Mormyskafrågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mormyskafrågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Sv: Mormyskafrågor

    Jag har all tänkbar flugbindningsutrustning, kan jag göra egna mormyskor? Några tips om det?
    Tänkte mig att bara limma fast en tungstenskula på en krok tex, kan det funka?

    Såg även rödingkrokar som egentligen bara var maggotkrok med tex plastband (tubing) virad runt krokskaftet och så lite dubbing vid krokögat. Easy!

    Kommentera


    • #12
      Funkar nog bra med hemmagjorga myskor, bara att prova sig fram. Gör en gjutform i gips eller silikon och testa. Tror det finns info på nätet om du Googlar.

      Kommentera


      • #13
        Sv: Mormyskafrågor

        Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Funkar nog bra med hemmagjorga myskor, bara att prova sig fram. Gör en gjutform i gips eller silikon och testa. Tror det finns info på nätet om du Googlar.
        Tack Jester men jag har inga former och grejer. Tänkte lite enklare typ som den jag gjorde nyss. Vad tror du? Får prova mig fram ja!
        Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1355395086961.jpg
Views:	1
Size:	80,4 KB
ID:	1765447

        Kommentera


        • #14
          Den ser bra ut, bara ut och testa !

          Kommentera


          • #15
            Bind en Minijigg

            Saxat från Aborre DK

            http://aborre.dk/artikler/minijigs/

            http://aborre.dk/artikler/perky/

            Borde funka på större abborrar

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
              Mormyskafisket är otroligt roligt.
              När man ser indikatorn skaka till vet man inte om det är en tio grammare eller en kilosbit.

              Enligt min erfarenhet är nylon bäst till mormyskafisket, 0,10 till finliret och 0,14 till det tyngre fisket.
              Tro mig när du väl drillat upp en kilosabborre på 0,10 då är du fast i mormyska träsket.

              Vid morlyskafiske så skall du inte vara rädd att ha tätt mellan hålen, ibland har jag bara en halv meter mellan hålen.
              Ha med dig ett liggunderlag och träna in rätt teknik medan du tittar ner i hålet, jag har själv lärt mig mycket på det sättet.
              Du kommer till din förvåning att upptäcka att det finns abborrar i alla hålen även om dom inte nappar.

              Och vad gäller att bara ta småglin på mormyskafiske så fick jag två över kilot (1,2 och 1,6) på 20 minuter i stora delsjön 2009.
              På 0,10 nylonlina!
              Det gick bra även om det var svettigt ett tag.
              Riktigt bra, helt rätt, inte bara småfisk hugger, oslagbart om det är trögt, riktigt små mormyskor och då menar jag det, hugger i varenda hål klockrent iaf ytterst ovanligt att det inte gör det, som sagt riktigt små tunn lina och nån maggot, när de närmar sej behöver de bara öppna munnen och den sugs in...... till skillnad mot tyngre grejor som kräver aktivt hugg, det är nämligen så att av 99% borrhål tittar fisken på grejorna, väldigt ofta väljer den att avstå men den har tittat garanterat.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
                Med en volfram mormyska på 1 - 1,5 gram kan du fiska ganska allround.
                En sådan på 0,10 lina kan du fiska ner till 4,5 - 5 meter.
                Mindre än så har jag aldrig haft någon användning för, om jag fiskar djupt använder jag en volfram mormyska på ca 3 gram.
                Med en sådan kan jag fiska på upp till 14 meters djup.

                Min absoluta favorit mormyska är dropp formad har en 14 strl streamer krok (som jag själv satt på) och är helt röd med svarta prickar på.
                Enligt min erfarenhet är dom svarta prickarna mycket viktiga.
                Flera gånger har jag varit med om att det plötsligt slutat nappa, när jag kontrollerat mormyskan har då dom svarta prickarna varit bortskavda.
                Vid byte till en ny mormyska med svarta prickar har det börjat nappa igen (ha med dig en permanent svart overhead penna att göra nya prickar med).

                På kroken har jag en liten bit självlysande silikon och en maggot som jag sätter dit försiktigt (så att den inte punkteras) i ena änden.

                Topparna gör jag själv av PL009 förnicklad gitarrsträng som jag kan dra ut till önskad känslighet.
                Vid stark vind använder jag en topp av ventil gummi som jag också kan justera längden på.

                Ett sista råd: Knyt i din mormyska med en "Perfection loop" det fördubblar dina krokade fiskar.
                Riktigt bra Tack
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                Kommentera


                • #18
                  Självlyset slangbiten där, upplever du att den på allvar förbättrar??
                  Laddar du den med ljus av och till förutom att den kommer upp ovan isen, typ lampa blixt etc????
                  Jätteintressant tack
                  På vårt lilla skärgårdsvatten är myskan totalt överlägsen, förr fick vi lite på vanliga grejor typ vertikal/balans men som sagt myskan har med åren blivit i princip det enda vi använder, tycker vertikal är roligt kanske roligare men man kan inte bortse från resultaten....
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2012-12-13, 17:01.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • #19
                    Sv: Mormyskafrågor

                    Tack Peje!

                    TAMTAM>> Vilka slags mormyskor använder ni? Små enkla eller större med färger och grejer?

                    Kommentera


                    • #20
                      Saxat från Kikmete.se:

                      http://www.kikmete.se/Fisketips%20ab...%20myshka.html

                      Mormyska från A till Ö!

                      Här i Skåne regnar isen bort just nu, hoppas det är bättre hos er!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                      0 svar
                      145 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      1 svar
                      102 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Moddifier  
                      Arbetar...
                      X