Batteridrivna värmekläder, tips och förslag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteridrivna värmekläder, tips och förslag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batteridrivna värmekläder, tips och förslag?

    Hej på er i frostvädret.

    Precis som många andra så fryser jag ibland när man är ute och fiskar, oftast är det händer och fötter som är värst.

    Har funderat på att införskaffa något värmeplagg för att underlätta men eftersom dom kostar litegrann så funderar jag på vad som är bäst att satsa på. Med tanke på hur enkelt jag sliter ut strumpor så känns just dom som onödigast att köpa och tankarna går mellan en väst eller ett par riktigt bra handskar. Ska man ismeta gädda kanske handskar är att föredra medans vid pimpel så kanske en väst ger mer nytta?

    Är det någon som kör med liknande plagg och var är fördel/nackdel samt har ni något tips på vilket märke man bör köpa alternativt undvika?
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
    8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
    2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

  • #2
    Jag köpte engångs hand och tåvärmare men har inte kommit mig för att testa dom än...

    Handvärmare 10-pack - Engelsons AB
    Tåvärmare 10-pack - Engelsons AB

    Kommentera


    • #3
      Jag har använt Sweteams värmeväst i några år nu. Innan jag började med väst frös jag jämnt och kunde inte fiska på vintern. Nu behöver jag inte använda handskar och slipper frysa.
      Senast ändrad av Julle68; 2022-12-08, 14:14.

      Kommentera


      • #4
        Köpt en genzo väst nu för isfisket har liksom du funderat på livslängden på sulor/strumpor handskar på el så jag började med väst och det blev genzo för att jägarna på jobbet var mest nöjda med den av dom dom provat sen får väl tiden visa hur den klarar sig , är iallafall sänkt 25%nu

        Kommentera


        • #5
          Köpt engångsgrejer men ej prövat... Skulle hellre köpa en elsula än en elstrumpa givet att jag tror den förra håller bättre. Julle har en poäng är man riktigt varm om kroppen så fryser inte händer/fötter lika lätt

          Kommentera


          • #6
            Varför krångla till det ?
            Torvi -60 och ett rejält vinterställ samt riktig "luva" klarar du det mesta , skulle man frysa i det ska man inte vara ute!
            Händerna är så individuellt att man måste prova sig till vad som passar.
            Ja..viktigt vad du har under, men det vet nog dom flesta, merinoull underställ helt , gärna sockar i samma också.
            He he...är ju en del att tänka på ändå.
            Ska du gå långt är det fördel med ett par "lättare kängor/stövlar och sen byta när du är framme.
            Mvh
            Senast ändrad av Najad; 2022-12-09, 07:27.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
              Varför krångla till det ?
              Torvi -60 och ett rejält vinterställ samt riktig "luva" klarar du det mesta , skulle man frysa i det ska man inte vara ute!
              Händerna är så individuellt att man måste prova sig till vad som passar.
              Ja..viktigt vad du har under, men det vet nog dom flesta, merinoull underställ helt , gärna sockar i samma också.
              He he...är ju en del att tänka på ändå.
              Ska du gå långt är det fördel med ett par "lättare kängor/stövlar och sen byta när du är framme.
              Mvh
              Nu är ju inte det ofta problemet om man fryser för kläder är väl där man börjar , jobbar ute i byggbranschen sen snart 30 år men rör du dig så har du cirkulation och fryser inte men sista 10 åren har jobb med bilmaskiner osv börjat visa sig med sämre cirkulation i händer så jag provar värmeväst i vinter för när jag pimplar så är det fan inte skönt om händer längre oavsett vilken skoteroverall/stövlar jag har och handskar och pimpling går fetbort
              Toorvi eller polyver är ingen större skillnad på så -30eller -60 vette fan vart dom tar ifrån för jag har båda sorterna hemma polyver är bättre att gå i då toorvi är stelare men värmemässigt märker jag ingen skillnad

              Kommentera


              • #8
                Risk att vi grottar ner oss nu...
                Händer är som jag sa individuellt och måste testas ,sen är det skillnad att pimpla och tex ismeta.
                Gå längre sträckor bli svettig och sen kall.
                Vid ismete är det större problem att hålla hålen isfritt än att frysa för är det så kallt ska man inte meta gädda!
                Annars funkar åkarbrasa ännu.

                Kommentera


                • #9
                  Jag kör flera värmeplagg. Har dem under mitt oisolerade Leech ställ.
                  Har fastnat för Heat Experience värmeprodukter.
                  Fleecetröjan har både vid fiske vinter/höst men även när jag inte fiskar under tunn vinterjacka.
                  Heat Experience knickers byxor med värme köpte jag också senare och använder dem under oisolerade Leech stället.

                  Strumpor från Avignon med värme i stövlarna vintertid. Är det inte minusgrader använder jag merinoullstrumpor istället. Stövlar är neopren så de är inte jätteisolerade.
                  Strumpa värmer på ovansidan av foten. Just Avignon blir bara ljummen men det räcker.
                  Testat värmehandskar men det var inget för spinnfiske. För klumpiga. Kör Ullvantar från Fish Monkey. Har testat mycket olika handskar men de fungerar bäst.
                  Senast ändrad av Hepper2; 2022-12-11, 11:35.

                  Kommentera


                  • #10
                    Värmesulor från term-ic kör jag med och kan rekommendera, det finns tre lägen på dom batterierna jag har, endast kört på första eller andra läget då dom värmer så pass bra.
                    Dom värmer bara i främre delen men man blir ändå varm i hela foten.
                    Själva sulorna kostar inte mycket men det gör däremot batterierna, är lite varierande priser på dom beroende på om du vill ha Bluetooth, eller vilken styrka du vill ha.

                    Några andra värmeplagg har jag aldrig haft behov av att testa då det endast är händer och fötter jag fryser om.
                    att pimpla med handskar går bort men skulle vilja ha tag på ett par rejäla tumvantar med öppning så man kan stoppa in fingrarna och värma dom. Tar gärna emot tips om någon hittat några vettiga.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Najad, 2023-12-04, 17:44
                    0 svar
                    145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Najad
                    av Najad
                     
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    1 svar
                    102 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Moddifier  
                    Arbetar...
                    X