Trolling i Vänern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trolling i Vänern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trolling i Vänern?

Halloj!

Kommer att inom överskådlig tid flytta så att jag hamnar närmare Vänern än i dagsläget. Då har jag som plan att börja trolla i sjön när tillfälle ges. För många år sedan åkte jag ut ett par vändor från Mellerud, och det är även den hamnen som kommer att vara mig närmast i framtiden.

Nu vill jag ha tips på vad som behövs i utrustningsväg för att komma igång. Grundutrustningen i form av båtekipage har jag med spöhållare osv. Riggar har jag lite vetskap om i och med den aktuella tråden i ämnnet, frågan är hur nödvändigt det är i Vänern. Vad vad skall man satsa på för spön, rullar, beten (årstidsberoende...)? Behöver man mast för att sprida betena? Lämpliga hastigheter för fisket? Djup?

Hoppas kunna vara ute hela vintrarna och fiska om vädret inbjuder. Främst är det Lax och Öring som lockar.

Kan Mellerud fungera som hemmahamn eller är det bättre att traila längre för vassare fiske m.m.

Gärna svar från er som fiskar i vattnet och har erfarenhet. Behöver inte hela sanningen utan bara en grund att stå på, för att sedan kunna utveckla fisket i egen takt.

Simma lugnt!
    sigpic

Håll lite koll på div trollingbloggar så kommer du se exakt vad folk fiskar med och var någonstans. Sen lite snack vid rampen, så kommer allt falla på plats.

Bytte båt førra året. Har inte satt på riggar æn, skall se om jag saknar riggar først? Standard vænerdjup ena riggen på 12m, den andra på 8-9m? Funkar med små dipsey, eller kusamoparavaner. Mindre skræp i vattnet? Alla vænerfiskare har dock rigg, och alla kommer tycka att det inte går att fiska utan?
    Har næstan inte fiskat de senaste åren, eftersom fisket varit uselt. Men skall førsøka komma ut lite i høst.
    Senast ändrad av DavidL; 2009-09-06, 07:15.
    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Några generella tips:
      - Kolla Einars sida, http://www-pp.hogia.net/einar/heta_pla.html
      - Följ med någon trollingfiskare ut på en repa, så ser du hur det kan gå till.
      - Du kan använda dina gäddspön och multirullar. Efter ett tag kommer du kanske vilja ha räkneverk på rullarna och trollingspön, men prova först.
      - Klassiska beten för Vänern är t.ex. Bomber 15 A, Tomic 4", Strike Pro samt en och annan flutterspoon. Nästa steg är löja.
      - Sikta på att hålla en fart mellan 2-2.5 knop där dina beten ser ut att röra sig bra. Du kan trimma betena med olika krokstorlekar för att de ska funka tillsammans.
      - Fiska mellan 0 och 35 fot djupt. Blya ev.beten i ytan för att få spridning.
      - Släpa betena 100-150 fot bakom båten
      - Om fisken får välja så gillar laxen 7-10 grader och öringen ytterligare några grader.
      - Mast och riggar är inget måste. Om du har spöparavaner (djup- resp yt-) så använd dem. Fast riggar är smidigt...
      - Har du GPS och ekolod så har du mycket gratis. Då kan du leta vid betesfisk, branter, grundtoppar osv.

Efter hand märker du, precis som vid allt annat fiske, att det som funkar en dag inte funkar nästa. Inga regler utan undantag, men i början räcker ovanstående ganska långt.
      /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
        Halloj!

Kommer att inom överskådlig tid flytta så att jag hamnar närmare Vänern än i dagsläget. Då har jag som plan att börja trolla i sjön när tillfälle ges. För många år sedan åkte jag ut ett par vändor från Mellerud, och det är även den hamnen som kommer att vara mig närmast i framtiden.

Nu vill jag ha tips på vad som behövs i utrustningsväg för att komma igång. Grundutrustningen i form av båtekipage har jag med spöhållare osv. Riggar har jag lite vetskap om i och med den aktuella tråden i ämnnet, frågan är hur nödvändigt det är i Vänern. Vad vad skall man satsa på för spön, rullar, beten (årstidsberoende...)? Behöver man mast för att sprida betena? Lämpliga hastigheter för fisket? Djup?

Hoppas kunna vara ute hela vintrarna och fiska om vädret inbjuder. Främst är det Lax och Öring som lockar.

Kan Mellerud fungera som hemmahamn eller är det bättre att traila längre för vassare fiske m.m.

Gärna svar från er som fiskar i vattnet och har erfarenhet. Behöver inte hela sanningen utan bara en grund att stå på, för att sedan kunna utveckla fisket i egen takt.

