Vilken trollingmotor ska jag välja - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken trollingmotor ska jag välja

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
    Internet är rätt fantastiskt - vilket möjlighet att få råd av de som har praktisk erfarenhet av trolling!

Old-Firehand, Arne verkar vara bra att ha att göra med och det är något som ger ett plus till Yamaha motorerna. Jag ska defintivt hälsa nästa gång jag åker förbi.

Rospigg, Jo jag är lite svag för Suzuki, de har dessutom en 5-årig garanti from i år. Dessutom verkar deras 50 hästare vara relativt lätt för att vara en fyrtaktare. Som sagt, sitter en Suzuki på båten för närvarande, den har gått fin-fint förutom vi låga varv där den går rätt ojämnt och gärna stannar. Men det är troligen ett justeringsproblem - dessutom är den gammal.

Optimax motorernas trollcontrol verkar sjukt bra men 75 hästar blir för tungt. Redan 50 hk är rätt mycket på en 270 kgs båt...

Antar att främsta anledning till att välja E-TEC är 3 år utan service, enkel vinterförvaring och låg vikt medan dokumenterad tillförlitlighet talar för Yamaha eller Suzuki...

Ush, svårt beslut...
    Hej igen Trango; Bombardier gick i veckan ut i världspress med ett meddelande att Johnson utombordare inte kommer att tillverkas längre! Åren 1957 - 1975 hade jag alltid Evinrude (Johnsons systermotor) på mina sportfiskebåtar. Eftersom jag är både maskin- och VVS-ingenjör till utbildningen var det snarast en utmaning att kunna byta tändplattor, impellrar och bränslepumpar på gamla 2-taktare. 1976 köpte jag min första Yamaha 2-takts utombordsmotor, en 90-hästare. Sedan dess har jag aldrig behövt mina tekniska kunskaper annat än vid byte av bränslefilter, olja, impellrar och tändstift.
    Yamaha for ever!
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Rospigg; Bland större motorer håller Mercury världsklass! Mercurys 2-taktare har suttit på akterspegeln hos de flesta vinnarbåtarna i Roslagsloppet, Getingeloppet och andra stora båtracingtävlingar världen över! Jag minns hur mina gamla fiskekompisar Mikael Hammarstedt och Carl-Gunnar Höglund vann sin klass på Roslagsloppet och SM-serien 10 år i rad först med Yamaha och sedan med Mercury på sina katamaraner. Det var några år sedan. Numera är de stadgade familjefäder långt från allt farligt tävlingsåkande och fysiskt krävande 20-timmars fisketurer.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand
      www.trumman.com
      Så sant är ju uppväxt bredvid Roslaglopps/Getingloppsbanan och har kollat många gånger och även jobbat som funktionär på tävlingarna bla under VM i Offshore 2L 1992 när Micke Frodé körde med sin katta med 3x Mercury a 275hk om minnet stämmer, den var grymm att skåda

Min första kontakt med Mercury var med en klassiskt vit mercury och dem är inte vanliga idag direkt, inte ens så många som vet att det tillverkats vita Mercury men vilka maskiner.

Minns när jag som liten "batting" såg och hörde den första raka Mercury 6.an på 100 hk (Märkt 1000 så som Mercury var märkta efter gammalt) vilket drag och vilket ljud, snacka om ståpäls på hela kroppen

Nåväl nu får jag sluta vara sentimental och återvända till nutiden och ämnet som var trollingmotorer

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Så sant är ju uppväxt bredvid Roslaglopps/Getingloppsbanan och har kollat många gånger och även jobbat som funktionär på tävlingarna bla under VM i Offshore 2L 1992 när Micke Frodé körde med sin katta med 3x Mercury a 275hk om minnet stämmer, den var grymm att skåda

Min första kontakt med Mercury var med en klassiskt vit mercury och dem är inte vanliga idag direkt, inte ens så många som vet att det tillverkats vita Mercury men vilka maskiner.

Minns när jag som liten "batting" såg och hörde den första raka Mercury 6.an på 100 hk (Märkt 1000 så som Mercury var märkta efter gammalt) vilket drag och vilket ljud, snacka om ståpäls på hela kroppen

