Ursprungligen postat av Andrebjarn
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Är det rätt???? Raymarine S1000
Collapse
X
-
Du har rätt i att den återkallades men felet är åtgärdat och alla piloter som tillverkats sen september ska vara 'safe'. Jag vågade lita på att Raymarine har fått ordning på problemet men var noga med att tillverkningsnumret på mitt ex var senare än september -09.[FONT="Arial Black"]Team Beast Bloggen[/FONT]
-
Jag sysslar inte med pajkastning heller, frågade för jag ville veta helt enkelt!Ursprungligen postat av doro Visa inläggOk,ingen mer pajkastning
TAMTAM jag lovar att återkomma med en rapport när jag testat S1000 autopiloten "på riktigt"å jag är villig att hålla med om att man får vad man betalar för,i detta fallet så skiljer det iofs på flera tusenlappar för att få ngt likvärdigt.
PS en autopilot som inte gör det man förväntar sej är lika värdelöst som att släppa en sten i vatten!
Även om den är billig!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Helt rätt,man får hoppas att den inte är helt kass.Jag är mest ute efter att kunna stå ute på däck vid trollingfiske i gott väder å dom olika trollingmönstrena som är tillgängliga.......läste ganska mycket på nätet före jag beställde piloten å den verkar ju helt ok efter programuppdateringen som kom för ca 2 år sedanUrsprungligen postat av TAMTAM Visa inläggJag sysslar inte med pajkastning heller, frågade för jag ville veta helt enkelt!
PS en autopilot som inte gör det man förväntar sej är lika värdelöst som att släppa en sten i vatten!
Även om den är billig!
Kommentera
-
Det fins en lösning på just det problemet: Seastars "Smartstick" AR4502-GenericUrsprungligen postat av doro Visa inläggroderlägesgivaren till simraden var det en person som bytt 3ggr på 3år,dvs 3ggr 3300kr=9990kr....det var det som avskräckte mej till att ist betala 7995+4990 för en baystar hydraulstyrning.....känns mer problemfritt
som är en linjär-magnetis roderlägesgivare utan rörliga delar för ca 230 USD.
Den håller längre än piloten själv, helt klart.
Det enda abret med den är att man blir tvungen att montera in en liten +5V spänningsstabilisator i själva computern. Men det är en enkel sak som oxå inte kostar många tior. Den Smartsick´n matas med högst 5 Volts spänning och ger ut en linjär spänning från 0,5-4,5 V beroende på motorvinkeln. Dem som har monterat den säger at piloten fungerar bättre än med den originala givaren.Mvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Den är säkert en bra pilot så länge farten är bra den förlitar sej på GPS signaler och så länge det rör bra på sej är signalerna mycket säkra och stabila, detta har jag sett med egna ögon, kan du se i stort sett i varenda GPS instrument med en skärm.
Minskar du farten däremot kommer ofta instrumentet att få problem att fastställa kursen dvs GPS instrumentet, och din pilot kommer följa de signaler som det mottager.
Piloten är helt oskyldig här, den reagerar på de signaler den mottager om inte dessa är bra och korrekta blir det fel.
OBS jag vet inget direkt om S1000 men jag har ganska bra erfarenhet av GPS och problemen vid låg fart.
Har du ett bra GPS instrument och uppdateringen du talar om kanske det fungerar utmärkt det var det jag ville veta, för uppdateringen är att man lägger till ett visst tröghetsmoment dvs den tar signaler med ett visst mellanrum i stället för hela tiden.
Detta kan du kanske även ordna i inställningarna till GPSen
Här ska man skilja på autopiloter med endast GPS input som S1000 och piloter med fluxgate kompass.
De som har fluxgate kommer följa en kurs i färdriktining som kompassen bestämmer när du slår på "piloten" dvs denna tar över och håller en rakt fram kurs så följer den utan avseende till avdrift en kompassriktning som den fick vid tillslaget.
Om du går över till rutt och waypoint körning med en fluxgate utrustad pilot kommer kompassen kopplas bort helt och piloten reagerar endast på GPS input precis som din S1000.
Detta betyder att den tar kortaste möjliga kurs till waypoint angiven av dej dessutom kommer den kompensera för avdriften till skillnad mot om den är inställd endast för att hålla given kompasskurs dvs styrd av fluxgate kompassen endast.
Här råder en skillnad vilket visar sej i priset.
Som sagt jag vill veta men se till att du har ett bra GPS instrument rätt inställt det är mycket viktigt för funktionen på din pilot mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
2008-11-16, 14:38 #11
joj
Johan Karlsson
trollingfanatiker
Fotoalbum: Länk här
Placering i ligan: Länk här
Rekord: Lax 11,4 . HÖ 8,7. Gädda 6,4 kg. Torsk 4 kg
Reg.datum: Nov 2002
Ålder: 28
--------------------------------------------------------------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av trango
Har sett att vissa klagar på Raymarine vid låga hastigheter (typ 1.5 knop). Vet inte hur relevant det är..??
Jag har en Raymarine S1000 på min Flipper 620 som har ett grymt stort vindfång, själv kör jag aldrig långsammare än 2,0 knop och då styr den som en gud Gör ingenting om den tillfälligt dippar ner under 1,5 knop men ska du fiska riktigt sakta runtom 1,5 knop och saktare så ska då ha en annan pilot. Bara fråga omdu vill veta mer.
Jag tycker att din båt borde vara relativt lättstyrd med det skrovet så dom flesta piloter bör funka.
Skicka e-post till joj
Besök jojs hemsida!
Hitta fler inlägg av joj
Add joj to Your Contacts
Kommentera
-
Har ingen direkt erfarenhet av Raymarine annat än autopiloter men din A65 är utan tvekan ett kvalitetsinstrument finns nog inte många som ger ett bättre input till piloten lycka till låt oss veta hur det fungerar FÖR VI ÄR SOM SAGT INTRESSERADE mvh och god jul
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Musky,
Jag tycker att den piloten du hänvisar till låter riiktigt intressant.
Vad får jag för 1500dollar? ingår rattenhet och rubbet då? + moms?
Har idag bara kabel. blir då ett intressant alt. jänfört med styrning + autopilot.
Det är denna vi pratar om va?
Med det låga pundet verkar det ju intressant att beställa därifrån i så fall.
Det vore MYCKET snält om någon kunde förklara om den passar för mig. Jag har en Ryds 535 FC med gammal 2 takts 60 hästare samt nyare 4t tohatsu trollingsnurra. Har idag kabelstyrning. Kör vidare med det om hydraulstrning inte är ett krav för aktuell autopilot. Jag kommer främst anända den till trolling, även i låga farter.
//ASenast ändrad av Andrebjarn; 2009-12-20, 21:29.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
|
8 svar
725 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av dhaglund
2025-10-26, 17:49
|
||
|
Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
|
1 svar
243 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Marienklin
2026-01-02, 13:07
|
||
|
Startad av Moddifier, 2026-03-17, 21:11
|
3 svar
174 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Moddifier
2026-03-20, 11:46
|
då får man hoppas att man kommer iväg till Simris efter nyår då,man e ju sugen på att testa autopiloten.....
Kommentera