hur funkar djupparavaner och vad behöver man? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur funkar djupparavaner och vad behöver man?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hur funkar djupparavaner och vad behöver man?

som rubriken lyder..

hur funkar det att använda djupparavaner och vad är det bra för??

kan någon berätta liteo m det för jag har aldrig använt mig utav det, kommer köra lite göstrolling och det skall tydligen underlätta vad jag läst att använda sig av paravaner...
    Pissar hästen när han vill?

I'm the

alright..

så det är alltså ett lod man fäster i båten med en lina, sedan föster loder i fiskelinan, och när firren hugger så löses linan ut från paravanen??

haha sorry men jag e inte riktigt klar i huvudet..förstod jag dig rätt??

I'm the

Kommentera

Ursprungligen postat av btc_andersson Visa inlägg
      alright..

så det är alltså ett lod man fäster i båten med en lina, sedan föster loder i fiskelinan, och när firren hugger så löses linan ut från paravanen??

haha sorry men jag e inte riktigt klar i huvudet..förstod jag dig rätt??
      Nej djupparavaner fäster man i linan någon meter ovanför betet. Det är djupriggar som har separat lina. Allting sitter på ditt spö när du fiskar med djupparavan mao.

Kolla djupparavaner på denna sidan: http://www.regalmarin.se/dummies_1_2.htm

Kommentera

[QUOTE=salmo32;346093]Nej djupparavaner fäster man i linan någon meter ovanför betet. Det är djupriggar som har separat lina. Allting sitter på ditt spö när du fiskar med djupparavan mao.

Kolla djupparavaner på denna sidan: http://www.regalmarin.se/dummies_1_2.htm[/QUOTE

Något du kan (bör) göra med mindre djupparavaner typ Kusamo/Wiggler 33-90g, är att plocka bort de bägge lekandena och istället sätta ett beteslås typ Crosslock/Rosco i bakändan och en vanlig linutlösare för planerboard typ Scotty/Offshore fäst via en 10mm fjäderring i framänden (själva glidskenan). På så vis slipper du knytandet, släpp helt enkelt bara ut betet 6-7m haka på paravanen och släpp ut resten. Mycket lätt att på så vis styra djupgåendet.

När fisken sen kliver på pumpar du till "lagom" kraftigt med spöet (undvik att rycka), paravanen löser ut dvs släpper i utlösaren och glider ner till stoppet du knytit 1-1,5m framför betet (vanligt lekanande + gummipärla för mete). Fiskat gös/lax/öring så länge, tycker personligen det på gös fiskar BÄTTRE än riggar...

Lycka till!
        Senast ändrad av DavidJ; 2008-03-12, 08:42.

Kommentera

Djuprigg, är en rigg med stålwire och en riktigt stor blytyngd längst ner, inget som svensson fiskaren använder? iaf inte enligt mig! på stålwiren har du klämmor som du fäster lina från ett par spö, allt eftersom du sänker lodet mot bottnen så dras lina ut från de spö du kopplat till wiren.

Det heter spöparavaner och de är mycket smidiga att använda, det är i princip en blyklump som är utformad för att dra ner ditt bete!

Sedan kan du ju kolla upp vad "Dipsy Diver" är för något. Mycket trevligt påhitt som är bra att använda om man vill svensson-trolla med ex 4 spö lite djupare (och "bredare")
          Senast ändrad av Grävlingen; 2008-03-12, 09:58.
          Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Är det någon som har testade att använda djupparavan till långdrag efter röding?

Brukar varje sommar vara i kolåsen i jämtland och köra efter röding med långdrag! Puttra sakta med motor eller ro.

Dock så får man röding på max 0,5 kg och det är väldigt sällsynt med större röding! Tänkte just att på högsommaren när det är varmt i vattnet kanske den större rödingen går djupare och går att nå bättre om man använder så kalla djupparavan?

Kommentera

Sorry Btc,

Lånar en snabbis bara,

Kan man köra djupparavan på sidoparavan typ Great White?

Tack Tack
              Nu har ja satt mej i klistret. Tagit mej tak över huvet. Gått ut på farlig is!

Kommentera

UH - kolla vad dipsy diver är!! Det är en slags spöparavan som både går djupare samt drar ut draget mer på sidan om båten!
                Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

dipsy diver kanske är nåt vettigt eftersom det itne skall vara allt för avancerat, kommer ju som sagt att inleda trollingfisket nu i april maj nångång så de e väl värt att testa med dom..

I'm the

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
                    UH - kolla vad dipsy diver är!! Det är en slags spöparavan som både går djupare samt drar ut draget mer på sidan om båten!

Jo ja vet, har sådana men ja vill ha djup på sida av en anledning dom ja håller för mig själv tillsvidare
                    Nu har ja satt mej i klistret. Tagit mej tak över huvet. Gått ut på farlig is!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    892 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman