Lämplig utlösare till öringtrolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig utlösare till öringtrolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
    Jag använder scottys standardútlösare och 0,38mm lina när jag trollar öring men det funkar inte så bra. Det är sällan djupare än 3-8m så det är inte så mycket press på linan från vattnet. Problemet är att Öringar under två kilo är för små för att linan ska lossna från utlösaren även om ja sätter linan på mindre än halva djupet av utlösaren. Det är mest synd på småöringar som ska sättas tillbaka. Dom kan ha hängt en timme i linan mellan skräprensningarna och verkar ganska urlakade när jag sätter tillbaks dom.
    Har ni förslag på lämplig utlösare??

/Ola
    Hej Cliff Barnes; Vid trolling efter grov Öring använder jag Off Shore OR-14, svart ( Heavy=mellanstark) planerboardsrelease och med fjädern i främre läget. Vid Laxtrolling använder jag Off Shore OR-19. orange ( Extra Heavy=extra kraftig) planerboardsrelease. Vid Göstrolling eller mindre Öring använder jag Off Shore OR-10, gul (light) eller svart OR-14 (mellanstark) planerboardsrelease och även till sideliners.
    Off Shores OR-1 och OR-2 använder jag vid djupriggsfiske. Det har kommit en (Super Heavy=Superstark) röd djupriggsrelease med dubbla fjädrar. Den är framtagen för King Salmon och Östersjöns megalaxar.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Senast ändrad av Old Firehand; 2009-04-22, 18:44.

Kommentera

Ska väl tillägga att förlänga mellan lod och utlösare inte gör att det löser lättare direkt skillnaden blir att du lättare ser om något släpar och rycker i tåten på dina spötoppar.......lycka till
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jag brukar ha bromsen ganska löst med knarren i, då hör jag huggen istället. Hade samma problem som du har förut, men nu fungerar det fint.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
        19 svar
        916 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg anteman
        av anteman