Hur hög mast ska jag bygga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur hög mast ska jag bygga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

utan

Tycker absolut inte att du skall ha ngn mast för din trolling, inomskärs och med svängar och grejer är det ju ypperligt med spöparavaner, om det trasslar och annat så är det ngt det beror på i din riggning eller ngt? Trollat senaste turerna själv med spöparavaner 4-6 st +2 spön bakom båten, och hade absolut inte önskat mig ngn mast och pulka att "krångla" med, mycket lättare med paravaner tycker jag.
    Skall det rensas skräp eller annars bara kolla beten, så är det ju bara att rycka loss vilket spö som helst i släpet och släppa det bakom båten , sen bara att veva in. Sedan flytta om spöna och paravanerna till rätt plats. Och släppa ut på nytt.
    Vad kör du för paravaner , då du tycker det är krånligt.?

Som sagt , jag tycker inte du skall ha ngn mast för din trolling, skall du däremot släpa fler beten efter tex lax i östersjön så är det smidigt med mast..

Så tycker jag.

Perx

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
    Tjena,

Tekky, jag tänker mig nog att göra den enkel att ta bort, men det händer att jag skiftar från trolling till spinnfiske under samma tur - då känns det bökigt att börja meka med en onödligt hög mast som kanske pga av höjden behöver extra stag.

Joj, visst har jag kolla på teleskopiska master men det blir ganska svårt att bygga själv. I min båt innehåller förtoften en flyttank - den är allså helt inplastad. Det gör att det i förtoftens aktra del blir en lodrät yta (mellan förtoften och durken) på ca. 40 cm som jag tänker utnyttja för att fästa masten. Med en så lång infästning (och en lagom hög mast) hoppas jag kunna klara mig utan andra stag - allt för att masten enkelt ska kunna tas bort.

Holme, jag är inte helt nöjd med spöparavaner. Jag fiskar ofta ensam och jag tycker att det lätt blir trassligt att rigga om och när det blir napp.

Ni verkar vara lite skeptiska till en låg mast - om det inte krävs för att bredda släpet, finns det någon annan anledning till en hög mast som jag inte ser?

/Fredde

/Fredde
    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Du hittar den perfekta på Blocket för 1500 kr finns i Nacka utanför Stockholm en Big Jon 1,5m lång med spolar se bara till att själva båtfästet finns med i kitet, kör du mariestadare eller annat lättdraget behövs inga stödben om du installerar på rätt sätt, borde funka ypperligt för det du beskriver.lycka till
      PS mastfoten monteras med fyra skruv till båtfästet som är en hyfsat stor aluminium platta avsedd att fördela kraften över däcksytan, dock är jag inte helt säker på om Big Jon har ändrat konstruktionen på mastfoten den jag har i verkstan för tillfället är riktigt vettig för ditt ändamål men den jag skriver om kan vara annorlunda inte säker här du bör kolla om du är intresserad annars kort och lättstuvad grej borde funka perfekt.
      PS igen spöparavaner är jävligt bra för lite snabb trolling då och då inget snack om den saken tyvärr är de lite trista att ha på linan under drillningen dock har är riktiga grejor bättre men visst är de effektiva tro inte något annat mvh och lycka till
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Tack för alla värdefulla synpunkter!

Låter som det kan finnas en väg framåt även med en kort mast!

Team Char, hemmabyggda pulkor går jag igång på, gillar verkligen att pula hemma (även om det oftast blir dyrare i slutändan!) Finns det kanske en ritning på nätet?

Perx, Jag kör med great white - mycket nöjd med hur de fungerar, men jag har ändå fått för mig att det blir enklare med pulkor? Jag har kört med en paravan per sida och tre spön bakåt. Men jag när jag läst ditt meddelande och tänker efter litegrand förstår jag att jag kanske inte rensat på det mest optimala sättet. Har jag fått skit på en av paravanerna har jag först tagit in de aktra spöet, sen rensat paravanen sen släppt ut paravanen och slutligen sjösatt det aktra spöt. Innan allt är gjort brukar jag ha varit en hårsmån från att ställa hela ekipaget på grund!

Old Firehand, du verkar ha en idealisk rigg. Har försökt få tag på rostfri fyrkantprofil här i Umeå - jag möts av djupa suckar!

Tamtam, har letat på blocket, är du säker på att den fortfarande ligger ute?

Det här är roligt! Under vintern blir det inköp eller konstruktion av mast, sen ska jag köpa en Penn downrigger och en autopilot - hur kul som helst att klura på den ultimata lösningen! Samtidigt letar jag en Smuggler 21 cabin för total ombyggnation till en trollingskuta, om någon har en liggande får ni gärna höra av er!

