Vilken trollingmotor ska jag välja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken trollingmotor ska jag välja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken trollingmotor ska jag välja

Tjena,

Egentligen borde jag kanske posta den här frågan i ett annan del av forumet men eftersom jag kommer att använda motorn till trolling hoppas jag ni har överseende och kan hjälpa en oerfaren.

Jag håller på att utrusta en båt för kustnärafiske/skärgårdstrolling, Örnvik 481R, en vanligt 5-meters styrpulpet. För närvarande sitter en gammal Suzuki 50 hästare från 80-talet. Har inte gått alltför många timmar men ger mig ändå lite betänkligheter inför större vatten. Därför köpte jag en 5 hästars fyrtaktare i höstas för att tjäna som trollingmotor/reservmotor. Har inte hunnit testa den uppsättningen ännu så jag vet inte om jag blir nöjd.

Nu börjar jag dock fundera på att helt enkelt byta huvudmotorn till något som även fungerar som trollingmotor. Det skulle vara skönt att slippa två motorer och dessutom ge färre propellrar att trassla in linan i.

Jag bor i Umeå och här har vi, såvitt jag vet, återförsäljare för Johnsson, Suzuki, Yamaha och Mercury. Vad rekomenderar ni för 50 hästars båtmotor? Vad används i trollingkretsar - finns det någon "standardmotor". Fungerar de nya tvåtacktsmotorerna (tex E-TEC) vid de låga varvtal som krävs för trolling?

Något annat som jag borde veta/tänka på?

Mycket tacksam för lite hjälp!

/Fredrik
    Senast ändrad av trango; 2008-02-24, 08:31.

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
    Tjena,

Egentligen borde jag kanske posta den här frågan i ett annan del av forumet men eftersom jag kommer att använda motorn till trolling hoppas jag ni har överseende och kan hjälpa en oerfaren.

Jag håller på att utrusta en båt för kustnärafiske/skärgårdstrolling, Örnvik 481R, en vanligt 5-meters styrpulpet. För närvarande sitter en gammal Suzuki 50 hästare från 80-talet. Har inte gått alltför många timmar men ger mig ändå lite betänkligheter inför större vatten. Därför köpte jag en 5 hästars fyrtaktare i höstas för att tjäna som trollingmotor/reservmotor. Har inte hunnit testa den uppsättningen ännu så jag vet inte om jag blir nöjd.

Nu börjar jag dock fundera på att helt enkelt byta huvudmotorn till något som även fungerar som trollingmotor. Det skulle vara skönt att slippa två motorer och dessutom ge färre propellrar att trassla in linan i.

Jag bor i Umeå och här har vi, såvitt jag vet, återförsäljare för Johnsson, Suzuki, Yamaha och Mercury. Vad rekomenderar ni för 50 hästars båtmotor? Vad används i trollingkretsar - finns det någon "standardmotor". Fungerar de nya tvåtacktsmotorerna (tex E-TEC) vid de låga varvtal som krävs för trolling?

Något annat som jag borde veta/tänka på?

Mycket tacksam för lite hjälp!

/Fredrik
    Hej Trango; Idag och sedan 20 år tillbaka har 4-taktsmotorerna Suzuki och Yamaha bäst rykte bland trollingfiskare! Är det hos Arne Wänman, Arnes Fritid du köper din motor? Arne (pålitligheten själv) har jag känt sedan 1973 när han jobbade som säljare hos Harry Stenmarks Maskinaffär i Umeå. Vi träffades förr varje år på båtmässan Allt för Sjön i Älvsjö. Hälsa från hans gamla Lowrance- och Minn Kota-leverantör i Bålsta när du ser honom.
    Yamaha for ever!
    Old Firehand

Kommentera

Håller med OF till 100% Suzuki eller Yamaha är kanonmaskiner bland 4taktare, en fördel för Suzuki är att dem har kamkedja medans Yamaha har kamrem och kedja har längre livslängd och inte lika stort behov av justering.

Vad gäller nya 2Taktarna så har jag kört trolling med Mercyury Optimax som är en underbar maskin för det men den minsta är på 75Hk och det kanske är för mycket på Din båt?!

En stor finess med Optimax vid trolling är Trollcontroll som är en manuell programeringsfunktion av varvtalet så att Du kan få exakt rätt fart för trollingen och motorns rpm justeras med 10 rpm per knapptryck en helt underbar finess som i år kommer på iaf Yamaha men då på F100.an.

Kommentera

Tycker nog det är Suzuki du ska satsa på i den storleken, detta säger jag helt utan erfarenhet av mototer i den storleken men har hört en del antyda att dom inte är speciellt nöjda med Yamaha 50 & 60 hp sen kanske Yamaha har uppdaterat dom motorerna senaste åren men det vet jag inget om.
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
          Tycker nog det är Suzuki du ska satsa på i den storleken, detta säger jag helt utan erfarenhet av mototer i den storleken men har hört en del antyda att dom inte är speciellt nöjda med Yamaha 50 & 60 hp sen kanske Yamaha har uppdaterat dom motorerna senaste åren men det vet jag inget om.
          Jag har haft både Yamaha F50 och F60 och 50.an är en kanonmotor medans 60.an är en katastrof och jag vet många inkl mig själv som gjort sig av med just F60 då den går som en krycka, så har dem inte fått ordnign på den under senaste året så skippa F60.an!

Kommentera

Tjena!
            Har varit ute en del med polarens Mariner/Mercury 60hp -03 4-takt och insprut. Den går ju helt sjukt fint och har inte krånglat en millimeter sen han skaffade den. Kanske att den pinnar på lite väl fort på tomgång för göstrollingen men fisk blire iaf.

Kommentera

Internet är rätt fantastiskt - vilket möjlighet att få råd av de som har praktisk erfarenhet av trolling!

Old-Firehand, Arne verkar vara bra att ha att göra med och det är något som ger ett plus till Yamaha motorerna. Jag ska defintivt hälsa nästa gång jag åker förbi.

Rospigg, Jo jag är lite svag för Suzuki, de har dessutom en 5-årig garanti from i år. Dessutom verkar deras 50 hästare vara relativt lätt för att vara en fyrtaktare. Som sagt, sitter en Suzuki på båten för närvarande, den har gått fin-fint förutom vi låga varv där den går rätt ojämnt och gärna stannar. Men det är troligen ett justeringsproblem - dessutom är den gammal.

Optimax motorernas trollcontrol verkar sjukt bra men 75 hästar blir för tungt. Redan 50 hk är rätt mycket på en 270 kgs båt...

Antar att främsta anledning till att välja E-TEC är 3 år utan service, enkel vinterförvaring och låg vikt medan dokumenterad tillförlitlighet talar för Yamaha eller Suzuki...

Ush, svårt beslut...

Kommentera

Verkar som många gillar Suzuki...
                Skäms nästan för att säga det men jag tycker faktiskt E-TEC motorerna är sjukt snygga till skillnad mot Suzuki...

Men det är förståss inget att basera ett köp på...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Håller med OF till 100% Suzuki eller Yamaha är kanonmaskiner bland 4taktare, en fördel för Suzuki är att dem har kamkedja medans Yamaha har kamrem och kedja har längre livslängd och inte lika stort behov av justering.

Vad gäller nya 2Taktarna så har jag kört trolling med Mercyury Optimax som är en underbar maskin för det men den minsta är på 75Hk och det kanske är för mycket på Din båt?!

En stor finess med Optimax vid trolling är Trollcontroll som är en manuell programeringsfunktion av varvtalet så att Du kan få exakt rätt fart för trollingen och motorns rpm justeras med 10 rpm per knapptryck en helt underbar finess som i år kommer på iaf Yamaha men då på F100.an.
                  Hej Rospigg; Bland större motorer håller Mercury världsklass! Mercurys 2-taktare har suttit på akterspegeln hos de flesta vinnarbåtarna i Roslagsloppet, Getingeloppet och andra stora båtracingtävlingar världen över! Jag minns hur mina gamla fiskekompisar Mikael Hammarstedt och Carl-Gunnar Höglund vann sin klass på Roslagsloppet och SM-serien 10 år i rad först med Yamaha och sedan med Mercury på sina katamaraner. Det var några år sedan. Numera är de stadgade familjefäder långt från allt farligt tävlingsåkande och fysiskt krävande 20-timmars fisketurer.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand

Kommentera

Kolla upp garantierna och servis kostnaderna på dom så gissar jag att det är fördel Suzukin. Jag köpte en sådan förra året från södra sverige när det inte gick att prata med mina lokala handlare och så skilde det 12000:- mellan yamn/murklan mot Suzukin men då ingick inte monteringen men 7års garanti

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    796 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                    1 svar
                    259 visningar
                    0 gillar