Hur hög mast ska jag bygga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur hög mast ska jag bygga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur hög mast ska jag bygga?

Tjena,

Dags att åter rådfråga expertisen!

Ska bygga en mast till min styrpulpet och har problem med att bestämma hur hög jag ska göra den. Eftersom jag trollar öring, ofta nära stranden och i relativt trafikerade vatten kommer jag aldrig att ha speciellt breda släp. Har hittils bara trollat med spöparavaner så jag vet inte exakt, men jag tänker mig en bredd på ca. 15-20 meter (per sida).

Även om det generellt är bra med höga master vill jag inte göra den högre än nödvänding. Belastningen blir högre med en hög mast och dessutom kommer den att vara i vägen vid spinnfiske. Jag tänker mig en mast på ca. 1 meter, vilket skulle ge en total höjd på ca. 1.5 meter (över vattenytan). Vad tror ni, räcker det?

/Fredde

om du bygger en mast som går lätt att ta bort så slipper den vara i vägen vid spinnfiske..
    ---------------------------------------------------------------------------------------
    Team Pikings

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
      Tjena,

Ska bygga en mast till min styrpulpet och har problem med att bestämma hur hög jag ska göra den. Eftersom jag trollar öring, ofta nära stranden och i relativt trafikerade vatten kommer jag aldrig att ha speciellt breda släp. Har hittils bara trollat med spöparavaner så jag vet inte exakt, men jag tänker mig en bredd på ca. 15-20 meter (per sida).

Även om det generellt är bra med höga master vill jag inte göra den högre än nödvänding. Belastningen blir högre med en hög mast och dessutom kommer den att vara i vägen vid spinnfiske. Jag tänker mig en mast på ca. 1 meter, vilket skulle ge en total höjd på ca. 1.5 meter (över vattenytan). Vad tror ni, räcker det?

/Fredde
      Låter som du ska ha en teleskopisk mast.
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

varför vill du ha mast i över huvud taget? för ditt fiske verkar det som att du klarar dig bra med spöparavaner. tycker bara att det känns som en onödig och dyr kostnad.

Kommentera

Tjena,

Tekky, jag tänker mig nog att göra den enkel att ta bort, men det händer att jag skiftar från trolling till spinnfiske under samma tur - då känns det bökigt att börja meka med en onödligt hög mast som kanske pga av höjden behöver extra stag.

Joj, visst har jag kolla på teleskopiska master men det blir ganska svårt att bygga själv. I min båt innehåller förtoften en flyttank - den är allså helt inplastad. Det gör att det i förtoftens aktra del blir en lodrät yta (mellan förtoften och durken) på ca. 40 cm som jag tänker utnyttja för att fästa masten. Med en så lång infästning (och en lagom hög mast) hoppas jag kunna klara mig utan andra stag - allt för att masten enkelt ska kunna tas bort.

Holme, jag är inte helt nöjd med spöparavaner. Jag fiskar ofta ensam och jag tycker att det lätt blir trassligt att rigga om och när det blir napp.

Ni verkar vara lite skeptiska till en låg mast - om det inte krävs för att bredda släpet, finns det någon annan anledning till en hög mast som jag inte ser?

/Fredde

/Fredde

Kommentera

Finns inget självändamål med att ha hög mast, mer än att utterlinan inte hamnar i vatttnet.
            Kan t.o.m. vara en fördel med ryckigare gång på betena om linan är i vattnet ibland.

Om du kör korta släpbredder så kan du fästa linan i relingen/styrpulpiten/taket.
            Senast ändrad av Scaner; 2008-11-27, 12:17.

Kommentera

testa och knyt fast planerboardlinan i ett kvastskaft som du sen sätter i en spåhållare, kör då en på varje sida, sen kan du kanske ha en vinda som du förvarar linan på.

Kommentera

förra masten jag hade var ca 1,5 + båthöjden, kanske var 2,3 eller nått sånt, den var inga problem att köra med mer än 20 meter med, då kan man väl anta att de ska vara lungt med 1,5 totalt om du ska köra 15-20m
                ---------------------------------------------------------------------------------------
                Team Pikings

Kommentera

Det är igentligen pulkan som bestämmer hur hög masten måste vara. Hade på gamla båten en mast som var ca 1,8-2m över vattnet och ca 1,3 över däcket och med mina hemma byggda pulkor så drog pulkorna ut med lätthet 30m på varje sida i 2,5knop och masten jag har nu är ca 2,7m över vattnet och pulkona drar ut 80-90m i samma fart när jag fiskar löja i fart under 2knop så har jag sällan ute mer än 50m.
                  Så man behöver inte ha så hög mast bara pulkan klarar av att stäcka upp linan. men med en högre mast så går det att svänga tvärare då inte pulka linan fasnar ihop med spöna.
                  Finnarna kör oftast med två korta master på taket
                  Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
                    Tjena,

/Fredde
                    Hej Fredde; Med en lätt monter- och demonterbar teleskopmast kan du själv välja den masthöjd som för dagen och fiskesituationen lämpar sig bäst! På min Buster Magnum (styrpulpetbåt) har jag själv en tredelad, teleskopisk planerboardsmast av rostfritt stål. Mastsektionerna består av rostfritt fyrkantsrör och masten är steglöst ställbar mellan 1,8 och 4,5 meter. Från masten på förpiken går det akteröver kraftiga, rostfria stag till relingsräckena. Masten blir tack vare stagen trebent och mycket stadig. Den som har konstruerat och byggt planerboardsmasten, spöhållare, höj- och sänkbart givarefäste och andra rostfria detaljer på min båt heter Paul "Palle" Sandberg och bor i Järfälla utanför Stockholm. Palle är en mycket skicklig trollingfiskare och välkänd bland Stockholmtraktens alla sportfiskare..
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    802 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                    1 svar
                    260 visningar
                    0 gillar