Spö till gäddtrolling. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till gäddtrolling.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till gäddtrolling.

Tja! Skulle vilja ha lite tips om vad ni tycker är schyssta spön för trolling. Själv är jag helt grön på ämnet. Jag ska inte trolla med paravaner, djupriggar och grejer utan tänkte köra 2-3 spön från en eka bara, slänga på nån westin jätte, zalt osv. Simpelt.

Vad tycker ni jag ska ha för längd på mina spön, har tänkt mig typ 8ft? Känns rätt lagom längd att köra på?

Så kom gärna med tips på schyssta spön, vilken längd ni helst har på spöet osv!
    Sen tänker jag nog köra multirulle, vad gillar ni bäst vid gäddtrolling, multi eller haspel?

Tack på förhand!

Om du vill ha ett riktigt skönt spö för gäddtrolling så skulle jag absolut rekommendera BFT Predator Heavy, ligger på 8,6 fot. Bra ryggrad för att bända upp stora gäddor. Multirulle för mig är ett självklart val till trolling.

Nu vet jag inte vad du tänkt för prisklass, detta spö ligger mellan 700-800 någonstans om jag inte minns fel. Om du vill ha något billigare spö så finns det massvis med trollingspön, men tyvärr så är det få som passar till gäddtrolling.

Kommentera

Okej, tack för svaret, ska kika lite på det spöet! Ja justde det kanske jag borde nämnt, kan tänka mig att betala upp till 1200 (eller strax över). Tack för svaret!

Och om ni har något spö som passar in här som ni vill bli av med är jag interesserad!

Kommentera

rekommenderar också bft heavy trolling, och okuma magda rullar

jag kör med grov nylonlina till trolling och det funkar riktigt bra.. trilene sensation,
        har bänt många stora och tappar nästan aldrig fisk

Kommentera

Okej. Varför Nylonlina och inte flätlina till trolling? Vad är fördelen?

Kommentera

Sedan behöver du ju inte ha ett dedicerat "gäddtrollingspö" till det här utan vilket schysst, lite kraftigare spö som helst kommer ju att göra jobbet. Ska du ha det till att kasta med också ibland kan det kanske till och med vara bättre att välja ett vanligt spinn-/haspelspö?

Anledningen att många trollare kör med nylon är väl att linans elasticitet minimerar risken för tappad fisk.

Kommentera

Kör med Regal Extra Power 8,6fot -30lb och På dom spöna sitter Daiwa Sg47Lca och Daiwa Accudepth 27Lca (tror dom heter så:P). Det är en kanonbra utrustning för trolling tycker jag. Riktigt sköna spön och rullar med gott om kraft för de stora!
              Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Savage gear mp predator 9ft! med en ambassadeur 6000!!

Kommentera

Ugly stick 15 -70 g med Okuma v200 .. Funkar perfekt, o då går det också att dynga väg lite mindre Jerkar om man får lust!

Kommentera

Om du inte har nåt som sprider betena i sidled, typ paravaner, tycker jag du ska satsa på två riktigt långa spön åt sidorna och ett eller två kortare spön i bakvattnet.

Personligen ser jag ingen vits att inte ha paravaner om man ska börja trolla. Dom är relativt billiga, lätta att hantera & ser till att du slipper trassel & tar mer fisk... Det är betydligt dyrare att handla spön & rullar. Om jag körde gäddspinn och skulle ge mig på trolling skulle jag börja med att köpa paravaner och starta upp med befintliga spön. Går utmärkt att släpa paravan i jerkspö eller ett hyffsat gäddspö. Börja med 2 paravaner och ett spö i kölvattnet. Sen lägger du till ytterligare spön och paravaner eftersom...

Jag startade upp mitt trollande med paravaner från en enkelskrovig plasteka på 3 meter. Till den hade jag hemmagjorda spöhållare för 4 spön och en gammal sunkig 2-hästare. Har tagit några av mina bästa fiskar med den utrustningen...
                    Senast ändrad av Nils Jonas; 2011-08-25, 07:15.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Kona, 2022-07-09, 15:22
                    19 svar
                    908 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman