Båten är såld, ny skall beställas? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båten är såld, ny skall beställas?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Rocad nej Silver 650 cabin ja dock vill jag reservera mej om du ska ha mycket folk ombord kan bli besvärligt med täckt båt då nyare trophy nog inte helt fel kanske men nog något tung Beason fina helt ok om man inte har för avsikt att förflytta den alltför ofta om bränslet betalas av andra går det ju att använda jättemotorer naturligtvis på allt.
    Finns en grabb som brukar trolla vid Landsort han har en Wellcraft WA runt 29 fot sitter dubbla 2takt 250or ibak tittar man riktigt noga ser man en 4takt 50a instucken emellan som trollingmotor!!
    Lycka till
    Senast ändrad av TAMTAM; 2009-08-22, 07:28.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      HeHe nu skrattar jag snart ihjäl mig, för något stolligare har jag inte läst på länge
      Om Du som guide kör fort i hård sjö och får båten att slå, hoppa och gör det svårt för kunderna att hålla sig stadigt med kunder som Du inte känner och vet vad De tål av sjögång så är de troligate att du hamnar i ett läge där de hänger över relingen och spyr, samt aldrig mera anlitar dig vilket är det sämsta som kan hända och ger väldigt dålig PR.

Men om Du däremot noga anpassar farten till sjön så att båten går stadigt utan hopp och alla kan hålla sig stilla utan att kämpa och att alla kunder känner sig trygga och mår bra trots hårt väder då har Du lyckats.

De enda som kör så som Du beskriver är De som saknar tillräckligt med omdömme, erfarenhet och sjömanskap och bara vill kunna skryta om det och skiter i hur kunder, besättning och utrustning mår

Hur man sen kör när man är själv ombord eller bara några polare som man känner väl det är något annat, jag kör normalt lite hårdare när jag är själv men då är det mitt val och bara jag som drabbas, men att pressa på i de farterna i hårt väder +10m/s och +0,5m vågor är i 9 fall av 10 vansinne med båtar i den storleken vi talar om här och minskar marginalerna avsevärt och ökar risken för olyckor drastiskt!

Du tror som många att sjön är en lekstuga där man fritt kan köra av sig men det är det inte, gott omdömme, gott sjömanskap, ansvarfullt uppträdande och följande av reglerna är A & O vid all båtkörning oavsett om det är privat eller komersiellt.
      Hm måste tydligen skriva tydligare för att du ska fatta och inte fortsätta med ditt besserwisser tjat

Med en båt som är god för 38 - 40 knop kan man enligt mej köra mycket mjukare och kontrollerat i 20 - 25 knop eller under det i lite hårdare väder och framförallt med mycket last och motvind, lite tekinik att lära mej att köra mjukt i lite grövre sjö och framförallt mycket svårt att göra det med för liten motor, släpp på toppen av vågen och gasa strax före landningen.

Glöm inte att jag själv har ju en gammal båt som gör 32 knop max en bra dag, kanske för mycket för dej, så du ska fan inte komma och skriva att jag tycker sjön är nån jävla lekstuga, men du är ju rätt bra på att döma folk på forum sedan tidigare... fendern.se typ.
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
        Jag anser inte att man ska sitta ner i heller när man kör. Tyvärr ligger där en del skit i vattnet i dag som kan kosta dig dyra reparationer på motorn. Så som Rocad har löst den biten tycker jag är helt kanon...
        Brukar du stå upp när du kör bil också?
        Finns en del skit på vägarna också kan bli dyra reparationer på däck och fälgar mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          Kollade filmen joj. Hahaha, det där är ingen Trophy som du ser på filmen men en gammal Wellcraft från 2000 med en 225 Honda 2009. Känner dem folken (jag var oxå med på Bornholm Trollingmasters). Den båten kommer från Grimstad i Norge. Kollar du riktigt noga på filmen så ser du dem dubbla paret Canon-elriggar och den silverfärgade Hondamotorn. Den båten gick som ett tåg i den sjön.
          Wellcraft var en av de drömbåtar jag avskrev p.g.a. vikten. Annars så har dom allt och jag menar allt som en trollare behöver av båtutrustning
          Nja om jag nu inte skickade fel länk så är den gröna båten med radar antennen en Trophy 2002 med en Mercury motor, filmen är från 2008 och filmar finska teamet Flax. Kanske blev fel länk som sagt.

Vilken storlek är Wellcraften? 220 Coastal kanske? Helt klart ett alternativ för mej när jag om ett par år byter mej uppåt. Finns ju många sjukt fina amerikanska båtar man blir ju helt galen när man sitter och bläddrar bland wa båtar och ser hur många märken det verkligen finns, Proline, Seaswirl, Grady White, Boston Whaler m.fl har fina båtar runt 23 fot som ju räknas som som trailer båtar där borta.