Nåväl nu får jag sluta vara sentimental och återvända till nutiden och ämnet som var trollingmotorer
        Hej Rospigg; Det där var bara ett bevis på att du är både mänsklig och lite romantisk! Visst kan man bli kär i en gammal Mercury!
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Har trollat mycket med Yamaha F50 förgasar motor att den inte skulle vara bra är enligt min erfarenhet helt fel supernöjd kan inte tänka mej annat att insprutsmotorn är ännu bättre, F60 bygger på samma maskin men vet inte mer än så kompis hade en inga klagomål men han använde den inte så mycket.
          Haha kär i en gammal Mercury, ja inte blev jag speciellt kär i den jag skruvade på för länge sedan varenda bult gick av vid demonteringen, trodde jag gjort klippet den hamnade i en container men den hade gått i kustvatten ska tilläggas
          Senast ändrad av TAMTAM; 2008-02-24, 13:54.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har provat Mercury men har idag en 50 hk suzuki och upplever den optimal. Tar väldigt lite soppa.
            Som sagt det finns bara två att välja på en ny eller begagnad suzuki 4-taktare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Jag har haft både Yamaha F50 och F60 och 50.an är en kanonmotor medans 60.an är en katastrof och jag vet många inkl mig själv som gjort sig av med just F60 då den går som en krycka, så har dem inte fått ordnign på den under senaste året så skippa F60.an!
              60:an en katastrof? På vår akterspegel har en Yamaha F60 -06 gjort snart 600h, fungerat 100% klanderfritt! Ska väl vara då kylvattnet hade lite tufft en morgon, vid -13 anser iaf jag detta högst förlåtligt. Annars oerhört lättstartad, stark som få, soppasnål, driftsäker, etc etc... Med sina ~113kg får den dessutom ses som en klar "lättviktare" i jämförelse med t.ex. Sukan:s ~164kg.

Kört Honda, Johnsson, Mariner m.fl, inget tar orken/styrkan hos en Yamma oavsett 2/4takt! Visst, en kamrat hade våldsamma bekymmer med en lite äldre förgasar Yamma F50 4-t, medan andras gått just som "klockor". Hade själv just en förgasar Honda 50:a 4-t som i mellanåt trilskades. Kontenta, allt finns i mindre bra ex!

Nej, köper du en Yamaha F60 lär du inte bli besviken, förmodligen grymt nöjd! Då den väger i princip som en 50:a skulle iaf jag satsa på just 60:an, delgas alltid bättre än fullgas spar både motor och soppa. Om det nu promt är en 50:a du är ute efter, är Yamahas och Suzukis 50:or båda riktigt bra maskiner, kvittar vilken du tar du blir garanterat helnöjd. Instämmer helt med OldFirehand, lär i fortsättningen formodligen alltid sitta yamaha på spegeln!

Skitfiske!
              Senast ändrad av DavidJ; 2008-02-24, 14:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
                60:an en katastrof? På vår akterspegel har en Yamaha F60 -06 gjort snart 600h, fungerat 100% klanderfritt! Ska väl vara då kylvattnet hade lite tufft en morgon, vid -13 anser iaf jag detta högst förlåtligt. Annars oerhört lättstartad, stark som få, soppasnål, driftsäker, etc etc... Med sina ~113kg får den dessutom ses som en klar "lättviktare" i jämförelse med t.ex. Sukan:s ~164kg.

Kört Honda, Johnsson, Mariner m.fl, inget tar orken/styrkan hos en Yamma oavsett 2/4takt! Visst, en kamrat hade våldsamma bekymmer med en lite äldre förgasar Yamma F50 4-t, medan andras gått just som "klockor". Hade själv just en förgasar Honda 50:a 4-t som i mellanåt trilskades. Kontenta, allt finns i mindre bra ex!

Nej, köper du en Yamaha F60 lär du inte bli besviken, förmodligen grymt nöjd! Då den väger i princip som en 50:a skulle iaf jag satsa på just 60:an, delgas alltid bättre än fullgas spar både motor och soppa. Om det nu promt är en 50:a du är ute efter, är Yamahas och Suzukis 50:or båda riktigt bra maskiner, kvittar vilken du tar du blir garanterat helnöjd. Instämmer helt med OldFirehand, lär i fortsättningen formodligen alltid sitta yamaha på spegeln!

Skitfiske!
                Låter ju bra om dem fått ordning på den då min var en -04 och dem jag har koll på som strulat har varit från att den modellen och kom fram till 05- -06, den F60 jag hade var precis raka motsatsen mot vad Du beskriver i allt, så den byttes mot en Mercury Optimax 75 hk som levererade avsevärt mycket bättre på allt jämfört med F60.an.

Däremot dem 2 F50 och min nuvarande F100 är kanonmaskiner, men visst det finns måndagsex inom alla områden.

