Djuprigg på Linder Arkip - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djuprigg på Linder Arkip

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vad är det för tjocklek på relingen på Arkip?

Tänkte om det vore idé att montera skena typ Cannon/Berts/Traxstech?
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Ja. är det någon som har någon som har bra tips på en djuprigg om man mystrollar gädda mest om somrarna? Fördelar med Cannon vs Scotty?
      Henric Olsson

http://heinrich1979.blogspot.se/

Kommentera

Jag kör själv med scotty depthking 1060, kostar ca 2500kr.
        Den kan jag verkligen rekommendera då det känns som man får bra kvalitet till vettigt pris.
        Jag har kikat en del på djupriggar utomlands och det skiljer faktiskt inte så mkt i pris att importera som att köpa en i sverige.
        Går ju säker spara någon hundralapp på att jämföra priser hos olika handlare i sverige med.
        Monteringen kan jag däremot inte uttala mig om då jag har min på en plastbåt med egentillverkat fäste.
        member of team TMT sportfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
          Vad är det för tjocklek på relingen på Arkip?

Tänkte om det vore idé att montera skena typ Cannon/Berts/Traxstech?
          Jag vet inte riktigt hur breda dessa skenor är men relingen på Arkip är inte så bred, ca 40-50 mm.
          Dessutom är det besvärligt att fästa något genomgående på undersidan då denne är av rundad typ.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrJazze Visa inlägg
            Jag vet inte riktigt hur breda dessa skenor är men relingen på Arkip är inte så bred, ca 40-50 mm.
            Dessutom är det besvärligt att fästa något genomgående på undersidan då denne är av rundad typ.
            Har för mig att de är yttermått 92mm och är alla kompatibel med varandra.
            Minns jag rätt är det 38mm hålbild.
            Genomgående fastsättning är inte nödvändigt, var lite skeptisk själv men är helt övertygad att det räcker med skruven som följer med.

Jag har 45cm skenorna som har 8st hål. Förborrar man med rätt borr och drar skruvarna rätt så sitter det.
            Helt övertygad att jag kunde lyfta båten i skenorna när jag satt 4 av 8 skruvar men satt alla ändå när grejorna var framme.

Min reling är inte tjockare än 50mm kanske?
            Gör absolut inget om skenan sticker ut jämfört med relingen, inget man tänker på eller stör utseendet.
            Vilka av dessa båtar har över 92mm reling? Bara hålbilden på skenorna har tillräckligt gods att möta så.

Click image for larger version

Name:	bild2.jpg
Views:	1
Size:	272,0 KB
ID:	1771371

Click image for larger version

Name:	bild1.jpg
Views:	1
Size:	139,6 KB
ID:	1771372
            Senast ändrad av Tybling; 2013-12-30, 21:02.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Okay ja då kan det kanske funka! Har man dom dessutom så pass långt bak som på bilden så hjälper ju akterspegeln till att stabilisera upp dem i sidled..
              På din båt fungerar det ju fint och man kommer åt bra, Arkipen har ju dock en annan ända med motorbrunn osv så det kanske skulle bli lite knöligare att komma åt. Men vist skulle det nog fungera

Hade en Arkip tidigare och det var en trevlig båt att fiska i från, dock skulle den kunna bli så mkt bättre om man monterade bort den bakre (bänken,) flyttade fram pulpeten och satte en stol där ist. Tyvärr är ju Arkipen ganska stötig att åka i så fort det går lite sjö och ganska jobbig att åka i. Antar att det skulle bli än jävligare om man satt längre fram och körde.

Jazze

Kommentera

Fina bilder där Martin.
                Får ta mig en titt på lite lösningar på sportfiskemässan om en månad. =) Nu gäller det bara att hitta "rätt" rigg för mig.=)
                Henric Olsson

http://heinrich1979.blogspot.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                  Har för mig att de är yttermått 92mm och är alla kompatibel med varandra.
                  Minns jag rätt är det 38mm hålbild.
                  Genomgående fastsättning är inte nödvändigt, var lite skeptisk själv men är helt övertygad att det räcker med skruven som följer med.

Jag har 45cm skenorna som har 8st hål. Förborrar man med rätt borr och drar skruvarna rätt så sitter det.
                  Helt övertygad att jag kunde lyfta båten i skenorna när jag satt 4 av 8 skruvar men satt alla ändå när grejorna var framme.

Min reling är inte tjockare än 50mm kanske?
                  Gör absolut inget om skenan sticker ut jämfört med relingen, inget man tänker på eller stör utseendet.
                  Vilka av dessa båtar har över 92mm reling? Bara hålbilden på skenorna har tillräckligt gods att möta så.

[ATTACH=CONFIG]62729[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]62730[/ATTACH]
                  Hoppas det går bra att jag lånar tråden lite =). Funderar på och sätta skena på min Linder 400, Vilken är bäst Cannon/Berts/Traxstech? Skulle tro att relingen är lika bredd på 400:an som Arkipen, så det borde ju funka. Man förborrar bara sedan är det självgängande skruvar med eller? Tacksam för svar =)

Med vänlig hälsning/ Tobbe

Kommentera

Vad jag mins så är relingen smalare på 400 an.. Skulle rekomendera dig att både limma och skruva ifall du intr kör genomgående, elmotorn jag hade på Arkipen envisades med att "bryta sig lös" hela tiden innan jag stödlimmade fästet.

/Jazze

Kommentera

Okej jo hade funderingar på att limma också. Borde väll funka bra om man skruvar fast samt limmar med sikaflex 292 eller ska man använda något annat typ av lim?

Har förövrigt mailat och fått svar från Traxstech deras cc mått mellan skruvhålen är 40mm och Berts Custom tackle är det 38mm för den som är intresserad. Ska även maila om cannons skenor. Det lutar åt Berts custom tackle för min del.

Väldigt smidigt med skensystem att kunna flytta utrustningen som man vill dessutom kunna plocka bort allt om man vill kunna använda årorna som jag gillar vid flötestrollingen exempelvis =)

Med vänlig hälsning/ Tobbe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                      19 svar
                      892 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman