När anser ni att ett pimpelhål är "dött"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När anser ni att ett pimpelhål är "dött"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • När anser ni att ett pimpelhål är "dött"?

    Hej har några frågor!

    Ni som pimplar mycket, hur lång tid ger ni hålet innan ni anser att hålet är dött och byter till nästa hål?

    När/om ni byter hål hur långt från det första hålet flyttar ni er?

    Hur lång tid eller hur många hål ger ni det innan ni provar andra färger på blänken och krokar osv?

    Tack på förhand!

  • #2
    Ursprungligen postat av 93baier Visa inlägg
    Hej har några frågor!

    Ni som pimplar mycket, hur lång tid ger ni hålet innan ni anser att hålet är dött och byter till nästa hål?

    När/om ni byter hål hur långt från det första hålet flyttar ni er?

    Hur lång tid eller hur många hål ger ni det innan ni provar andra färger på blänken och krokar osv?

    Tack på förhand!
    Under tiden jag höll på med tävlingspimpel så gav jag max 5-10 min.
    Om jag såg andra få fisk i min närhet men inte jag så provade jag att byta färg på krok efter ungefär lika lång tid som jag har nämnt tidigare.
    Ibland kunde det vara riktigt trögt fiske och man fick bara ströfiskar oavsett vad man hade på kroken el. vilken färg el. pirk man hade på spöet.

    Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor nu, men det finns säkert som har andra åsikter i det jag har skrivit.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #3
      Tävlingspimplade ett antal år förr och körde precis som nämnt ovan kanske max 5-10min per hål om man inte hade någon känning. Nu för tiden pimplar jag endel också men är ute efter stor fisk, sitter minst 10min ofta mer och ibland så mycket som 30min eller mer om det är en plats jag vet de patrullerar runt. Hoppas det hjälper dig något.
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

      Kommentera


      • #4
        Som ovan "gubbar" tävlingspimplade jag också mycket i unga år. Dock körde jag sällan mer än 1-2 min i ett hål om det inte gav något. Småabborre brukar ta mer eller mindre direkt om dom är hemma. Var det trögt blev det många hål på en 4-timmars tävling. Bytte sällan färg på krokar, jag hade 2-3 färger jag visste funkade. Ibland kunde dock garn vara markant bättre än lim. Färg på blänke/pirk brukade jag i princip alltid köra mässing på ena sidan och silver på andra. Det viktigaste var dock att pirken inte fladdrade ut för mycket när man släppte ner. Då sprider man stimmet det är inget bra...

        Nuförtiden fiskar jag bara efter "norsabborre" med balanspirk någon enstaka gång, men jag ger sällan ett hål mer än 5-10 minuter. Hur långt jag flyttar beror lite på hur brant botten lutar. En riktigt brant kant så kanske jag flyttar bara 3-4 meter och får ändå en skillnad i djup på ett par meter och ofta gäller det att lista ut vilket djup som gäller för dagen.

        Kommentera


        • #5
          När/om man börjar använda ekolod vid pimpelfiske inser man snabbt att det kan finnas ganska mycket fisk under hålet som är svåra att få. Tålamodet att sitta kvar och lirka blir betydligt större då man vet att fisken är där.
          Tävlingsfiske och fiske efter stor abborre är ju lite annorlunda. Vid tävling rör man sig snabbt för att hitta stim med fisk, ofta små, knappt med ränder på....
          Letar man större fisk kan man gott sitta lite längre i varje hål, speciellt om man vet att området är bra.

          Kommentera


          • #6
            Alla utgår att det är abborre det gäller.

            Fiskart är ju av klart intresse när en sådan fråga ställes.

            Om det är i en P&T sjö efter nån ädelfisk så är aldrig ett hål dött. Borra några hål och rör dig mellan dom. Helt plötsligt smäller det.

            Abborren är trixigare. Beror mycket på vilken tid på säsongen. Men ju närmare våren vi kommer så börjar abborren röra sig mera. Och därav ökar tiden vid hålet.
            Men en liten grundregel är att på flatbotten kortare tid, vid kanter och intressanta strukturer så ökar tiden.

            Är några gubbar i området som sitter i ett hål hela dagen och väntar på stimmen.
            En annan borrar runt hela tiden.

            Sen är det olika vart i landet man bor. Fiskade några år i Jämtland i en sån där sjö i en älv. Där borrade vi bara i en vik. Och fisket började först då solen smält snön så det blev sparkföre. Vi satt då och väntade på stimmen som kom inplöjandes för att titta till lekplatsen.

            En äldre numera avliden pimpelprofessor skrev att ett ensamt hål är inget hål, utan borrhål ska vara minst 3 hål med ej längre än 2 meter ifrån varandra.
            Jag håller dock inte med om detta.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Nextline Visa inlägg
              När/om man börjar använda ekolod vid pimpelfiske inser man snabbt att det kan finnas ganska mycket fisk under hålet som är svåra att få. Tålamodet att sitta kvar och lirka blir betydligt större då man vet att fisken är där.
              Tävlingsfiske och fiske efter stor abborre är ju lite annorlunda. Vid tävling rör man sig snabbt för att hitta stim med fisk, ofta små, knappt med ränder på....
              Letar man större fisk kan man gott sitta lite längre i varje hål, speciellt om man vet att området är bra.
              Ekolod har man då aldrig fått använda vid pimpeltävlingar iaf.
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av 93baier Visa inlägg
                Hej har några frågor!

                Ni som pimplar mycket, hur lång tid ger ni hålet innan ni anser att hålet är dött och byter till nästa hål?

                När/om ni byter hål hur långt från det första hålet flyttar ni er?

                Hur lång tid eller hur många hål ger ni det innan ni provar andra färger på blänken och krokar osv?

                Tack på förhand!
                När jag tävlar så snittar jag nog på 1,5 min per hål och sedan drar jag vidare. Är det SM sitter jag ännu kortare. Däremot, pimplar jag själv, på kul, då kan jag sitta i 5 min och försöka lirka upp någon. Abborrpimpel utan ekolod handlar om att fiska av större sträckor tills du hittar fisk. En riktigt seg dag, när mormyskaspöet åker fram, kan jag ibland sitta över 5 min i ett hål.

                Kommentera


                • #9
                  Tack för alla bra och givande svar.
                  Roligt att höra hur folk resonerar kring det. Jag brukar i stort sett bara pimpla medans jag ismetar för att slå ihjäl lite tid, men det är roligt så det kan nog bli lite mer "rena" pimpelturer.
                  Men någon P&T fiskare kommer jag nog aldrig att bli, ser inte charmen i det.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag sitter nog kanske 4-5 minuter eller så om det inte händer något. Dock tycker jag nästan alltid att om är det ett "bra" hål (dvs. där man får flera stycken) så får man napp nästan direkt, typ inom 10-20 sekunder.
                    Om man sitter längre och nöter i ett "dött" hål så kan man ibland få en fisk efter ett tag, men oftast blir det bara en.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X