val av ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

val av ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Grymmt häftigt men de med blå bakgrund och oranga bågar... Ser vasst ut
    ¡upplevelser mäts inte i kilo!

Kommentera

En smutt grej med Lowrance är att man kan tanka ner emulatorer till nästan alla deras ekolod, dock inte HDS-serien vad jag kan hitta. Det är kanon, dels för att man kan testa och jämföra lite, och what's more, man kan sitta och "plugga in" alla funktioner medans man väntar på det, så är man fit for fishing när man ska ut med sitt nya lod första gången.

Testa! Kul och lärorikt!

Elite 5, ekolod/plotter

Elite 5X, enbart ekolod

Sidan med alla Lowrance emulatorer:
      -Visa hänsyn
      -Skräpa inte ner
      -Hantera fisken varsamt
      -Respektera gällande fiskeregler
      -Ha kul!

Kommentera

Jag tar mig friheten och lånar tråden lite på ett hörn.

Jag går i liknande tankar som TS, men nöjer mig med ett svart-vitt lod. Det här med DSI (lowrance) respektive DI (Humminbird) verkar ju vara en cool grej (sen om det behövs eller ej är en annan fråga).

Jag har kollat en hel del på Humminbird 570 DI som har både Down Image-funktionen, men även Realtidsfönster. Ligger i samma prisklass som Mark 5x DSI om man beställer från USA.
        Någon som har några erfarenheter av detta lod? Finns denna modell att köpa i Sverige överhuvudtaget? Och om man köper Humminbird från USA, går det då att ställa om till metriska måttenheter?

Lodet i fråga: http://www.ebay.co.uk/itm/1507532821...84.m1423.l2649

Kommentera

det ligger flera hds lod på köp och sälj, kolla där
          [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Ja, och alla enligt utsago more or less "helt nya". Intressant! Misstänker att många upptäcker att HDS-loden är avancerade på "fel sätt" i relation till vad man behöver - massa funktioner som man aldrig kommer att använda och som man fick betala rätt mycket extra för. Rent ekolodsmässigt tror jag många billigare ekolod är mycket mer prisvärda, kanske rent av bättre, som t.ex. Elite 5.
            Senast ändrad av elfving73; 2012-02-16, 13:02.
            -Visa hänsyn
            -Skräpa inte ner
            -Hantera fisken varsamt
            -Ha kul!

Kommentera

Precis som Morta säger...du vill ha Realtidsfönster, annars kommer du definitivt ångra dig.
              --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
                Ja, och alla enligt utsago more or less "helt nya". Intressant! Misstänker att många upptäcker att HDS-loden är avancerade på "fel sätt" i relation till vad man behöver - massa funktioner som man aldrig kommer att använda och som man fick betala rätt mycket extra för. Rent ekolodsmässigt tror jag många billigare ekolod är mycket mer prisvärda, kanske rent av bättre, som t.ex. Elite 5.
                Men nu är HDS 5 bara 15kr dyrare på Navalis.se ...Vad skulle du ha valt då och varför? (ska också köpa nytt ekolod snart)

HDS 5 finns också för ca 1000kr billigare än elite 5 här också ...
                Senast ändrad av AxlRose; 2012-02-16, 17:42.

Kommentera

Det är priser UTAN skimmer, kolla igen vad priset blir MED skimmer! Oavsett så har samtliga jag har pratat med som har både Elite 5 och HDS 5 sagt att det föredrar Elite 5. Det behöver inte betyda något, men jag tycker att det är en indikation!
                  -Visa hänsyn
                  -Skräpa inte ner
                  -Hantera fisken varsamt
                  -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
                    Det är priser UTAN skimmer, kolla igen vad priset blir MED skimmer! Oavsett så har samtliga jag har pratat med som har både Elite 5 och HDS 5 sagt att det föredrar Elite 5. Det behöver inte betyda något, men jag tycker att det är en indikation!
                    Det är billigare med skimmer också. Varför föredrog dom Elite 5 om man får fråga? Som sagt, glad för alla tips jag kan få innan jag väl köper ett nytt ekolod

Kommentera

hej tänkte bara säga att jag har köpt ett lowrance elite 5x nu kommer nog bli bra nu till nästa problem... vi ska ju köra med vår gamla elmotor. Våra gamla batterier blev ju djupt urladdade efter varje fisketur och tappade därmed all sin kraft. finns det någon laddare som kan fixa så att bensinmotorn laddar batterierna? har en 9.9 hk honda med en ac? kontakt på sidan? alternativt någon bra laddare som kan återställa batterierna så dom inte förlorar kraft tacksam för svar
                      ¡upplevelser mäts inte i kilo!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      743 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      250 visningar
                      0 gillar