Kommentera

Verkar som att det är många som har nostalgiska minnen av murklor. Min första kontakt med Mercury fick jag redan som barn via vår motorbåt byggd i hondurasmahogny. Döpt till Ghost efter efter en sälfångareskuta i den klassiska Jack London boken Varglarsen. Bra bok, sjukt vacker båt och motor. Tyvärr inte ett problemfritt ägande, pappa sa alltid att han fått så långa armar från all bensin han burit. Kommer aldrig att glömma paniken när hårnålen en gång glömts och vi inte hade något att rensa kylsystemet med... Under denna tid hörde jag för första gången pappas favoritordspråk (vet inte om det var han som myntade det); "liten båt - små bekymmer, stor båt-stora bekymmer och ingen båt inga bekymmer". Sen har vi haft Suzuki och Yamaha i familjen, och min absoluta favoritmotor, en Mercury 4 hästars segelbåtsmotor - sjunkt fin. Undra om jag börjar vara medelålders när jag har nostaliska tankar om en båtmotor - hmm...

Hursomhelst, om vi ska återvända till ämnet - tack för alla synpunkter. Jag var nästan beredd att ge E-TEC en chans men om Johsson kastar in handduken löser det sig ju själv. Då får det bli en Suzuki eller Yamaha. Enligt hemsidan väger både Suzuki och Yamaha 110 kg så vikten är inget att fälla av görandet på.

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                  Kolla upp garantierna och servis kostnaderna på dom så gissar jag att det är fördel Suzukin. Jag köpte en sådan förra året från södra sverige när det inte gick att prata med mina lokala handlare och så skilde det 12000:- mellan yamn/murklan mot Suzukin men då ingick inte monteringen men 7års garanti
                  Vilken handlare var det i staaan, du kan PM om du inte vill gå ut offentligt.
                  Vi har en Suzuki handlare på andra sidan älven, ska ta och kolla upp om han kan ta gamla motorn i inbyte.

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
                    Verkar som att det är många som har nostalgiska minnen av murklor. Min första kontakt med Mercury fick jag redan som barn via vår motorbåt byggd i hondurasmahogny. Döpt till Ghost efter efter en sälfångareskuta i den klassiska Jack London boken Varglarsen. Bra bok, sjukt vacker båt och motor. Tyvärr inte ett problemfritt ägande, pappa sa alltid att han fått så långa armar från all bensin han burit. Kommer aldrig att glömma paniken när hårnålen en gång glömts och vi inte hade något att rensa kylsystemet med... Under denna tid hörde jag för första gången pappas favoritordspråk (vet inte om det var han som myntade det); "liten båt - små bekymmer, stor båt-stora bekymmer och ingen båt inga bekymmer". Sen har vi haft Suzuki och Yamaha i familjen, och min absoluta favoritmotor, en Mercury 4 hästars segelbåtsmotor - sjunkt fin. Undra om jag börjar vara medelålders när jag har nostaliska tankar om en båtmotor - hmm...

Hursomhelst, om vi ska återvända till ämnet - tack för alla synpunkter. Jag var nästan beredd att ge E-TEC en chans men om Johsson kastar in handduken löser det sig ju själv. Då får det bli en Suzuki eller Yamaha. Enligt hemsidan väger både Suzuki och Yamaha 110 kg så vikten är inget att fälla av görandet på.

Vilken handlare var det i staaan, du kan PM om du inte vill gå ut offentligt.
                    Vi har en Suzuki handlare på andra sidan älven, ska ta och kolla upp om han kan ta gamla motorn i inbyte.
                    Johnson har inte kastat in handduken totalt deras mindre tvåtaktare är fortfarande med men de har slopat fyrtaktslinjen dvs att sälja förklädda Suzuki och de stora uråldriga tvåtaktsdrakarna, ETEC motorer är Evinrude var rättvis och provkör en skulle jag gjort iaf nuförtiden (för att sen springa till Yamaha handlaren!) nä skojar etec är kanske bättre än man tror kolla iaf mvh och lycka till
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Johnson har inte kastat in handduken totalt deras mindre tvåtaktare är fortfarande med men de har slopat fyrtaktslinjen dvs att sälja förklädda Suzuki och de stora uråldriga tvåtaktsdrakarna, ETEC motorer är Evinrude var rättvis och provkör en skulle jag gjort iaf nuförtiden (för att sen springa till Yamaha handlaren!) nä skojar etec är kanske bättre än man tror kolla iaf mvh och lycka till
                      Hmm, här har varit förvirrad! Tack för klargörandet - bara synd att jag fortfarande har tre märken att välja bland...

Skulle helst vilja beställa motorn så snart som möjligt, allt ska vara klart den dag det känns riskfritt att sjösätta. Ska jag provköra blir det till att åka söderut. Men det kan det väl iofs värt, det är trots allt en ganska stor affär.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      801 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      260 visningar
                      0 gillar