Trollingbåt -behöver tips! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingbåt -behöver tips!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mina erfarenheter säger detta köp en erkänt sjövärdig HT gärna äldre iofs men med erkänd bärighet i aktern många äldre ht båtar har något svag bärighet för moderna fyrtaktare dessa är tyngre än de motorer båtarna konstruerades för var mycket noga här slarva inte bort detta mycket viktigt köp båt med bra bärighet i aktern!!!!
    Motor inte läge för kompromisser alls köp nyare eller ny fyrtaktare av välkänt märke om du vill slippa problem (dock tjuvarna gillar detta dessvärre) snåla inte på motoralternativet bättre gå till banken innan i så fall, din värsta mardröm är att höra vågornas kluckande mot båtsidan på havet med bara EN motor på akterspegeln! lycka till detta är hårt och dyrt intjänade erfarenheter!
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
      Ett alternativ ær att gøra en ramp med hållare på taket, och ha en kort "mast" på varje sida av rampen. Fungerar vældigt bra! Lætt att hantera, och man kan gira skarpt utan att pulklinan går in i spøna..
      Två av mina kompisar byggde om till såna konstruktioner på sina båtar och körde ett tag med det. Dock gick båda tillbaka till mast igen... Själv har jag dock aldrig varit med och provat med sån riggning. Men själva lätthanterligheten blir nog lika bra om man monterar linhjulen på taket mot sidan av spöhållarracket och har mast i fören, eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
        Två av mina kompisar byggde om till såna konstruktioner på sina båtar och körde ett tag med det. Dock gick båda tillbaka till mast igen... Själv har jag dock aldrig varit med och provat med sån riggning. Men själva lätthanterligheten blir nog lika bra om man monterar linhjulen på taket mot sidan av spöhållarracket och har mast i fören, eller?
        Jag gillar att man i stort sett kan gira 90 grader, utan att pulklinan går in i spøna. Pulklinan hålls hela tiden utanfør spø och båt. Som jag ser det ær det bara førdelar med en sådan riggning? Kanske blir det "trångt" om hytten står långt akterøver? Vet du varfør dina kompisar bytte tillbaka till mast?

Har man en mast med ganska kort "T" på en relativt liten båt så kommer spøna relativt næra masten hur man æn gør. Sen nær man girar så kommer linan till ytterpulkan komma in mot båten innan pulkan har arbetat sig ut paralellt med båten.
        Olika typer av fiske førvisso, men skall man køra sakta i lite motsjø med en liten och lætt båt får man vara med och parera med gasen/styra hela tiden før att betena skall fiska bra. Har man spøn med ringar, en pulklina som går in i dom med jæmna mellanrum.. Så ær det ytterligare en kælla till fippel.
        Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Om jag inte minns fel tror jag att dom tyckte att pulkorna gick bättre på masten, men är inte säker på om det va därför. Men jag ska kolla upp det. Trollar man där det är lite trafik måste det dock va kanon att kunna gira undan snabbt. Vet ju hur det brukar vara på Barken, där det är en helvetes massa idioter i sommarstugorna som fyllekör som svin. En kompis va nära att bli ihjälkörd där i somras...

Har ett till objekt att kolla efter helgen, en 1983 Jofa Winth 510 ht. Det är ny 80-trailer till och den verkar ha ett fint skrov. Pratat med en trollare som kör en sån på Väsman, Barken & Vänern och han är väldigt nöjd med den båten.

Så vi får se. Med lite tur kan det bli affär efter helgen. I så fall kör jag upp båten till svärföräldrarna och gör förbättringar samt bygger mast/spöhållarrack medans jag spar till en nyare motor.

Nån som har erfarenhet av Jofa Winth 510 ht?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
            Om jag inte minns fel tror jag att dom tyckte att pulkorna gick bättre på masten, men är inte säker på om det va därför.
            Det enda som kan påverka ær ju hur høgt pulklinan sitter, hur mycket som hålls ovanfør vattnet vid fiske. Går linan i vattnet, bromsas pulkan, går inte lika høgt upp. Ger ojæmn gång nær linan fångas i en våg, pulkan bromsas. Linan slæpper, pulkan accelerar.. Bra med oregelbunden fång till alla fisken utom skedar. Sen kan man justera pulklinans fæstpunkt på pulkan før att få den att dra bættre?

Går ju att gøra stagen høga om man prioriterar en wide spread..
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Här är en länk till en bild jag postat tidigare, visar en båt med "dubbla master" som sitter på spöhållarbågen på rufftaket. (Eller snarare att spöhållarbågen sitter fast i masterna...)
              http://www.fiskesnack.com/forum/atta...2&d=1177076775
              /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                Här är en länk till en bild jag postat tidigare, visar en båt med "dubbla master" som sitter på spöhållarbågen på rufftaket. (Eller snarare att spöhållarbågen sitter fast i masterna...)
                http://www.fiskesnack.com/forum/atta...2&d=1177076775
                En sån här typ:

Kommentera

Kanonfin

Kommentera

Det blev en Jofa Winth till slut. Inte den jag först hade kollat på, utan en annan i bättre skick. Fick även med ett Lowrance X91 ekolod, en 50 hk Mercury 2-taktare från 1992 och en Fogelsta 30 km/h-vagn.

Motorn verkar helt okay. Det kommer nog att dröja en säsong eller två innan jag har råd att byta ut den. Eventuellt blir det nån provisorisk lösning med en mindre trollingmotor så länge.

Sen måste så klart trailern bytas till en 80-vagn. Tack och lov kommer totalvikten klara den största EU-vagnen, så den blir inte så okristligt dyr.

En sak jag gillade skarpt med båten var en soffa längs med aktern som man lätt kan lyfta ur. Då blir hela akterdäcket tomt, (bortsett 2 främre säten). Vill man sen ha den om man ska ut och nöjesåka så lyfter man bara i den igen...

Nu återstår mycket jobb. Trollingutrustning ska inhandlas och monteras. Mycket av prylarna ska svetsas och tillverkas på hemmaplan. Men jag hoppas ändå kunna ta mig ut på nån nöjestur och lite trolling med spöparavaner under sommaren.

Bilder kommer så småningom

Tack för alla tips jag fått inför båtköpet. Jag kommer säkerligen att fråga mer om motorer och utrustning framöver...

Kommentera

Kolla bara så du får dra 750 kg EU-vagn med din bil, det är inte alla bilar som får det tror jag.
                      Står i reg.bevisen hur mycket obromsat släp du får dra med just den bilen.

Lycka till med båten !

Janne

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      732 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      248 visningar
                      0 gillar