.a. priset):
          Shimano TDR90M2B (9 fot, 12-25lb)
          Shimano TDR90MH2B (9 fot, 15-30lb, "dipsy")
          Daiwa HL-D862 MS-G (8 fot 6", 12-25lb)

Någon som känner till de här modellerna?
          Kan få de här spöna rimligt (nya) eller är det bara "skit"-spön ?

Tänkte köpa på mig 10 spön på en gång och sen eftervart byta till högre kvalitet senare när "kassan har fått påfyll".

mvh
          Där ser man vad liten laxvärlden är!
          Hört och sett dina äventyr högst upp i Säterhölan också du måste känna till en djuping vid namn Stefan Holst flugfantast länge sedan han fiskade Surna iofs (även jag själv men tillhörde inte flugtokarna) nuförtiden styr han med förkärlek trollingbåten vid Landsort bla blir väl lite fluga också men minskande som det verkar gillar han nog inte men verkligheten är sådan! mvh
          PS Namnet Surawski försvann bara helt plötsligt brukar inte göra detta om personen är fantast och duktig där var förklaringen.

Kommentera

Där ser man vad liten laxvärlden är!
            Hört och sett dina äventyr högst upp i Säterhölan också du måste känna till en djuping vid namn Stefan Holst flugfantast länge sedan han fiskade Surna iofs (även jag själv men tillhörde inte flugtokarna) nuförtiden styr han med förkärlek trollingbåten vid Landsort bla blir väl lite fluga också men minskande som det verkar gillar han nog inte men verkligheten är sådan! mvh
            PS Namnet Surawski försvann bara helt plötsligt brukar inte göra detta om personen är fantast och duktig där var förklaringen.
            Jag känner Stefan, ja. Bara hälsa till honom från mig, hehehe. (Han fiskade en del i lag med an annan bekant, M. Kymling)

Ang spöna jag snackade om, någon som har erfarenhet/vet nått?

mvh
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag lånade av en kompis hans 8,6fots TDR spön och dom tyckte jag inte om. Dom var för styva tyckte jag. Men han kör med dom och tycker dom är bra.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Magic kolla klippet tio av dessa för 2500kr: Bios 85DT inline
                På väg nu för att komplettera de jag redan har fina grejor eller hur!! mvh
                Senast ändrad av TAMTAM; 2007-11-25, 17:55.

Kommentera

Magic kolla klippet tio av dessa för 2500kr: Bios 85DT inline
                  På väg nu för att komplettera de jag redan har fina grejor eller hur!! mvh
                  Jajemen, de kommer att passa dig finfint, för så länge de inte utsätts för någon belastning är de mycket fina att titta på.
                  /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                    Jajemen, de kommer att passa dig finfint, för så länge de inte utsätts för någon belastning är de mycket fina att titta på.
                    Åjo de ska nog belastas med fisk efter förmåga lita på det i övrigt behandlas med nödvändig varsamhet! mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                      Jag lånade av en kompis hans 8,6fots TDR spön och dom tyckte jag inte om. Dom var för styva tyckte jag. Men han kör med dom och tycker dom är bra.
                      Då kanske 9-fotaren är något mer flexibel, men det finns fler varianter på 8,6fotaren: 12-25 och 15-30lb. Kan tänka mig den på 15-30 är lite styv (om det nu var den som du prövade)?

Kan de här spöna vara värda 30 USD ? (nya). Blir i alla fall betydligt billigare än att bygga egna trollingspön (finns inga billiga klingor att få tag på) så den varianten har jag slagit ur hågen.

mvh
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      260 visningar
                      0 gillar