Nybörjare behöver hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjare behöver hjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nybörjare behöver hjälp!

    Tjena
    Tänkte testa på att pimpla lite i vinter och e total kass på de så tänkte om ni kunde ge lite råd
    vilka drag man ska ha?
    vart i ska fiska i sjön
    och lite ällmänt

    Tack ;

  • #2
    Vad ska du fiska efter?
    varierar ju lite utrustningsmässigt.
    sen vart i sjön rekommenderar jag att du testar dig fram. svårt att ge en exakt plats liksom
    fisken kan ju flytta på sig så om du testar lite olika ställen så brukar det till slut löna sig, för abborre skulle jag rekommendera att du borrar ett hål och testar det bara några minuter och sen går vidare, får du en finns det nästan alltid flera

    Kommentera


    • #3
      http://www.fiskesnack.com/forum/show...F6rjare+pimpel
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        I second that, har också noll koll på vinterfiske och tänkte fortsätta med frågan;
        Vad är det för skillnad på utrustning? När använder man angeldon, när använder man pimpelspön och när använder man ismeteutrustning? Angeldon är väl ganska basic, på med naturligt bete, rigga vimpeln och vänta, men de andra två är typ ett mysterium för mig, hur ska de fiskas, med vilka drag och efter vilken fisk?

        ismete
        pimpel

        Kommentera


        • #5
          kan ha fel men angeldon är väl ett sånt redskap man lägger i och sedan sätter sig och väntar på
          med pimpelspö så är det lite mer aktivt fiske, man håller i det o ger liv i pirken som draget kallas.
          som ja uppfattat det är pimpelfiske samma som ismete då man sitter o kurrar vid hålet med spöt i handen och väntar på att något ska bita, kan bli ett väldigt kul fiske efter till exempel abborre!
          När man hittat vart fisken står så slutar det ofta inte nappa.

          Kommentera


          • #6
            För mig är ismete och angling nästan samma sak. Det som skiljer är att vid ismete byter man ut angeldonet mot ett kort kastspö men en längd upp till 100cm. Man kör med vippa ändå. Att folk väljer ismete är ju för att det är roligare att veva in fisken med ett spö istället för att dra upp den genom att mata in linan för hand.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
            0 svar
            145 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Najad
            av Najad
             
            Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
            1 svar
            102 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Moddifier  
            Arbetar...
            X