HÖ trolling i Öresund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HÖ trolling i Öresund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Min tanke som kan va helt fel var att köra enligt bilden runt kanter 20 till 30 m där sillen finns under vinter dagar!

Rigg 1. 3 st spö 10-20-30 fot Rig två 3 spö 30-40-50 fot alltså ca måt! och en dppsy i mitten!

Undrar om bete! Tänkt prova att köra Vännern bete till att börja med av någon anledning ahr det fastnat i huvidet och jag tror det borde gå bra i sundet!

Kör vi grundare kör vi nog 2 spö på var rigg! In ömöljigt det få bli 2 paravan spö med. Någon mast komer inte ihandlas i alla fall deta året hm eller ja nästa blir det ju.

Ritta en väldigt vacker bild som beskriver hur jag tänkt. Kan det fungera!
    Bifogade filer

Kommentera

50 fot är för grunt för tre spö på varje djuprigg, tänk på att du måste ha ganska långa utlägg annars skräms HÖ av båten räkna med minst 15-20 meter och då är risken att fisken går in en annan lina på riggen och är det en skaplig fisk så får du ett riktigt skatebo. Har själv gjort misstaget gör aldrig om detta igen. Har som regel första spöet 100 fot djupt om jag skall använda tre spö på riggen, kör sällan med tre spö på riggen på grund av risken för trassel när fisken väl hugger.
      Kör med två spö på varje djuprigg med den första på 40 fot stacka sedan på 30 fot och sedan den andra riggen på 60 fot och stacka det andra spöet på 50 fot. Sedan kan du köra med ett dispyspö på varje sida med en medelstor dipsy på, ställ dessa så att de går så långt ifrån båten som möjligt. sedan kan du toppa allt med ett paravanspö på varje sida, du kan blya ner betet med så mycket att du får ner betet till det djupet du vill ha betet på. Då täcker du hela bandet från botten till ytan och efterhand så får du ställa om djupet på riggarna så att du hittar rätt djup för dagen. Det blir 8 stycken spö igång och med lite vana så klarar man det själv i båten.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

tvekar

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
        50 fot är för grunt för tre spö på varje djuprigg, tänk på att du måste ha ganska långa utlägg annars skräms HÖ av båten räkna med minst 15-20 meter och då är risken att fisken går in en annan lina på riggen och är det en skaplig fisk så får du ett riktigt skatebo. Har själv gjort misstaget gör aldrig om detta igen. Har som regel första spöet 100 fot djupt om jag skall använda tre spö på riggen, kör sällan med tre spö på riggen på grund av risken för trassel när fisken väl hugger.
        Kör med två spö på varje djuprigg med den första på 40 fot stacka sedan på 30 fot och sedan den andra riggen på 60 fot och stacka det andra spöet på 50 fot. Sedan kan du köra med ett dispyspö på varje sida med en medelstor dipsy på, ställ dessa så att de går så långt ifrån båten som möjligt. sedan kan du toppa allt med ett paravanspö på varje sida, du kan blya ner betet med så mycket att du får ner betet till det djupet du vill ha betet på. Då täcker du hela bandet från botten till ytan och efterhand så får du ställa om djupet på riggarna så att du hittar rätt djup för dagen. Det blir 8 stycken spö igång och med lite vana så klarar man det själv i båten.

Kanske inte jsut 50 men om man kör ok djupt så boder man ju kunna köra tre spö på varje. har gjort det på nännernn vid vinter fiske. Sen är det så jag fått för mig att folk som trollar här kör.en ja jag tar åt mig av råden men hopopas på att höra från fler!
        Tumlaren
        Men den riggningen jag har och 4 sidospö då! Borde inte va några problem med trasser mer än vanligt det blir 9 spö tottalt. Sen fattar jag inte vad meu menar att köra bete grunt det är inte besor längst kusten vi tänkt köra efter

