Det var runt 7 cm is på Getaren (Lida/Tullinge) idag. Fiskade dock inte utan kollade mest på ...
Hej alla isfiskare! Nu är det dags för en av mina årliga repriser: "ISMANNENS BÄSTA ISVAKSRÅD: 1. Ge dig aldrig ut ensam på isen! 2. Svaga punkter på isen är vid vassar, råkar, bryggor, broar, uddar, avlopp, inlopp, utlopp, sund och grund. Tänk på att vindar och strömmar ger ojämn tillfrysning! 3. Ha alltid lättillgängliga isdubbar högt under hakan! 4. Tag alltid med ispik, livlina och VISSELPIPA! 5. Bär ryggsäck med komplett, torrt ombyte i vattentäta plastpåsar! 6. Behåll lugnet! Panik är livsfarligt! Hugg med isdubbarna en i taget. Sparka i vattnet så att du kommer upp vågrätt. Tag dig alltid upp på samma sida som du föll i! 7. Ser du någon som gått igenom isen, använd i första hand livboj eller livlina. Använd annars en trädgren, skida, ispik eller en stege om sådan finns i närheten. Åla försiktigt ut på isen till den nödställde. Bilda kedja om ni är fler och sträck fram grenen till den nödställde."
Go for the Big Ones!
Old Firehand
fiskarlennart! I vilken sjö fiskade du? Ruskigt sugen på att komma ut på isarna nu men litar inte på att de är tillräckligt tjocka ännu....
Du kan utgå från att sjöarna i Göteborgstrakten INTE är tillräckligt tjocka ännu. Var ute i söndags och isen på den sjön höll då, men det var nätt och jämnt och den var inte bärkraftig överallt. När jag rekade isläget i fredags höll den inte och jag gick igenom.
Åker man några mil inåt landet kan isen hålla på högt belägna sjöar, men det är inga stora marginaler i så fall. Och som prognosen ser ut nu blir det inte bättre till helgen.
Hörde idag att en åkt genom isen på en sjö utanför hallstavik men klarat sig, tror isarna är rätt osäkra nu, istjockleken varierar nog ganska mycket pga av all snö.
Kommentera