spö paravaner ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö paravaner ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Ett stort tack för dina värdefulla synpunkter och grattis till fina laxar, storsej och stortorsk.
    Tack! Visst du att alla tre laxarna från V-sjöarna är tagna på Bomber...?
    /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Hej Firehand körde tre på varje sida med 8 fots spön samtliga buttar strax ovan rufftaket och uppåt spridda i fin vinkel neråt varefter man kom närmare båten så nog var topparna till de yttre högt upp över ytan säkert 13-14 fot nja återigen 100m visst är de bra för att inte säga riktigt bra men det är mycket mycket långt.
      Säga vad man vill om din "smygreklam" Firehand men ingen ska påstå att du säljer dåliga grejor, så vitt jag kan förstå är alla grejor handplockade därför att du tycker de är de bästa du kan erbjuda kunderna noga utprovat under en längre tid.
      Ska återigen börja använda såna paravaner på havet när läget känns rätt för dem har fått några därute på dem men normalt är storpulkorna betydligt vassare men ibland så definitivt värda att ta med.
      Hej igen TamTam; Har man gäster med sig i båten, som inte är vana vid pulkor och planerboardsfiske, då är det time för spöparavanerna (the sideliners). Vi har jämfört de Off Shore OR-12 spöparavaner jag har idag med de spöparavaner jag givit bort, sålt "billigt" eller helt enkelt kasserat. Jag har vid många trollingturer kunnat konstatera att Off Shores OR-12 klarar att sträcka ut en 0,40-0,45 mm lina 100 meter ut från båtsidan med 30-40 meters släplina till betet förutsatt att spötoppen är 3 - 5 meter ovanför vattenytan och att farten är tillräckligt hög. Vindstilla eller 6 - 8 m/sek har ingen större betydelse. På mina egna OR-12 har jag tagit bort den bakre, svarta OR-14 releasen och ersatt den med en stor, kraftig dualock dubbelhake. Den främre, svarta OR-14 releasen har jag ersatt med en ny, orange betydligt kraftigare OR-19 release bara för att den inte ska lossna vid hugget eller följande rusning så att sidelinerns rasar ner till en uppskrämd, vilt hoppande lax. Sidelinern vill jag ta in i båten före laxen.

När jag är ute med frugan och trollar i Gävlebukten med min Buster Magnum använder vi mina röda Mariestadspulkor, en 4,5 meter hög rostfri teleskopmast (fyrkantsrör), två Cannon MAG-10 djupriggar och dubbla utombordare; en 150 hkr 2-takts Yamaha som transportmotor och en Side-By-Side-monterad 15 hkr 4-takts Yamaha trollingmotor....men det här vet du sedan gammalt... Det har redan börjat hugga nere i Simris!
      Go for the Big Salmons!
      Old Firehand

Kommentera

Hej igen TamTam; Har man gäster med sig i båten, som inte är vana vid pulkor och planerboardsfiske, då är det time för spöparavanerna (the sideliners). Vi har jämfört de Off Shore OR-12 spöparavaner jag har idag med de spöparavaner jag givit bort, sålt "billigt" eller helt enkelt kasserat. Jag har vid många trollingturer kunnat konstatera att Off Shores OR-12 klarar att sträcka ut en 0,40-0,45 mm lina 100 meter ut från båtsidan med 30-40 meters släplina till betet förutsatt att spötoppen är 3 - 5 meter ovanför vattenytan och att farten är tillräckligt hög. Vindstilla eller 6 - 8 m/sek har ingen större betydelse. På mina egna OR-12 har jag tagit bort den bakre, svarta OR-14 releasen och ersatt den med en stor, kraftig dualock dubbelhake. Den främre, svarta OR-14 releasen har jag ersatt med en ny, orange betydligt kraftigare OR-19 release bara för att den inte ska lossna vid hugget eller följande rusning så att sidelinerns rasar ner till en uppskrämd, vilt hoppande lax. Sidelinern vill jag ta in i båten före laxen.

När jag är ute med frugan och trollar i Gävlebukten med min Buster Magnum använder vi mina röda Mariestadspulkor, en 4,5 meter hög rostfri teleskopmast (fyrkantsrör), två Cannon MAG-10 djupriggar och dubbla utombordare; en 150 hkr 2-takts Yamaha som transportmotor och en Side-By-Side-monterad 15 hkr 4-takts Yamaha trollingmotor....men det här vet du sedan gammalt... Det har redan börjat hugga nere i Simris!
        Go for the Big Salmons!
        Old Firehand
        Hej Firehand känner igen uppsättningen dock inte längden från båten men ska ge det ett test i vår så får vi se om du far med osanning på sidan starkt mvh :sun
        Alltså strax över 330 fot!! Simris såg att Mattias/Pikeless redan gjort rent hus därnere vi bor på fel ställe!
        Senast ändrad av TAMTAM; 2008-02-11, 23:53.
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Olof Visa inlägg
          Ca 350 kr för ett par! Jag kommer inte ihåg vad Great Light kostar?
          De finns i en liten storlek, ca 7 cm är dem, och de har jag använt till gös i höstas. En större storlek, ca 10 cm, är idealiska för gädda. En tredje större storlek är under utveckling, för wobblers och laxtrolling, men kommer ej släppas innan testresultat är tillfredställande gällande funktion.
          Med enkla tillbehör gör man paravanen glidande.
          Låter jäkligt intressant det här! Är så jäkla trött på att asa in stora paravaner så jag oftast skiter i det o fiskar utan istället. Nu verkar räddningen kommit

Till helgen ska jag nog ta årets första gös hade jag tänkt... frågan är blir det med eller utan paravaner

När den sista storleken kommit ut får du höra av dig Olof, jag är i stort behov av en sådan modell. Har du förresten provat med småwobblers på 7 och 10 cm storleken?

