jag vill ha mått hur långa ska spöhållarna ska vara?
och även inerdiameter (tror dom ska vara 35mm?)
Ja jag svetsar i allt.......
Och jag kan fixa lådan.
Du jobbar på klockaffären på marieberg eller?
Hej Flint
Låter intressant det där om ditt projekt att börja svetsa spöhållare.
Jag har kikat lite på mina spön (Shimano, Aftco/Lamiglas, Daiwa) och så här ligger det till:
Alla mina spön passar i 35 mm i.d. rör utom 2 som är på 36,5 mm i butten (vilka i.o.f. går att slipa ner). I.o.f. så kunde rörets i.d. vara på ca 37 mm utan att det skulle bli för glappt (beror på vad som är tillgängligt för dig). Linan i spänn (spöböj), eller full fart på båten (luftmotståndet) gör att spöna inte hoppar omkring i spöhållaren så det är nog ingen fara.
Ser man på max-längd/djup på röret (från övre kant på öppningen och ner till krysspinnen så varierar det ganska mycket vad det kan vara mellan olika spömärken.
Det som är dumt är om t.ex. ett spö har kort nedra handtag, då kommer inte spöt att vila på butten, men kommer att vila på rullen mot överkant på stålröret (om långt rör), inte speciellt bra. Därför får längden/avståndet mellan öpningen ner til krysspinnen inta vara större än att alla typer av spön kan vila på butten och inte på rullen.
Kortast handtag som jag har mätt upp är på ett Daiwa Heartland downriggerspö. Det mätte ca 285-300 mm från butt till rullstativet på rullen vilket praktiskt betyder att avståndet från ytterkanten av röret ner till krysspinnen måste vara kortare (misstänker mina Daiwa inte är dem enaste spön med ett kort nedre handtag)
Tror at 250-260max är det du skall satsa på, och hoppas att fler kan göra den mätkontrollen så du får data. Andra spöhållare jag tagit mått på ligger på runt 250-260 mm ner till krysspinnen.
Den koniska, avrundade ytterkanten förhindrar at spön nöts sönder under transport och/eller under belastning (=trolling) vilket betyder att du bör satsa på det. Dem som inte har det, har i stället en motsvarande konisk insats av typen plast eller neopren, vilket fördyrar konstrulktionen. Satsa på att göra röret koniskt, avrundat i övre ytterkant.
Ang. materialval så är det enaste som håller: syrafast (A4), i alla fall i marin/och i Östersjö-miljö, bara ett litet tips i all välmening. (elektropolering är ett plus)
Samma material i den fästplatta du svetsar fast på yttersidan av röret (om det blir en sådan konstrution) och det bör kunna vara möjligt för kunden att välja placering av den (alltså fästplattan för räcke-clipsen) annars kan placeringen på båten bli omöjlig.
hoppas detta hjälper dig att komma i gång
mvh
Tack så mycket då var det bara att sparka igång.....
Någon som är intresserad dom kommer ligga på ca 175 kr.....
Mvh Flint
Ps Gör allt till trolling båtar tex master och bågar till spöhåller och även ramar till rutor till styppullpet båtar...Ds
Tack så mycket då var det bara att sparka igång.....
Någon som är intresserad dom kommer ligga på ca 175 kr.....
Mvh Flint
Ps Gör allt till trolling båtar tex master och bågar till spöhåller och även ramar till rutor till styppullpet båtar...Ds
Hej Flint
Kunde vara bra att veta var du håller hus, närmaste stad eller nått sånt. Jag bor själv i Norge och allt måste skickas till mig om inte någon polare kan plocke upp grejer åt mig när han är på resa.
Jag kunde tänka mig att du sänder ett prov till mig. Sender PM.
Kona båda ändarna på hållarna.
Jag gjorde misstaget att bara ha dem konade i toppen vilket gjort att några spön har märken i sig där botten på hållaren legat emot, nöter ganska kraftigt av den vassa kanten som blir där annars...
edit: Har du krysspinne i botten behövs självklart ingen koning i botten
Kunde vara bra att veta var du håller hus, närmaste stad eller nått sånt. Jag bor själv i Norge och allt måste skickas till mig om inte någon polare kan plocke upp grejer åt mig när han är på resa.
Jag kunde tänka mig att du sänder ett prov till mig. Sender PM.
Max 40mm YD, skakar/hoppar/rasslar annars påtagligt + att topparna konstant krigar med varandra vid gropig fullfartskörning... ID 35mm fungerar mkt bra, vill man ha det riktigt "slim" går det (oftast) även att köra YD 35mm. 260mm längd är som Flodström nämnde perfekt, kör själv 280mm (knackar i 2 gamla BIOS med trigger). Konad topp smidigt men långt ifrån ett måste. Blir resultatet tillfredställande och du kör ex "10-12st / 1500kr" lockar du garanterat flertalet trollare...
Jäklarns va bra, kanon, har en kompis som bor där och som skulle kunne kika på en spöhållare åt mig så att säga. Kanske han också blir intresserad att köpa några, vem vet. Tar kontakt då det närmar sig.
Jag gjorde mina spöhållare i 38 mm rör invändigt 350 mm långa.Svarvade en kona,10 tio grader av ett ämne som var 50 mm använde en verkstadspress till att pressa i konan med.Jag gjorde sedan ett urtag i koningen så att haspelrullens fäste skulle passa där i.Detta för att kunna placera hållarna tätt intill varandra(jag använder mina endast vid transport/kaffe paus) och att rullarna blir fixerade.För att minimera nötskador på rullfästet använde jag en tejp av transparent slag med god vidhäftning som jag fick klippa små jack i för att det skulle bli bra i radien.
Kommentera