Är det rätt???? Raymarine S1000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det rätt???? Raymarine S1000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej,
    Ang vad Flodström tar upp så anser jag nu efter en säsong med S1000 i båten att vad gäller ljudet på hydralpumpen så får man "vad man betalar för".

Visst, en billig autopilot och den har fungerat utmärkt för mig funktionsmässigt (hade inte budget att köpa en dyrare denna säsong...). Men så här i efterhand är jag mer tveksam om det var värt det, ett jävla oväsen trots att jag försöka isolera slangar, infästningar, pump, osv med diverse olika lösningar.

Tyvär sitter den monterad framme nära ratt och styrning, och så här i efterhand skulle den nog monteras baktill som nämns i tråden.

Är det annars någon i forumet som har tips på isolering och/eller annan lösning för att undgå ojlud?!

Sammanfattningsvis en bra pilot till OK pris, OM man är beredd att ta oljudet!

//A.

Kommentera

Just det, glömde kommentera fjärr och batterier. Det finns ingen varning; lampa, ljud eller liknande när batterierna börjar bli dåliga, utan den lägger helt enkelt bara av "plötsligt".

Första gången hände det för mig när jag drillade fisk själv i båten i rätt tuff sjö, skulle gira styrbord varpå fjärren bara dog när jag tryckte på den. Nu fixade detta sig, men det var mkt irriterande och jag höll på ett bra tag innan jag bytte batterier (gick fortfarande att starta om, men dog rätt snabbt...).

Som Flodström skriver - ha alltid reservbatterier med i båten OCH var beredd att på ovan nämnda scenario...

//A.

Kommentera

Ådu JollyRoger,jag googlade din båtmodell....skitcool!

Kommentera

Ursprungligen postat av JollyRoger Visa inlägg
          Hej, har en Trophy 2502 7,62m 2,7ton 250hk Mercury med hydralstyrning
          som jag tänkte sätta in en autopilot Raymarine S1000.
          Tänkte höra om det är ett bra allternativ eller finns det andra bättre förslag.

Mvh,JollyRoger
          Hört både ris och ros om S1000 men som vanligt är det ju ens budget som får avgöra i slutändan. Själv har jag kämpat på utan pilot några år för att äntligen satsa på en pilot som jag endast fått positiv info om men i en högre prisklass. Personligen har jag ingen erfarenhet av den på min båt då den inte är monterat än än då den fortfarande ligger och väntar på mig i USA . Vad jag gillar skarpt med denna modell är att den ska ha betydligt tystare motor än S1000, ej er beroende av indata från GPS och att den funkar även utan hydraulstyrning.

Piloten är en Raymarine SPX-5 Sport Pilot och fås för ca 1500 USD.

Lycka till med ditt slutgiltiga val...
          [FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]

Kommentera

Såg att Team T.U.R. har upplevt detsamma som mig med pump och fjärr, hehehe
            Om man inte vill satsa på S1000 så finns andra allternativ. Kjelle nämnde ett, Ray´s SPX-5 som är en OK pilot.
            I samma prisklass finns oxå Simrads AP12H eller 14H (med fjärr) att tillgå som jag oxå har erfarenhet av. Den Simrad piloten fungerar självständigt utan GPS-info då den har egen kompass, s.k. fluxgate som den navigerar efter. Kan vara ett bättre allternativ än S1000 till så stor båt. Den har en lång "fartstid" och det är många som än i dag använder den med stor framgång. det som är negativt är roderlägesgivaren som har begränsad livstid (ca 2 år i saltvatten?) och den är försedd med en billig hydraulpump som tydligen ryker om den används flitigt på vintern. Det sista här vet jag dock inte så mycket om så jag är lite osäker på den informationen. Men den låter i princip lika mycket som S1000´s hydraulpump, inget att vinna här alltså.
            Simrads AP12/14H säljs fortfarande på bl.a. eBay. Bara gör ett sök så ser du........
            Den piloten kan tydligen oxå kopplas till NMEA-0183 kabel för navigering til Way Point.
            Senast ändrad av Flodström; 2009-12-19, 18:31.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

roderlägesgivaren till simraden var det en person som bytt 3ggr på 3år,dvs 3ggr 3300kr=9990kr....det var det som avskräckte mej till att ist betala 7995+4990 för en baystar hydraulstyrning.....känns mer problemfritt

Kommentera

Ursprungligen postat av doro Visa inlägg
                "TAMTAM"på med läsglassögonen"inget bätttre för pengarna"annars kan ju du ,som antagligen e en besserwisser rekommendera ngt bättre med fjärrkontroll för 7995:-
                Ok det där tog du helt fel, jag kritiserade inte grejorna alls tvärtom jag ville veta om man får bra grejor för så lite pengar helt enkelt FÖR JAG ÄR FAKTISKT INTRESSERAD!
                Sen kan du tycka vad du vill om mej som person!
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Musky, det låter intressant med en autopilot som inte kräver hydraulstyrnin å så. Det är inte den här modellen du syftar på va?

//A

Kommentera

Stemmer det, men drivenheten er nå forbedret.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Ok det där tog du helt fel, jag kritiserade inte grejorna alls tvärtom jag ville veta om man får bra grejor för så lite pengar helt enkelt FÖR JAG ÄR FAKTISKT INTRESSERAD!
                      Sen kan du tycka vad du vill om mej som person!
                      Ok,ingen mer pajkastningTAMTAM jag lovar att återkomma med en rapport när jag testat S1000 autopiloten "på riktigt"å jag är villig att hålla med om att man får vad man betalar för,i detta fallet så skiljer det iofs på flera tusenlappar för att få ngt likvärdigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      722 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av DIFAnders, 2025-05-04, 11:01
                      8 svar
                      478 visningar
                      0 gillar