Anders
          www.pikewallis.se

Kommentera

Varför adresserar du detta inlägg till mig? Ser det i mitt inlägg ut som att jag är på väg att köpa fler av dom jag tänkte sälja?

Hej Cisco Kid; Jag säljer Off Shore OR-12, både Left och Right för SEK 378:-/st (förr SEK 598:-/st) via www.trumman.com och har just fått hem vårleveransen.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            12 hours
            1,440 casts
            2 followers
            1 strike
            DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Det har redan börjat hugga nere i Simris!
              Go for the Big Salmons!
              Old Firehand

Vill bara påpeka att det hugger året runt här nere vid Simris, tog en på 10 kg dagen innan julaftonen.
              Själv använder jag sällan eller aldrig ytgående paravaner vid Simris, utan det blir Dipsy-Divers i största storleken.
              Tumlaren
              Senast ändrad av Tumlaren; 2008-02-12, 10:32.
              trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                Vill bara påpeka att det hugger året runt här nere vid Simris, tog en på 10 kg dagen innan julaftonen.
                Själv använder jag sällan eller aldrig ytgående paravaner vid Simris, utan det blir Dipsy-Divers i största storleken.
                Tumlaren
                Hej Tumlaren; Jag längtar tillbaka till Simrishamn! Jag har bara fiskat en enda gång i Simris och det var på Trolling Masters 1999 tillsammans med två av lekens ess i båten, Hasse Backman och Stefan "Trumman" Trumstedt. Första tävlingsdagen blev inställd på grund av hårt väder. Andra tävlingsdagen fick vi fiska bara 4½ timme innan tävlingsledningen bröt tävlingen. Anledningen var att en Grisslan båt tog in vatten och höll på att sjunka i den grova sjön. Vi fick 4 st godkända laxar bordade i Trummans Ryds 600 Big Fish walkaroundbåt under de drygt fyra timmar vi fick fiska utanför Simris. Tre av laxarna fångades på en Northern KIng MAG-GLOB, ett självlysande NK-drag med till hälften ljusblå framsida och svarta tigeränder. MAG-GLOB är ett av mina, personliga "fulvädersfavoritdrag". Jag fick nästan slåss i Trummans båt för att få min "NK-GLOB" utplacerad bland 9 st "Den Stive". Den sista och minsta laxen tog på Den Stive. På båda sidorna av båten körde vi på Dipsy Diverspöna med Flashers och "Den Stive" bakom Luhr Jensens Divsy Divers. Min egen Northern King MAG-GLOB simmade, blyad med 50 grams päronsänke, i den grova sjön 25 meter bakom en OFF SHORE OR-12 sideliner 60 -70 meter utanför babordssidan av båten. Tänk om jag hade haft 2 st "NK-GLOB" med mig i båten.... Jag längtar tillbaka till Simrishamn!
                Go for the Big Salmons!
                Old Firehand

Kommentera

Fan OF! Jag hoppas att du sitter och läser i ngn gammal fiskedagbok när du skriver ovanstående inlägg...annars så får jag nog diagnostisera dig som autistisk eller nåt..
                  12 hours
                  1,440 casts
                  2 followers
                  1 strike

Kommentera

Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
                    Fan OF! Jag hoppas att du sitter och läser i ngn gammal fiskedagbok när du skriver ovanstående inlägg...annars så får jag nog diagnostisera dig som autistisk eller nåt..
                    Hej Cisco Kid; Professor Hans Asperger (Aspergers syndrom) skrev 2004 en avhandling om "Autistisk psykopati"....mycket läsvärd.

Alla jag brukar fiska tillsammans med vet att jag sedan slutet av 1950-talet för en mycket utförlig fiskejournal över alla mina fisketurer, både bomturer och fångstgivande. I denna fiskejournal finns kolumner för Datum, Fisketid, Fångstplats, Använda beten, Fiskart, Högsta vikt, Lägsta vikt, Fiskars längd, Antal fiskar, Barometerstånd, Månstånd, Vindriktning, Vattenstånd, Vattentemperatur, Fångstdjup, Trollingfart plus en stor kolumn för Diverse anteckningar. Kanske något för dig att ta efter?

När jag är ute och fiskar har jag med mig en liten bandspelare (60 min.) där jag snabbt kan tala in värdefulla detaljer.
                    One day spent fishing adds another day to your life!
                    Old Firehand

Kommentera

Ja, jag ångrar faktiskt att jag inte fört någon fiskedagbok sedan starten...hade varit intressant att gå tillbaks och läsa i.
                      12 hours
                      1,440 casts
                      2 followers
                      1 strike

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      794 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      258 visningar
                      0 gillar