Hur länge klarar sig Mört i en hink ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge klarar sig Mört i en hink ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Beträffande syretabletter och diverse andra kemikalier för att förbättra vattnets kvalitet. Krångla inte till det! Rent vatten är det bästa. Rent vatten och låg temperatur.

Lite salt som Peter Larssom föreslog kan vara bra om fiskarna ser gråslemmiga ut men behövs sällan. Hur mycket som behövs vet jag inte men mörtar är inga känsliga tropikfiskar som kräver mjukast möjliga vatten. Jag använde ibland Ektozon som tillsats i vattnet men vet inte om det gjorde någon annan nytta än att min akvariehandlare fick in en hel del kulor. Har ni klorerat vatten bör man kanske lufta ur kloret innan det hälls på fiskarna.

Byt ca 25% av vattnet varje dag. Tappa upp en hink i förväg och låt den få samma temperatur som mörtarnas vatten. Slanga ur skiten på botten av mörthinken och fyll sen på av det upptappade vattnet. Det gör inget om detta blir bortglömt någon dag men regelbundenhet är bra. Mata inte fiskarna!!!!

Duschslandsmodellen känns mera som slöseri med naturtillgångarna. Räcker det inte att vi skiter i dricksvatten?

Syresättning med pump är överkurs i normalfallet men underlättar för fiskarna. Dra i så fall inte på med stormbubblor! Stilla pärlande luftbubblor, typ Ramlösa räcker för att röra om uppe vid ytan och ge en lagom långsam vattenrörelse.

Maskindrivet filter är verkligen att lyxa till det men impfaktorn är hög och mörtarna gillar det säkert om bara utblåset är stillsamt så de slipper kämpa mot strömmen. Mört är mört och inga laxar!

Men klarar Kenta sina mörtar i en 12 liters hink utomhus så gör väl ni andra det också!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Japp har iof bara 4 mört kvar nu några dog för 2 veckor sen direkt efter jag köpt dom fick väl nån chock eller nått sen har ett antal dött av gäddkäft. Men de 4 jag har nu har väl beroende på om det var dom jag köpte för 2 veckor sen eller om dom har höngt med längre. De har varit där som minst 2 veckor nu och som längst 4 veckor Går bra byter vatten varje dag!
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Mitt filter.

Jag lägger upp liten guide om hur jag gjorde mitt filter, som funkar både till mörtar och akvariefiskar.
        Vad som behövs:

Ett pumphuvud.

Ett elrör i PVCtyp, i rätt storlek till det pumphuvud du väljer, Du täpper lätt igen ena änden med en kork eller så smälter du samman röret.
        Du måste borra hål i röret, inte för många hål (då tappar du sugförmågan) och inte för lite, då överansträngs pumphuvudet. Det är lagom då du kan andas genom röret i vanlig takt.

Filtermatta, finns i olika tätheter, jag valde tätaste eftersom jag hade den hemma.

delvis.

Ihopsatt med varandra

KLART!
        Här kör jag det i min plastbalja på 45 liter som jag har placerat i ett garage.

Närbild

Förklaring
        Vattnet tvingas genom denna konstruktion att sugas igenom filtermattan, upp i röret och in i pumphuvudet. som blåser ut vattnet igen.

Pris
        Ett pumphuvud kostar från 199 kr och uppåt, till en balja på runt 50 cm kan jag rekomendera ett pumphuvud som pumpar runt 700liter/h.
        Elröret jag använde i grov modell får du för runt 50 kr / meter.
        Filtermattan brukar kosta runt 10kr/dm2
        Vinkorken Kostar från 100 kr och uppåt
        /Lazinko

Kommentera

Nice guide Lazze!
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
            Pris
            Ett pumphuvud kostar från 199 kr och uppåt, till en balja på runt 50 cm kan jag rekomendera ett pumphuvud som pumpar runt 700liter/h.
            Elröret jag använde i grov modell får du för runt 50 kr / meter.
            Filtermattan brukar kosta runt 10kr/dm2
            Vinkorken Kostar från 100 kr och uppåt
            En fråga: Varför inte köpa ett färdigt akvariefilter för 150kr?