Kommentera

Jag menar att du inte fiskar så djupt. 30 fot är bara 9 meter och då måste du lite längre utsläpp från utlösaren än vid 100 fot för då räcker det med 1-3 meter, så det är inte djupet till botten jag menar.
          Ja du har den riggningen delvis men har tre spö isället för två och inga sidospön, bara ett rakt bak
          Tumlaren
          trolling är livet

Kommentera

Kör du med spöparavaner, typ 2 st på insidan båten (mot landsid.) så kan det vara strategiskt (som några här har påpekat, funkar) så har ni möjlighet att fånga upp de öringar som går på näringssök efter spigg, Tobis, sillyngel, kräftdjur, havsborstmask etc... för det är mycket av den maten som står på öringens matlista.

Kan vara svårt att konkurrera i ett sillstim då öringen i det fallet är selektiv. Och ja, jag skulle i så fall bara kört med småsill/löja (12-15 cm) på agnskalle för att ha changs i den konkurransen. Trollingfart mellan 1,3-1,5 kn ca

Öringen närmare land är inte lika selektiv och man har större changs på att den biter. (mellan 1 m och upp till ca 10 m djup). Besor får du oavset, men de blanka finns där oxå.

Beten för det fisket (om vintern) blir typ Bomber longA, Rapala i olika färger och längder. Har ingen tro på mycket livliga beten som typ Apex etc.... om det är kallt i vattnet. Tomic 4" funkar möjligen.
            Senast ändrad av Flodström; 2009-12-27, 00:16.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

!

Fan nu blir jag yr. Ska inte köra mot någon land sida ala gäddfiske. Senblir jag yr för allt jag hört från trollare jag trodde va duktiga i sundet verkar inte stämma. Är det någon här föutom tumlaren som verkligen fiskat i sundet. Då menar jag inte trolling sommar tid med en Vikinherring efter båten när fisken går grunt. Är ute efter dom stora tjocla i sillen. Vill jag fiska öring grunt vadar jag och flugfiskar!

Edit: Skåningar kan inte fiska och lära nytt! Haha fan märklight spec runt hbg och malmö! Sen kan ju inte jag stava men det är en annan grej

Men varför är det så lite kunskap här nere almänt. Till och med folk som har sporfiskeaffärer som har väldigt mycket grejer och bra sådana som kanpt vet fram och bak på ett spö haha!

Men sen är det ju så på fiske snack med att folk svara gärna och chansar lite trots dom inte har en anning om var man ska fiska eller hur där ser ut!
              Senast ändrad av Havsfiskenytt.Patrik; 2009-12-30, 10:28.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Kör du med spöparavaner, typ 2 st på insidan båten (mot landsid.) så kan det vara strategiskt (som några här har påpekat, funkar) så har ni möjlighet att fånga upp de öringar som går på näringssök efter spigg, Tobis, sillyngel, kräftdjur, havsborstmask etc... för det är mycket av den maten som står på öringens matlista.

Kan vara svårt att konkurrera i ett sillstim då öringen i det fallet är selektiv. Och ja, jag skulle i så fall bara kört med småsill/löja (12-15 cm) på agnskalle för att ha changs i den konkurransen. Trollingfart mellan 1,3-1,5 kn ca

Öringen närmare land är inte lika selektiv och man har större changs på att den biter. (mellan 1 m och upp till ca 10 m djup). Besor får du oavset, men de blanka finns där oxå.

Beten för det fisket (om vintern) blir typ Bomber longA, Rapala i olika färger och längder. Har ingen tro på mycket livliga beten som typ Apex etc.... om det är kallt i vattnet. Tomic 4" funkar möjligen.

Är sugen på att jaga de som går i sillen så något fiske mott land blir det nog inte! I alla fall inte grunt! Kommer att föska köra kanter 20-30 m

Kommentera

[QUOTE=oringen;505840]Fan nu blir jag yr. Ska inte köra mot någon land sida ala gäddfiske. Senblir jag yr för allt jag hört från trollare jag trodde va duktiga i sundet verkar inte stämma. Är det någon här föutom tumlaren som verkligen fiskat i sundet. Då menar jag inte trolling sommar tid med en Vikinherring efter båten när fisken går grunt. Är ute efter dom stora tjocla i sillen. Vill jag fiska öring grunt vadar jag och flugfiskar!