Kommentera

Team Char, hemmabyggda pulkor går jag igång på, gillar verkligen att pula hemma (även om det oftast blir dyrare i slutändan!) Finns det kanske en ritning på nätet?
          Mina hemma byggen är avgutningar av mariestadare men det är kölen som är det viktigaste. Kölen liknar den som sitter på grizzlypulkan men är lite längre och är bredare.
          Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Kan hålla med trango att det är smidigare på många sätt med pulkor än paravaner.
            Körde också endel med paravaner tidigare men monterade nyligen en teleskopisk mast på min lillbåt (4,15 lång) som jag kan få upp ca 2 m över ytan, funkar kanonfint.

Har ett par Mariestadspulkor som jag försökt modda lite med en plåt i botten på kölen typ detta:

Funkar faktiskt lite stabilare då det blåser och dyker inte lika lätt i vågorna.
            Har också stor betydelse var man placerar knuten i snöret på pulkan.

Team Char: Hade varit intressant om man kunde fått tillgång till måtten på din köl, eller kanske köpa en ritning på dom?
            Vet att Regal fiske säljer en köl också, vet inte om den kanske liknar den du har.

/Danne

Kommentera

Perx, Jag kör med great white - mycket nöjd med hur de fungerar, men jag har ändå fått för mig att det blir enklare med pulkor? Jag har kört med en paravan per sida och tre spön bakåt. Men jag när jag läst ditt meddelande och tänker efter litegrand förstår jag att jag kanske inte rensat på det mest optimala sättet. Har jag fått skit på en av paravanerna har jag först tagit in de aktra spöet, sen rensat paravanen sen släppt ut paravanen och slutligen sjösatt det aktra spöt. Innan allt är gjort brukar jag ha varit en hårsmån från att ställa hela ekipaget på grund!

Old Firehand, du verkar ha en idealisk rigg. Har försökt få tag på rostfri fyrkantprofil här i Umeå - jag möts av djupa suckar!

Det här är roligt! Under vintern blir det inköp eller konstruktion av mast, sen ska jag köpa en Penn downrigger och en autopilot - hur kul som helst att klura på den ultimata lösningen! Samtidigt letar jag en Smuggler 21 cabin för total ombyggnation till en trollingskuta, om någon har en liggande får ni gärna höra av er!
              Nix men testa "trollingutrustning"
              Haha du har trampat ner dej i träsket tydliga symptom, Penn rigg? visst är det fina grejor får du tag i en sådan PMa mej jag hjälper dej vidare om du behöver och lycka till sådan båt kräver STORA vatten och riktiga grejor! mvh och lycka till

Kommentera

Testade Blocket nog redan sålt synd mvh

Kommentera

hallå igen

hej igen..

ok, men varför så många spön rakt bakom båten? , släng ut dem på paravaner också så har du ju fritt bakom båten, ellerl kör 1-2 bakom båten. Ett åt varje sida , så minskar chansen för trassel.
                  du skriver att du tror att pulkor skulle göra jobber lättare för dig? Har du trollingfiskat med pulkor så du vet hur det fungerar?
                  Ser fortfarande ingen nytta med ngn mast för dig, paravanerna kan du ju släppa ut hur långt från båten som helst nästan...ifall man vill det. Men pulkor och paravanlinor och utlösare mm ....är också endel jobb då du är ensam....kan nog lätt hamna upp på grund när det skall riggas också....

Skitfiske...

imorgon skall det trollas öring, med sidoparavaner....

Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Ja till öring är inlines perfekta om det är lagligt......... kanske på Åland mvh och lycka till

Kommentera

Tamtam, tack för all din hjälp! Jo jag har trampat ned mig i träsket ganska rejält. Typiskt mig, börjar med att jag köper ett spö på rea för att kasta efter gädda och några år senare funderar jag på att totalkonvertera en smuggler för trollingfiske. Det är jobbigt att vara jag.

Hursomhelst har jag upptäckt att Penn downriggers har ett hyffsat pris på andra sidan pölen. Dessutom ser de förhållandevis smidiga ut - light is right!

Perx, jag är ett totalt trollingsblåbär! Jag har trollat ca. 50 timmar enligt uppsättningen ovan och har ingen aning om hur komplicerat det är med pulkor. Min främsta lösning för att undvika en pinsam grundsättning blir en autopilot - har bara inte bestämt hur det kommer att se ut än. Och det är klart att jag kan fortsätta med paravaner, men eftersom jag planerar att konvertera en större båt känns det som att jag behöver lite erfarenhet av hur pulkor och mast fungerar för att det ska bli bra. Åland - Måste finnas en del fina fiskevatten i dina trakter!

Har hittat en kommersiellt alternativ som verkar intressant, en löstagbar mast som man kan köra som 3 fots eller 6 fots (inte teleskopisk utan tvådelad). Även om märket är relativt okänt är priset rätt och kvaliteten verkar helt OK. Tror att den kan passa mina behov. Det är klart att Bios masten ser fin ut men i nuläget känns det som overkill! Sen ska jag försöka hitta några relativt kompakta pulkor som inte drar onödigt hårt. Funderar på Steenson från olssons fiske eller den mindre "utterbräde" modellen som YM säljer. Vi får se!

/Fredde

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      814 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      263 visningar
                      0 gillar