Vilket spö till trolling? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spö till trolling?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av BigFive Visa inlägg
    Kanske något av mina trollingspön skulle passa?
    Uglystiktiger, adexa dipsy, eller toppgrund special II?
    Se annons under säljes.
    Hej BigFive; Dina "6 st trollingspön Shakespeare Ugly Stik Tiger 8´0´´ 2.40 cm, ca 3 år bra skick, Pris 500:-/st" är det de senapsgula "Sinappia" dubbelbyggda BWD220080 du vill sälja eller är det de svarta trippelbyggda Ugly Stik Gold Tiger BWD3280 du avser? Är det "Sinappia" är jag klart intresserad och vill gärna nå dig för att se spöna. OSA!
    Old Firehand

Kommentera

Ugly Stik Tiger Gold svarta är det jag har. Så här står det på spöna, BWD 3200 8´0´´(2.40m) Action MH (15-40 lb. Sigma)
      Har 2 st Adexa dipsy heavy, och 1 st Excalibur Toppgrund special II

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
        Nej, tacka vet ja trollingspön med lite tryck kvar i, ex UglyStik Gold-Tiger / RT-HardCore / RT-Cruiser / Bios I85DT!
        Ryggraden i Bios 85DT är spröd, har knäckt alldeles för många för att hålla med om att det är tryck i dem. Däremot Ugly Stik och RT är sköna.
        /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Lev väl Ramon; Nästa tur får vi jaga vildren på Hardangervidda!
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand
          Hmmm.. Ramon om efternamnet är Surawski förklarar det definitivt inte nicket Flodström men däremot flugfiskeintresset för norsk lax 16 kilos på holmsletta om jag inte minns fel mvh kanske jag har fel vet det men kul ändå.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
            Ryggraden i Bios 85DT är spröd, har knäckt alldeles för många för att hålla med om att det är tryck i dem. Däremot Ugly Stik och RT är sköna.
            Håller helt med dej Magig om att de kromade Bios I85DT spöna är relativt sköra (fullgrafit), därav lättheten/smäckerheten. Dock en ruggigt bra kompromiss i förhållande styrka & drillninigskänsla, ett spö som fungerar bra både på vänern/vättern som på kusten/havet (ovanligt!). Svårt att hitta ett "trollingspö" med bättre drillningskänsla trots lång nylonlina spö-fisk, underbara tycker jag! Till havs håller jag dock just RT-HarCore / RT-Cruiser varm om hjärtat...

Kommentera

Håller helt med dej Magig om att de kromade Bios I85DT spöna är relativt sköra (fullgrafit), därav lättheten/smäckerheten. Dock en ruggigt bra kompromiss i förhållande styrka & drillninigskänsla, ett spö som fungerar bra både på vänern/vättern som på kusten/havet (ovanligt!). Svårt att hitta ett "trollingspö" med bättre drillningskänsla trots lång nylonlina spö-fisk, underbara tycker jag! Till havs håller jag dock just RT-HarCore / RT-Cruiser varm om hjärtat...
              De svarta var tjockare, men minst lika klena, de blåa gick rullfästena sönder på och de kromade & guldfärgade knäcktes bara man tittade på dem. Jag tycker inte att det ger någon bra känsla om man inte kan lita på grejerna.
              /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av BigFive Visa inlägg
                Ugly Stik Tiger Gold svarta är det jag har. Så här står det på spöna, BWD 3200 8´0´´(2.40m) Action MH (15-40 lb. Sigma)
                Har 2 st Adexa dipsy heavy, och 1 st Excalibur Toppgrund special II
                Hej BigFive; Tack för svaret! Det är de äldre, dubbelbyggda och senapsgula 8-fots Ugly Stik Tiger BWD220080 trollingspöna jag är intresserad av. Dessa "Sinappia" har parobolisk aktion och är betydligt starkare än de nya, trippelbyggda och svarta Ugly Stik Gold Tiger BWD3280 (f.d. BWD 3200) med mera utpräglad toppaktion. Flera butiker i Sverige säljer helt nya svarta 8-fots Ugly Stik Gold Tiger BWD3280 för SEK 510:- med 7 års garanti. Ditt pris SEK 500:- för tre år gamla spön verkar därför lite i överkant.
                Go for the Big Salmons!
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                  De svarta var tjockare, men minst lika klena, de blåa gick rullfästena sönder på och de kromade & guldfärgade knäcktes bara man tittade på dem. Jag tycker inte att det ger någon bra känsla om man inte kan lita på grejerna.
                  Knäcktes bara man såg på dom?, nja... Har inte nött mina en livstid direkt, fiskat med dom sen -00/01, inte knäckt ett enda... Kör dom flitigt hela vinterhalvåret på Vättern/Vänern (dock ej vid extrema kallgrader), försommarn på Ålandshav, sensommarn djupriggsfiske efter gös. Håller som sagt med om att det finns klart robustare/tåligare spön, men att de skulle vara några "tändstickor" likt duy beskriver, inte mina iaf... Knäckt flera andra spön, bla Vättern Spec II (kromade) vart flis av 3-4kgs gädda (!). Men men, alla har sina favoritspön, kul är väl ändå det. Skitfiske på er alla!

Kommentera

Knäcktes bara man såg på dom?, nja... Har inte nött mina en livstid direkt, fiskat med dom sen -00/01, inte knäckt ett enda... Kör dom flitigt hela vinterhalvåret på Vättern/Vänern (dock ej vid extrema kallgrader), försommarn på Ålandshav, sensommarn djupriggsfiske efter gös. Håller som sagt med om att det finns klart robustare/tåligare spön, men att de skulle vara några "tändstickor" likt duy beskriver, inte mina iaf... Knäckt flera andra spön, bla Vättern Spec II (kromade) vart flis av 3-4kgs gädda (!). Men men, alla har sina favoritspön, kul är väl ändå det. Skitfiske på er alla!
                    Hej DavidJ; Av det du skriver ser jag att antingen de nya, svarta Shakespeare Ugly Stik Gold Tiger 8-fots BWD3280, 8,6-fots BWD3286 eller de gamla "Sinappia" 8-fots Ugly Stik Tiger BWD220080 skulle kunna bli dina vänner för livet.
                    Under de senaste 30 åren har jag testat det mesta vad gäller trollingspön....men inga har matchat de gamla, senapsgula 8-fots Ugly Stik Tiger. Det känns tryggt för dig att hålla i ett Ugly Stik Tiger när drömlaxen tagit ditt bete i andra ändan av linan! Jag tror att du kan köpa dem hos Wobblery OY i Helsingfors. De har sålt åtskilliga hundra av dem till finska trollingfiskare.
                    Go for the Big Salmons!
                    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej DavidJ; Av det du skriver ser jag att antingen de nya, svarta Shakespeare Ugly Stik Gold Tiger 8-fots BWD3280, 8,6-fots BWD3286 eller de gamla "Sinappia" 8-fots Ugly Stik Tiger BWD220080 skulle kunna bli dina vänner för livet.
                      Under de senaste 30 åren har jag testat det mesta vad gäller trollingspön....men inga har matchat de gamla, senapsgula 8-fots Ugly Stik Tiger. Det känns tryggt för dig att hålla i ett Ugly Stik Tiger när drömlaxen tagit ditt bete i andra ändan av linan! Jag tror att du kan köpa dem hos Wobblery OY i Helsingfors. De har sålt åtskilliga hundra av dem till finska trollingfiskare.
                      Go for the Big Salmons!
                      Old Firehand
                      Tjena Leffe.
                      Då jag till och från även fiskar med Tapani Lehtonen i Team Troller (vann Ålandsträffen ÖVERLÄGSET för ett antal år sedan, även vunnit i Nynäs) nyttjar även jag just de gamla senapsgula gamla UglyStik spöna. Som du säger öerhört hög kvalitet med bra känsla, öven om det personligen inte är just mina absoluta favoriter. Ska iväg nu 1-5/12 till Karlsborg (alt Baggerud), återstår att se om vi kan göra en repris på samma helg ifjol då en fulsticka fick bocka djupt för bla en 10,36 / 94cm silvertorped! Fortsatt trevlig höst allesamman!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      802 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      260 visningar
                      0 gillar