/Martin

Kommentera

Jaaaa? Det är klart att hålet fryser. Hacka upp det igen då... Du bör ju vittja mörtstugan åtminstone 3 ggr/veckan iallafall, och med ett sånt intervall spelar det väl ingen roll. 2-3cm is kan du ju knacka upp. Det värsta är ju ändå att göra hålet initialt, alltså om du har 30 cm is så är det ju ingen höjdare första gången du tar upp hålet

/Rajjtantajjtan

Kommentera

Martin_G, ett akvariefilter för under 400 kr har högst 0.5 liter filteryta och högst 600l/h pump. då måste du göra rent en gång i veckan eller MER.
                Med stor filteryta behöver du kanske göra rent filtret en gång om året.
                /Lazinko

Kommentera

OK. Inget problem för mig eftersom mina mörtar inte spenderar alltför lång tid i baljan jag har. Max ett par veckor och oftast bara några dagar innan de är slut eller byts ut tillsammans med allt vatten.

Men har man åretrunt-lager så ska det ju bättre saker till, helt klart.

/Martin

Kommentera

Jag brukar ha en 200 liters hink i mitt kylskåp, jag drar dusch slangen in i hinken och fyller på med vatten, detta är en effektiv ideé men lite jobbig, du måste gå upp var 15 min och hällla ut vattnet.

Dessa mörtar har hållit sig vid liv i 4.5 år.
                    Jag har matat dom med Välstekt köttfärs och gourmé ala iller.
                    Om ni är intresserade att göra gourmé ala iller så lyssna noga:

Ta ett gevär och gå ut i skogen och leta upp en iller.
                    Döda den,fillea den med en rapala kniv och stek den sedan på 3an.
                    efter illern är välstekt så häller du ner iller i en JÄTTE skål och rör om med lite oliv olja sen så e dt bara att hälla ner i 200 liters hinken.

PS : Om ni vill att mörtarna ska hålla sig extra bra så importera lite haubish sjögräs från argentina.
                    Det trivs dom med!

Kommentera

hålla mört vid liv i hink/tunna på vintern är enkelt, ju kallare vatten desto mer syremolekyler i och fisken är slöare och förbrukar mindre syre. syrepump är bra men det är inte bubblorna som syresätter vattnet utan ytrörelsen, mer ytrörelse mer syre, konstant rinnande kranvatten ännu bättre,speciellt första dagarna när fiskarna fortfarande tömmer magen och vattenbytet transporterar ut exkrementerna som kan paja vattenvärdena kranvatten är dessutom 100% syremättat, akv. filter är nästan overkill om man inte ska ha fisken väldigt länge och måste mata dom. en syrepump klarar att hålla tunnan isfri bra om det inte blir svinkallt. akv. termostat klarar att värma upp en vanlig hik för mycket om det är plusgrader däremot dom billigare mindre doppvärmarna värmer bara några grader över omgivande temp men med syrepumpen får man isfritt och syresättning. ska man ha fisk hela vintern så är det filter eller täta vattenbyten som gäller, matning, absolut inte kött det skitar ner vattnet kopiöst, jag matar all vitfisk på jobbet med 95% gröna ärtor små fisk krossa ärtorna lite.Fensvamp, ju varmare vattnet är desto lättare får fisken svamp, salt billigaste, vilket som helst motverar, ta 1-2 dl per hundra liter vatten. Tunna, ju större vattenvolym desto bättre, blå eller gröna tunnor som folk brukar ha som regntunnor finns i 50l 100l och 200l och passar perfekt, 10-15l hink kortare tid går bäst med syrepump, vattenbyte varje dag och kallt. kräftpesten klarar sig inte utan värddjur (kräfta) mer än 5 dagar tänk på det om ni ska använda fisk i annat vatten än dom kom ifrån.
                      Mitt jobb! http://hem.passagen.se/vattenverkstan/ ibland måste jag faktiskt ut och fiska upp fisk under arbetstid, vilket skitgöra!!!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      247 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      356 visningar
                      0 gillar