Kommentera

Flodström något att tänka på i sammanhanget är att om du satsar stort försök att inte vara beroende av alltför många inblandade dvs delägare i projektet.
            Risken finns att de börjar droppa av med tiden och då kanske det blir ohållbart med båt ifråga.
            Grundtips så få (och ekonomiskt stabila! ) ägare som möjligt allt annat är/blir trassel min erfarenhet.
            Antar att du redan har detta klart för dej men iaf. lycka till

Kommentera

Som vanligt spårar sånna här trådar ut på grund av lite olika åsikter, lite synd. Inte ens en moderator här på forumet kan uppföra sig vettigt, och hålla sig till ämnet..

Men lite tips på vägen till Flodström;

- Vilken båt du än väljer i den här klassen så kan du aldrig få för stor motor, de dagarna du har 30+ distans hem i öppet hav och det blåser upp, då är du glad att du inte snålade in på motorn.
              - Satsa på en båt med fribord som du känner dig trygg med, du kan aldrig stoppa en brottsjö med ett högre räcke, även om det känns lite tryggare höjdmässigt.
              - Vid köp av en WA båt testa den i riktigt höga korta motsjöar innan köp, amerikanska båtar doppar sällan nosen i vågorna och tar in vatten över däck, men många svenska gör det gärna. Ofta på grund av för liten motor och för mycket tyngd för långt fram, kombinerat med felkonstruerat förskepp.
              - Granska styrplats och akterdäck noga, se till så de fyller sin funktion till 100% för det är här du kommer spendera den mesta av tiden.
              - Se till så att kabinen åtminstone har ordentligt sitthöjd invändigt, jag är 190 och de båtar jag kan sitta rak i är lätträknande. I en lite större båt så vill man ju att utrymmet under däck kunna användas till mer än bara förvaring.

Och blir det en Rocad så satsa på nya 706C, inget fågelbad på fördäck och mer plats under däck.

Lycka till!

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                Hm måste tydligen skriva tydligare för att du ska fatta och inte fortsätta med ditt besserwisser tjat

Med en båt som är god för 38 - 40 knop kan man enligt mej köra mycket mjukare och kontrollerat i 20 - 25 knop eller under det i lite hårdare väder och framförallt med mycket last och motvind, lite tekinik att lära mej att köra mjukt i lite grövre sjö och framförallt mycket svårt att göra det med för liten motor, släpp på toppen av vågen och gasa strax före landningen.

Glöm inte att jag själv har ju en gammal båt som gör 32 knop max en bra dag, kanske för mycket för dej, så du ska fan inte komma och skriva att jag tycker sjön är nån jävla lekstuga, men du är ju rätt bra på att döma folk på forum sedan tidigare... fendern.se typ.
                Jodå Du var så tydlig så därför jag tyckte det var så komiskt, det är inte möjligt att få en mjuk gång genom högre fart som du föreslår med båtar i den klassen vi pratar om här 6-7m och +-1500kg, Du får varken tillräckligt med våtyta/vattenlinje elelr tyngd för att klara det så Ditt resonemang faller på sin egen orimlighet.

Däremot med båtar på +27 fot och +2ton då börjar det funka men såna båtar var ju inte aktuella här så därför lämnar jag det därhän och håller mig till ämnet, vilket Du borde göra med!

Vet vad Du har för båt och vad den är god för och den körteknik Du beskriver är bra för den båttypen men Du kan inte gasa Dig till mjukare gång med den heller.

Min har ungefär samma toppfart som din och det är mer än nnog för att klara at tköra i hårdare väder med lagom mycket gas/fart och sen har alla skrov sin egen optimala fart för varje sjöförhållande och deet måste ma njitta med sin egen båt men ofta hamanr det mellan just 20-25 knop och då har du fullt tillräckligt med marginal med våra båtar och motorer, så vad är problemet?

Bara för att Du och vissa andra inte tål höra erfarenhetsbaserade sanningar som svar på vetgiriga människors frågor enbart för att det inte passar Dina /Deras galoscher så betyder inte det att den som säger det är en besserwisser, men obehgliga sanningar brukar man gärna slå ifrån sig liksom egna feluppfattningar.

Har aldrig fördömt någon varken här eller annat forum eller irl, så var lite försiktig med Ditt ordval!

Men jag lägger ner detta nu och tack och lov har trådskaparen mera vett och erfarenhet i ämnet än Dig och kan ta goda råd på rätt sätt vilket ju är skönt.

Vill Du tjafsa vidare om detta så räkna inte med några svar från mig i ämnet framöver!

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                  Nja om jag nu inte skickade fel länk så är den gröna båten med radar antennen en Trophy 2002 med en Mercury motor, filmen är från 2008 och filmar finska teamet Flax. Kanske blev fel länk som sagt.
                  Du har nog rätt i alla fall joj, beklagar mitt misstag, jag läste inte överskriften på filmen (syntes inte i full-format) Flax-båten är otroligt lik Wellcraften jag snackade om, dessutom så har captenen samma färg på flytoverallen som min kamrat hade i år

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Flodström något att tänka på i sammanhanget är att om du satsar stort försök att inte vara beroende av alltför många inblandade dvs delägare i projektet.
                  Risken finns att de börjar droppa av med tiden och då kanske det blir ohållbart med båt ifråga.
                  Grundtips så få (och ekonomiskt stabila! ) ägare som möjligt allt annat är/blir trassel min erfarenhet.
                  Antar att du redan har detta klart för dej men iaf. lycka till
                  Tackar för omtanken TAMTAM. Skall komma ihåg det. För tillfället blir själva finansieringen antagligen helt egen, ev, med ett litet lån från banken (om jag inte klarar att få tag på någon sorts sponsor). So: dont worry

Ursprungligen postat av Pikeless Visa inlägg
                  Som vanligt spårar sånna här trådar ut på grund av lite olika åsikter, lite synd. Inte ens en moderator här på forumet kan uppföra sig vettigt, och hålla sig till ämnet..

Men lite tips på vägen till Flodström;

- Vilken båt du än väljer i den här klassen så kan du aldrig få för stor motor, de dagarna du har 30+ distans hem i öppet hav och det blåser upp, då är du glad att du inte snålade in på motorn.
                  - Satsa på en båt med fribord som du känner dig trygg med, du kan aldrig stoppa en brottsjö med ett högre räcke, även om det känns lite tryggare höjdmässigt.
                  - Vid köp av en WA båt testa den i riktigt höga korta motsjöar innan köp, amerikanska båtar doppar sällan nosen i vågorna och tar in vatten över däck, men många svenska gör det gärna. Ofta på grund av för liten motor och för mycket tyngd för långt fram, kombinerat med felkonstruerat förskepp.
                  - Granska styrplats och akterdäck noga, se till så de fyller sin funktion till 100% för det är här du kommer spendera den mesta av tiden.
                  - Se till så att kabinen åtminstone har ordentligt sitthöjd invändigt, jag är 190 och de båtar jag kan sitta rak i är lätträknande. I en lite större båt så vill man ju att utrymmet under däck kunna användas till mer än bara förvaring.

Och blir det en Rocad så satsa på nya 706C, inget fågelbad på fördäck och mer plats under däck.

Lycka till!
                  Tack Pikeless, det här är konstruktivt och nyttig information även om jag allra redan har tänkt på mycket av det du skriver här. Men det är alltid nåt man glömmer bort så det här är bra.

Ang. Rocad 706C så var det den jag senast värderade. Jäkligt fin båt men med allt inklusive (bimini, tätt kapell m.m. så hamnar man på runt 450.000 kr och då är det bara båten, utan motor

En Honda 150-225 kostar mellan 140-200.000kr) Det finns det inte budget för, tyvärr. En Beason i 3/4 fabrikat + en del extra blir trotts allt MYCKET rimligare med bibehållen kvalitet och sjövärdighet och som i stort är det samma. Störst skillnad mellan dem båda fabrikaten är väll finishen skulle jag tippa med fördel Rocad.
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                    Du har nog rätt i alla fall joj, beklagar mitt misstag, jag läste inte överskriften på filmen (syntes inte i full-format) Flax-båten är otroligt lik Wellcraften jag snackade om, dessutom så har captenen samma färg på flytoverallen som min kamrat hade i år
                    Jo dom båtarna ser ut att vara lika varandra.

Är det runt 1400 kg som är max vikt du kan ha på båten? Har för mej jag såg det i din trailer tråd, antar att det då är Beason 22 du är intresserad av men går det verkligen få den så lätt?

Vad hände med Doninger båtarna? Hittar inte dom. http://www.blocket.se/orebro/Doninge...=22&w=3&last=1

Kommentera

Jag väljer antagligen att köpa ett 3/4 fabrikat av Peter på Beason. Han sa att den, 22 Cabin går att banta utan att äventyra sjösäkerheten. Man behöver inte 200 lit. rostfri ståltank, det räcker med 150l Aluminiumtank bara som ett exempel. Det är möjligt jag skippar akterväggen med dörr och satsar på nått lättare a´la kapell o.s.v. Men har inte kollat allt med Peter än. Blir en tur till Karlstad nu under hösten........... Då blir det kalkylering av vikter, hmmmmmmm?
                      Mod 25 WA väger ju "bara" 1200 kg så.........

Doninger var en båt jag länge gick och suktade på för några år sedan. Dom gick visst konk. Men förbannat läckra fiskemaskiner.
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      732 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      248 visningar
                      0 gillar