Hur länge klarar sig Mört i en hink ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge klarar sig Mört i en hink ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En fråga till alla i denna tråd som påstår sig använda "syrepump":
    Köper ni verkligen syrgas och pumpar ner till mörten eller är det i själva verket luftpumpar vi pratar om?

OBS: Denna undring är inte tänkt att utgöra någon form av förtäckt ordmärkeri, vänligen tolka den inte så.
    Senast ändrad av dennis; 2005-12-23, 11:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av dennis
      OBS: Denna undring är inte tänkt att utgöra någon form av förtäckt ordmärkeri, vänligen tolka den inte så.
      Jag undrar jag...

Kommentera

Köper ni verkligen syrgas och pumpar ner till mörten eller är det i själva verket luftpumpar vi pratar om?
        Ja, det är luftpumpar. I folkmun så kallas ofta denna typ av luftpump för just "syrepump", se även i Regals webshop: http://regalmarin.shopsystem.nu/prod...p?product=3364

Hårklyveri?

Kommentera

En fråga till alla i denna tråd som påstår sig använda "syrepump":

Förvisso en korrekt påpekan men eftersom det är syret i luften som är den intressanta "ingrediensen" så spelar det väl mindre roll, eller?

"Förtäckt ordmärkeri", jaaaaaa ja...vet du hur man använder ordet "förtäckt"??? Huvudsaken med ett språk är att kunna förmedla vad man vill få fram. Om du kan förstå vad författaren vill att du ska förstå så spelar det väl mindre roll vad den "korrekta" benämningen bör vara?

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX
            Förvisso en korrekt påpekan men eftersom det är syret i luften som är den intressanta "ingrediensen" så spelar det väl mindre roll, eller?

"Förtäckt ordmärkeri", jaaaaaa ja...vet du hur man använder ordet "förtäckt"??? Huvudsaken med ett språk är att kunna förmedla vad man vill få fram. Om du kan förstå vad författaren vill att du ska förstå så spelar det väl mindre roll vad den "korrekta" benämningen bör vara?
            Om man inte vet vad man pratar om spelar det väl ingen roll, men det är stor skillnad mellan "luft" och "syre"
            kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av kalleh
              Om man inte vet vad man pratar om spelar det väl ingen roll, men det är stor skillnad mellan "luft" och "syre"
              Det är väl just när man inte vet vad man pratar om som det spelar roll??? Och ja - det ÄR stor skillnad på "luft" och "syre". Vad jag menade var att eftersom det syremättnaden man är ute efter när man använder en LUFTpump så kan man, utan att behöva gå in på en löjlig, semantisk utsvävning, lätt förstå innebörden...man kan tänka sig att man använder luftpumpen som en syrepump från luften till vattnet...en löjlig, semantisk utsvävning var det ja...

Kan ju tillägga att jag tycker att semantik är smålustigt och att det är därför jag gick igång på detta
              Senast ändrad av CalleX; 2005-12-24, 00:41.

Kommentera

ta döda mört till gös

inte hela världen on några mörtar dör !....
                finns det lake eller gös så e de mycket glada i detta,
                fick för 3 år sedan en gös på 7520gr i flisbysjön (småland)
                funkar säkert bra överallt..lycka till
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Moss
                  hålla mört vid liv i hink/tunna på vintern är enkelt, ju kallare vatten desto mer syremolekyler i och fisken är slöare och förbrukar mindre syre. syrepump är bra men det är inte bubblorna som syresätter vattnet utan ytrörelsen, mer ytrörelse mer syre, konstant rinnande kranvatten ännu bättre,speciellt första dagarna när fiskarna fortfarande tömmer magen och vattenbytet transporterar ut exkrementerna som kan paja vattenvärdena kranvatten är dessutom 100% syremättat, akv. filter är nästan overkill om man inte ska ha fisken väldigt länge och måste mata dom. en syrepump klarar att hålla tunnan isfri bra om det inte blir svinkallt. akv. termostat klarar att värma upp en vanlig hik för mycket om det är plusgrader däremot dom billigare mindre doppvärmarna värmer bara några grader över omgivande temp men med syrepumpen får man isfritt och syresättning. ska man ha fisk hela vintern så är det filter eller täta vattenbyten som gäller, matning, absolut inte kött det skitar ner vattnet kopiöst, jag matar all vitfisk på jobbet med 95% gröna ärtor små fisk krossa ärtorna lite.Fensvamp, ju varmare vattnet är desto lättare får fisken svamp, salt billigaste, vilket som helst motverar, ta 1-2 dl per hundra liter vatten. Tunna, ju större vattenvolym desto bättre, blå eller gröna tunnor som folk brukar ha som regntunnor finns i 50l 100l och 200l och passar perfekt, 10-15l hink kortare tid går bäst med syrepump, vattenbyte varje dag och kallt. kräftpesten klarar sig inte utan värddjur (kräfta) mer än 5 dagar tänk på det om ni ska använda fisk i annat vatten än dom kom ifrån.
                  Mitt jobb! http://hem.passagen.se/vattenverkstan/ ibland måste jag faktiskt ut och fiska upp fisk under arbetstid, vilket skitgöra!!!
                  Hej Moss!

Du verkar ju veta vad du snackar om.
                  Vet du eller någon annan om det finns någon anledning att köra LUFTpumpen
                  dygnet runt eller kan man lika gärna köra den 10 minuter på morgonen och
                  10 minuter på kvällen och i stort sett uppnå samma resultat ???

Luftpumpar är ju som sagts tidigare i tråden ofta gjorda av billiga
                  komponenter som har en begränsad livslängd och batterier är ju inte heller gratis.

Kommentera

Själv bor jag i lägenhet. Har ett jäkla problem med att förvara mina mörtar. brukar hiva i massa snö i hinken innan jag lägger mig de klarar sig bra då. Någon sa att om man har luftpump så fryser inte vattnet. Men blir inte vattnet för kallt likförbannat?

Skulle det funka att ha en tunna modell rusta utomhus på balkongen och ha en luftpump som tar varmluft frånlägenheten och pumpar ned i vattnet i tunnan utomhus? Kan ju knappast bli för varmt tycker jag, men möjligen för kallt?

Kommentera

Undrar också hur länge klarar sig mörten utan käk?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      248 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      368 visningar
                      0 gillar