Simma lugnt!
        Hej Kristian "Sturgeon" Seth; Tänker du satsa på Vänerns Laxar och Öringar och flytta närmare Mellerud bör du lära känna Einar Pedersen (75+ år) lite bättre. Einars hemsida "Trollingens Mecka" eller http://www-pp.hogia.net/einar/ blir bra som daglig info. Jag har känt Einar sedan 1985 när jag tillsammans med Johan Abelsson började trolla efter Lax och Öring i Vänern. Sedan dess har mycket hänt.....
        Go for the Big Salmons!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Har du en ekiperad trollingbåt så har du oxå ett ekolod+plotter/kartplotter. Då slår du in WP (Way Point) så fort du får hugg när du är ute. (radera gäddhugg-WP). Efter ett tag så har du till slut fått en del WP som du kan återkomma till. Dessutom så rekommenderar jag dig att lägga in WP som snälla och jyssta trollare kanske ger dig med tiden.... guld värt
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Tackar för alla svar! Hjärtligt tacksam!

Båten är i grunden välutrustad för fiske med plotter och ekolod samt annat matnyttigt som drivankare, 10 spöhållare m.m.

Djupriggar har jag ändå tänkt skaffa, även om paravaner kanske duger, i och med att jag vill kunna trolla Sej i Norge, Gädda i djupare sjöar och kanske besöka östkusten och trolla Lax.

Någon som brukar fiske från Mellerud? Hur är det med faciliteter i hamnen och vilka kostnader finns där? Nu kanske det finns info kring det i den länk som postats här, men jag frågar ändå!

Om man säger så här, vilken väderprognos behövs för vänern? Tänker inte fångstmässigt utan säkerhetsmässigt, vid vilken prognos går det att fiska och vid vilken kan man lika gärna stanna hemma? Eftersom det ändå är 1,5 timme från sjösättningsrampen till mitt hem så är det dumt och onödigt att ett flertal ggr bränna bensin på att åka fram och tillbaks innan man lär sig gränsen för "fiskbart" väder. För västkusten så har jag bra koll, men det kanske är andra förhållanden som styr på vänern.

/K
            sigpic

Kommentera

Man bryter tävlingarna på Vänern vid 10 m/s, men flera tävlingar bryts redan vid 8 m/s. Det kan du ha som riktmärke. Men detta beror ju lite på vart det blåser från, om det blåst från samma håll flera dar, om vinden vrider så vågorna tar ut varann osv. Vad du har för båt och sjövana spelar ju oxå givetvis roll.
              Vi själva brukar fiska hösten vid Tösse, några mil norr om Mellerud och efter den sidan om Vänern brukar all vind från väst vara bra, även sydväst och nordväst. Vi använder helst löja och vill helst ha lugnt väder. Säger prognosen mer än 5 m/s (givetvis beroende på vindriktning) stannar vi hemma. Bekvämlighet vid fisket, liten båt och 11 mil enkel resa gör att vi väljer de bra dagarna. Skitfiske!
              Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
                Tackar för alla svar! Hjärtligt tacksam!

Båten är i grunden välutrustad för fiske med plotter och ekolod samt annat matnyttigt som drivankare, 10 spöhållare m.m.

Djupriggar har jag ändå tänkt skaffa, även om paravaner kanske duger, i och med att jag vill kunna trolla Sej i Norge, Gädda i djupare sjöar och kanske besöka östkusten och trolla Lax.

Någon som brukar fiske från Mellerud? Hur är det med faciliteter i hamnen och vilka kostnader finns där? Nu kanske det finns info kring det i den länk som postats här, men jag frågar ändå!

Om man säger så här, vilken väderprognos behövs för vänern? Tänker inte fångstmässigt utan säkerhetsmässigt, vid vilken prognos går det att fiska och vid vilken kan man lika gärna stanna hemma? Eftersom det ändå är 1,5 timme från sjösättningsrampen till mitt hem så är det dumt och onödigt att ett flertal ggr bränna bensin på att åka fram och tillbaks innan man lär sig gränsen för "fiskbart" väder. För västkusten så har jag bra koll, men det kanske är andra förhållanden som styr på vänern.

/K
                Jag utgår från Mellerud har för övrigt båtplats där. Det finns två ramper och toaletter som är öppna året runt. Det är gratis att sjösätta båten.
                Ca 15-20minuter ut till fiskeplatserna.
                Jag brukar inte åka ut och fiska när vindprognosen visar mer än 7-8m/s.

Mvh Peter

Kommentera

Djupriggar ja vad ska man säga köper du rätt gör du det en gång men de kommer servera dej ett antal fina fiskar under åren som kommer var så säker, lycka till
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej Kristian!
                    Jag är enig med TAMTAM, skaffa riggar så fort du kan. Inget är mer effektivt, garranterat. Det är trollingens största inovation och som TAMTAM säger, dem kommer att leverera ett antal storfisk, som för oss alla andra, helt klart

Mellerud, Åmål/Dalbosjön etc, är ganska bra på höst-vintersäsongen. Vill du inte köra med löja nu på en gång så satsa på små beten om vattentemp. är över ca 9-10°C

Om det är trögt, satsa på livliga beten som "nästan" roterar. Typ Tomic, 2"-3". Håll oxå koll efter måsslag. Där har du en indikering på jagande fisk i ytregionen.
                    Senast ändrad av Flodström; 2009-09-25, 21:45.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    903 visningar
                    0 gillar