Edit: Skåningar kan inte fiska och lära nytt! Haha fan märklight spec runt hbg och malmö! Sen kan ju inte jag stava men det är en annan grej

Men varför är det så lite kunskap här nere almänt. Till och med folk som har sporfiskeaffärer som har väldigt mycket grejer och bra sådana som kanpt vet fram och bak på ett spö haha!

Men sen är det ju så på fiske snack med att folk svara gärna och chansar lite trots dom inte har en anning om var man ska fiska eller hur där ser ut![/QUOT

Skicka ett mejl till Michael i Team Måleren i www.s-s-d.dk/news.php dom trollar MYCKET öring i sundet och har koll på läget, dom var ute senast i går största på 4 kg. Fisket kring lous flak och tårbek rev är heta platser på vintern och där går fin öring också
                  Senast ändrad av Patrik (Team Poseidon); 2009-12-30, 10:56.
                  Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

[QUOTE=Patrik (Team Poseidon);505849]
                    Ursprungligen postat av oringen Visa inlägg
                    Fan nu blir jag yr. Ska inte köra mot någon land sida ala gäddfiske. Senblir jag yr för allt jag hört från trollare jag trodde va duktiga i sundet verkar inte stämma. Är det någon här föutom tumlaren som verkligen fiskat i sundet. Då menar jag inte trolling sommar tid med en Vikinherring efter båten när fisken går grunt. Är ute efter dom stora tjocla i sillen. Vill jag fiska öring grunt vadar jag och flugfiskar!

Men sen är det ju så på fiske snack med att folk svara gärna och chansar lite trots dom inte har en anning om var man ska fiska eller hur där ser ut![/QUOT

Skicka ett mejl till Michael i Team Måleren i www.s-s-d.dk/news.php dom trollar MYCKET öring i sundet och har koll på läget, dom var ute senast i går största på 4 kg. Fisket kring lous flak och tårbek rev är heta platser på vintern och där går fin öring också
                    Läste att ni med ska igång Trevligt. Vi har båten på verkstad igen. De har inte tid att titta förän i mitten på näsat månad men vi hinner nog ;.. Men nu blev polaren sugen på att bytta båt hoppas det går snabbt i så fall..

Någon som kan rekomendera något roligt som passar en Y 150HK 4T .. Trolling och havsfiske? Vill ha lite mer plats akteröver en i Chris Craften kanske någon som vill köpa grym sjö båt. Kör i från det mesta i kraftig sjö

Kommentera

[QUOTE=oringen;505857]
                      Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg

Läste att ni med ska igång Trevligt. Vi har båten på verkstad igen. De har inte tid att titta förän i mitten på näsat månad men vi hinner nog ;.. Men nu blev polaren sugen på att bytta båt hoppas det går snabbt i så fall..

Någon som kan rekomendera något roligt som passar en Y 150HK 4T .. Trolling och havsfiske? Vill ha lite mer plats akteröver en i Chris Craften kanske någon som vill köpa grym sjö båt. Kör i från det mesta i kraftig sjö
                      Ja vi körde lite förra året också. Men vi har inga riggar än men ska införskaffas av en vän som tar hem från USA. Man vill gärna komma ner i simris och leka lite också: Det funkar utmärkt med bara dipsy i sundet Northon king, apex kör Danskarna mycket med och dom tar mycket öring på dom.

Är där inte bra plats i den båten du har ? det finns ju så många båtar som är fina! det beror ju också på vad det är för storlek på båten man är ute efter, prisklass, övernattningsbar osv massa saker att tänka på. Jag är helt nöjd med platsen i min båt nu längtar man bara till den 1:a jan så man kan komma ut och fiska lite öring..
                      Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      912 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman