YMS Pulkor!!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

YMS Pulkor!!!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• YMS Pulkor!!!!!

Någon som har testat pulkorna från YMS Fiske, ser ut som en kattamaran som går att fälla ihop.
    Har "hört" att dom ska dra som sa..n......
    Dream Team

"Dalton" här på forummet har kört/kör med dem. Drar skitbra. Finnarna använder sig ofta av den modellen p.g.a. dragkraften då dem kör med inte bara 2-3 spön men upp till 5-6 spön per sida.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

En kompis till mig har dom och jag har varit med ut och kört. Jag blev helt övertygad och kommer själv att inhandla såna. Går inte ens att jämföra med andra pulkor jag fiskat med.

Dom drar hårt som bara fan! Men dom finns i 2 storlekar. Det jag har provat är den större storleken.

Kommentera

Vi har kört ca 300 timmar med Yms-pulkorna nu. Mestadels göstrolling och löjfiske på Vänern. De har funkat bra, drar väldigt bra och hoppar inte i vågorna. De har heller inte dykt nån gång för oss trots ganska stökig sjö ibland. Men jag tycker de är lite "billigt" gjorda. De går heller inte att spärra i uppfällt läge vilket har medfört klämda fingrar några gånger. Ändarna till flytmaterialet (gjorda i plast) har lossnat flera gånger och den ena pulkan går mkt djupare i sjön än den andra, varför vet jag inte. Men som sagt: de är väldigt lätta att justera in ett bra drag på.

Kommentera

YM:s uttrar

Har kört april-maj med de mindre av dem, efter tips och kontakter med bl.a Tre S. Kan bara säga att jag är kanon nöjd. Mitt fiske har riktats 100% med löja i år och därav inköpet och de drar jämnt och fint i låga farter. Dock ej testat dem i sjö över 5m/s själv men vet fler guider som är nöjda med dem - både de stora och små........ kör på.

Kommentera

Kul att du är nöjd Turing! Intressant att det är den mindre varianten du kör med. Har själv funderat på ett par likadana. Vi har ju den stora modellen och ihopfällda blir de över en meter långa och därför lite knepiga att stuva undan. Men till just löjfiske där man verkligen vill ha pulkor som drar bra och går jämt genom vågorna är Yms-pulkorna nog ett av de bättre valen på marknaden. Ha ett fortsatt gott skitfiske! Mvh Micke

Kommentera

Jag har en hel del kvar på båtbyggandet, men som det ser ut nu blir det nog bara 6 spön på taket, som ska gå på pulkorna. Med 3 spön på varje sida blir det inte till att köra med så jättelånga släp, kanske runt 40 meter för det mesta... Därför hade jag funderat på den mindre modellen. Har inte testat den, men kul att höra att den verkar funka bra. Ska göra en sväng förbi Smedjebacken på Fredag för att köpa JC linhjul. Då ska jag passa på att spana in den mindre varianten av pulkorna oxå...

Kommentera

Jag har nog en av de minsta båtarna på Vänern gällande trolling och kör likaså med 3 spön/sida men med YM:s uttrar kör jag utan problem 65m släp periodena när detta krävs. Uttrarna drar ut enormt bra och det gäller bara att få upp masten tillräckligt så funkar det utmärkt! Lycka till..........

Kommentera

Ursprungligen postat av turing Visa inlägg
                  Jag har nog en av de minsta båtarna på Vänern gällande trolling och kör likaså med 3 spön/sida men med YM:s uttrar kör jag utan problem 65m släp periodena när detta krävs. Uttrarna drar ut enormt bra och det gäller bara att få upp masten tillräckligt så funkar det utmärkt! Lycka till..........
                  Kör oxå ganska liten båt, strax under 5 meter. Hur hög mast kör du till dom pulkorna?

Haha, såg att vi även ha samma flytoverall

Kommentera

Hej !

Jag har kört med YM´s pulkor i snart ett år. Kör mestadels löjtrolling 1,5-1,7knop på vänern samt lite gös ibland oftast i samma hastighet.

Positivt:
                    Hoppar ej, lugn/stadig gång

Negativt:
                    Hänger dåligt med i svängarna, vid kraftigare vind >7m/s är det svårt att svänga runt på en position - speciellt om man har en båt som "klär vind".
                    Tungt att dra år sig stamlinan när man ska sätta på klämmorna.
                    Vid snäva svängar kan fiskelinan på den yttre klämman fastna i lättmetallprofilen på pulkan.
                    Har tappat en flagga och en "ändplupp" men YM har ställt upp och skickat nya (SUVERÄNT STÄLLE ATT SHOPPA PÅ - TAR ANSVAR OCH KAN MYCKET OM FISKE)
                    Lurigt att veva in dessa pulkor när fiskepasset är slut - pulkorna kan på nåt mystiskt sätt "tappa kraften" och glida in bakom båten...

Vi kör således med dessa pulkor främst vid fint väder och mariestadspulkor vid lite ruffigare väder.
                    Två polare sålde sina YM-pulkor efter 2-3 provfisken, en polare är helt salig och kan inte tänka sig andra pulkor....

Smaken äro som baken - delad i tvänne halvor !

Vi kör stamlinan i tredje hålet (det finns dock olika generationers YM-pulkor så hålen varierar mellan olika pulkor)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman