Skygg abborre när det "sjunger" i isen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skygg abborre när det "sjunger" i isen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skygg abborre när det "sjunger" i isen?

    Är det bara ett sammanträffande, eller har någon mer än jag upplevt att abborren slutar nappa när det sjunger och knakar (smäller) kraftigt i isen?

    Var ute på Hjälmaren i helgen och vid ett par tillfällen bara det "dog" i hålet i sekunder efter att det knakat till ordentligt i isen. Speciellt tydligt var det när jag satt vid ett hål där jag verkligen hade fått igång dem. Stora fina abborrar som nappade i princip hela tiden ända tills det sjöng till ordentligt i isen. Då tog det tvärstopp! Sen fick jag borra och leta och vänta nästan en timme innan de började gå på igen.

    /Tomas

  • #2
    Är du säker på att du inte ryckte till när det sjöng i isen och gjorde ett monsterryck med pirken och skrämde bort fisken?
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-01-25, 17:37.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #3
      Upplever att gösen reagerar likadant.
      Ismetepass under dagar med "ljudlig" is brukar vara allt annat än bra.

      Kommentera


      • #4
        Man kan kanske jämföra det med vad som händer på torra land när det smäller i närheten av diverse djur eller fåglar.

        Kommentera


        • #5
          Vet inte. Vi hade par dagars isfiske föregående vecka. Första chansen på 3 år. Nu har vi 6+ och det smälter härliga till. Nu får vi väl vänta 3 år på nästa chans.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av tpettersson Visa inlägg
            Är det bara ett sammanträffande, eller har någon mer än jag upplevt att abborren slutar nappa när det sjunger och knakar (smäller) kraftigt i isen?

            Var ute på Hjälmaren i helgen och vid ett par tillfällen bara det "dog" i hålet i sekunder efter att det knakat till ordentligt i isen. Speciellt tydligt var det när jag satt vid ett hål där jag verkligen hade fått igång dem. Stora fina abborrar som nappade i princip hela tiden ända tills det sjöng till ordentligt i isen. Då tog det tvärstopp! Sen fick jag borra och leta och vänta nästan en timme innan de började gå på igen.

            /Tomas
            Det är inga konstigheter med det! Smäller isen så att du hör det i luften då hörs ljudet 60 gånger högre och längre i vattnet under isen. Det hänger samman med att ljudvågorna komprimeras 60 gånger i vatten jämfört med luft...

            Old Firehand

            Kommentera


            • #7
              Skygg abborre när det "sjunger" i isen?

              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Det är inga konstigheter med det! Smäller isen så att du hör det i luften då hörs ljudet 60 gånger högre och längre i vattnet under isen. Det hänger samman med att ljudvågorna komprimeras 60 gånger i vatten jämfört med luft...

              Old Firehand
              Vetenskap är inte din starka sida alltså..
              Ljuds hastighet i luft ca 330m/s
              Ljuds hastighet i vatten ca 1500m/S

              Dvs ca 5ggr så snabbt under vatten...

              Dina siffror måste du blandat ihop med avsnitt från nån sci-fi serie...
              60ggr högre och längre?
              Komprimeras?

              Sen bedömer jag att aborren är ganska van vid sjungande is och skiter högaktningsfullt i dessa ljud..
              Senast ändrad av Bowen; 2016-01-25, 21:23.
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #8
                Att abborren är mindre sugen kalla dagar när det sjunger i isen är en svårbruten regel. Vill egentligen inte tro på det så jag åker ändå ut de dagarna, men det är nästan alltid dåligt. Funderar om abborren får det jobbigt att använda sidolinjen när kraftiga ljudvågor stör, eller om kylan i sig skulle ha någon inverkan (gillar den svårförklarade teorin ännu mindre).

                Här skrapas lite på ytan om ljudet under ytan

                Kommentera


                • #9
                  Kan nog stämma.

                  När mina abborrar som jag agnar med står stilla så smyger jag fram till hålet (för att kolla så att de lever) så tyst jag bara kan för att inte skrämma väck eventuella gäddor, men trotts att jag smyger så tyst jag kan så börjar vippona gunga utav bara helsike när jag är ett par meter ifrån.

                  Har dragit slutsatsen att abborrarna blir nojjiga när det knarrar i isen, kanske inte så konstigt när de har en trekrok i fenan dock.

                  Någon som har en teori om varför isen sjunger föresten? Jag blir skit nojig varje gång även om isen är 15cm tjock och det är minusgrader

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Vessla Visa inlägg
                    Någon som har en teori om varför isen sjunger föresten? Jag blir skit nojig varje gång även om isen är 15cm tjock och det är minusgrader
                    Det är väl när isen byggs på (blir tjockare) och expanderar. Det bidrar till spänningar i isen och sprickor (dock ofarliga sådana). Det är då det smäller/sjunger.

                    Rätta mig om jag har fel.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X