Rödingsorter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rödingsorter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Lite mer seriöst då. Nedre bilden tror jag är en kanadaröding. Ljusa prickar och inte särskilt röd.

Den övre är en av de inhemska men jag vet inte till 100% vilken av dem. Fjällröding, tror jag.
    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    Ånä...en kanadaröding har betydligt fler prickar...färgen har nog mer att göra med vad de ätit under uppväxten...

ofta tycker jag det är även så att de som är röda på utsidan har lite rosaaktigt kött och de som har vit buk har rött kött....i alla fall
    vildfångad fjällröding...men jag kanske är ute och cyklar här.....

Jo fjällröding var det första jag tänkte på den övre också men tror inte det inte ska finnas något naturligt rödingbestånd alls i denna tjärn.
    Senast ändrad av Cookie o0; 2014-01-14, 00:53.
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Så ser en kanadaröding ut, den har tagit på sig gäddans rock!
      Click image for larger version

Name:	image-upload-132-748673.jpg
Views:	1
Size:	93,8 KB
ID:	1771526

Kommentera

fjällröding, dvärg röding, bäckröding, canada röding och stor röding

dvärg rödingen vart en nyhet för mig i år. Läste om den i papprena man fick med fiskekortet

"Den extrema dvärgstorleken utgör en sekundär ekologisk anpassning till miljön och de små näringsresurserna i Fiskhålsgraven. Efter tre år är rödingarna ca 9 cm och växer därefter bara med ca 5 mm per år. Den äldsta rödingen som undersökts var 9 år gammal och 12.4 cm lång."

Kan vara så enkelt som att detär en hona och hane ! Är inte expert på röding men vet att rödingen blir riktigt röd i sin lekdräkt, vet inte om honorna får samma färgomslag, färgen kanske sitter i ett tag efter leken
        Senast ändrad av mojoman; 2014-01-14, 07:56.
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det är ganska stora variationer i hur en röding ser ut jämte en bror/syster. Nu bortser jag från kusinerna och pratar enbart inom samma art. Lekdräkt, kön, färg på botten och färg på vattnet påverkar också förutom den genetiska variationen baserat på vilken stam (av samma art) man odlar på. Hornavanrödingarna som är ganska poppis är väldigt ljusa nästan silvriga och hannarna blir väldigt mörkröda och nästan svarta på ryggen i lekdräkt.

Kommentera

På nedre bilden så är det en fjällröding överst och den undre en hornavanröding.
            Fjällrödingen var vanligare förr som utsättningsfisk men numera så är hornavanrödingen mer vanlig.

Kommentera

Hornavanröding är ingen art, det är en lokal stam av arten fjällröding.
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
              2 svar
              245 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg ArvillaKovacek  
              Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
              2 svar
              343 visningar
              0 gillar