hur funkar djupparavaner och vad behöver man? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur funkar djupparavaner och vad behöver man?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Unconditional Hunter Visa inlägg
    Lånar en snabbis bara,

Kan man köra djupparavan på sidoparavan typ Great White?

Tack Tack

Kuusamo funkar bra att köra på Great White... Tror jag testade med mellanmodellen.
    ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av birkan Visa inlägg
      Kuusamo funkar bra att köra på Great White... Tror jag testade med mellanmodellen.
      TACK. då får de väl kanske bli ett litet test då!

Tråden tebax till Btc, tack för lånet!!
      Nu har ja satt mej i klistret. Tagit mej tak över huvet. Gått ut på farlig is!

Kommentera

Ursprungligen postat av btc_andersson Visa inlägg
        som rubriken lyder..

hur funkar det att använda djupparavaner och vad är det bra för??

kan någon berätta liteo m det för jag har aldrig använt mig utav det, kommer köra lite göstrolling och det skall tydligen underlätta vad jag läst att använda sig av paravaner...
        Kuusamo som birkan nämde, är nog den vanligaste (lätta)djupparavanen som används i norden, men nackdelen med den och även med dipsyn är att man fäster lekandet i djupparavanen och sen en tafs från paravanen till betet. Detta betyder många knutar och mycket som kan gå snett. många trollare använder mest päronsänken utav olika storlekar som fästs med en gummisnodd på huvudlinan, vilket didrar till att antalet knutar på linan minskar och man kan fästa sänket längre ifrån betet för att inte störa fisken. Jag kör med pöronsänken ner till 80gram då jag trollar lax, o tycker det e mycket bättre än paravaner. men skall man ner riktigt djupt så är fortfarande djupriggar o dipsys det som gäller. Men vill du bara ha ner betena några extra meter, så e det billigaste o bästa enligt min åsikt sättet päronsänken.
        /PudD
        I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

Kommentera

Ursprungligen postat av MeskMatte Visa inlägg
          Är det någon som har testade att använda djupparavan till långdrag efter röding?

Brukar varje sommar vara i kolåsen i jämtland och köra efter röding med långdrag! Puttra sakta med motor eller ro.

Dock så får man röding på max 0,5 kg och det är väldigt sällsynt med större röding! Tänkte just att på högsommaren när det är varmt i vattnet kanske den större rödingen går djupare och går att nå bättre om man använder så kalla djupparavan?
          En dippsy drar ned långdraget djupt och det funkar men kan vara lite problem att se om det nappar då utlösaren nog måste ställas mycket hårt. Och det behövs också en bra spöhållare som håller för draget från dippsyn

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

disoparavaner

hur funkar det med sidoparavaner då?? fäster man dom en liten bit ovanför betet eller hur ska man göra?
            Pissar hästen när han vill?

I'm the

Kommentera

Ursprungligen postat av btc_andersson Visa inlägg
              hur funkar det med sidoparavaner då?? fäster man dom en liten bit ovanför betet eller hur ska man göra?
              Släpp ut betet till önskad längd efter båten sen så fäster du på sidoparavanen.
              Kan vara bra att ha en tafs före beter på ca1,5m och en gummi pärla före lekanet så stannar paravanen vid pärlan och åker inte ned till fisken

Kommentera

Jag bumpar en gammal tråd, men jag måste bara ställa en kanske jättedum fråga.

Kan man inte kombinera en linutlösare med en djupparavan och hänga djupparavenen på en separat lina på t.ex en trollingrulle för att skapa en budgetversion av en djuprigg? Då skulle man ju ha ganska god koll på hur djupt man går med hjälp av räkneverket på rullen och samtidigt kunna lösa ut paravanen vid hug.

Eller missar jag något??

Kommentera

Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                  Jag bumpar en gammal tråd, men jag måste bara ställa en kanske jättedum fråga.

Kan man inte kombinera en linutlösare med en djupparavan och hänga djupparavenen på en separat lina på t.ex en trollingrulle för att skapa en budgetversion av en djuprigg? Då skulle man ju ha ganska god koll på hur djupt man går med hjälp av räkneverket på rullen och samtidigt kunna lösa ut paravanen vid hug.

Eller missar jag något??
                  När man kör med en Dipsy diver så är det en utlösare på den så att när det hugger så häger den bara med. Och det finns tabeller och en app Dipsy Troller som talar om hur djupt den går vid ett visst utsläpp av lina och fart

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
                    När man kör med en Dipsy diver så är det en utlösare på den så att när det hugger så häger den bara med. Och det finns tabeller och en app Dipsy Troller som talar om hur djupt den går vid ett visst utsläpp av lina och fart

Det jag är ute efter är väl mer att man skall kunna koppla loss djupriggen enkelt om man vill göra några kast på grundare vatten - utan att behöva knyta loss djupparavanen.
                    Därav tanken att skapa en sorts djuprigg, tänkte att man kunde ha den på sin lilla kajak eventuellt. Men frågan är om det skulle funka?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
                      Det jag är ute efter är väl mer att man skall kunna koppla loss djupriggen enkelt om man vill göra några kast på grundare vatten - utan att behöva knyta loss djupparavanen.
                      Därav tanken att skapa en sorts djuprigg, tänkte att man kunde ha den på sin lilla kajak eventuellt. Men frågan är om det skulle funka?
                      Paravanen fäster du med beteslås i bägge ändar, plockas på/av på nolltid.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      897 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman