Flätlina till pimpel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till pimpel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätlina till pimpel?

Finns det någon flätlina som funkar till pimpel?

Flätlinor brukar dra till sig vatten och isbildningen kan förstöra fisket och linan...

Fördelar som högre brottstyrka och bättre mothugg lockar...
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Som du sa, vatten + minusgrader = Is och linan blir stel som en pinne.
    www.pikewallis.se

Kommentera

Tar en tid att lära sig fiska med flät på vanliga pimpelspön,men jag gillar flät på mina spön för röding och öring .Har använt från 0.08 corastrong och upp till 0.16 0.20 ron thompson dynacable 0.14 DAM Hypron lina kommer inte att sluta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gruvis Visa inlägg
        Tar en tid att lära sig fiska med flät på vanliga pimpelspön,men jag gillar flät på mina spön för röding och öring .Har använt från 0.08 corastrong och upp till 0.16 0.20 ron thompson dynacable 0.14 DAM Hypron lina kommer inte att sluta
        Jag har ett "pimpelspö" för UL-rulle. Tänkte köra lite mete efter abborre eller tyngre pimpel på det. Ska testa Fireline 0.10mm/3.6kg...
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

jag tängte använda typ 0,10 Ron thomson iceline till tyngre pimpelfiske, eller är 0,10 wiplash pro bättre?

Kommentera

bättre mothugg hmm mer riven fisk möjligen. nej flätlina till pimpel är ingen höjdare fryser och blir stel traslar och jävlas. nylon ska det vara.
            fishing

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
              Jag har ett "pimpelspö" för UL-rulle. Tänkte köra lite mete efter abborre eller tyngre pimpel på det. Ska testa Fireline 0.10mm/3.6kg...
              Du kanske redan vet det men Fireline finns i en variant för pimpel, micro ice heter den. Kanske kan vara värt å prova?!

Mvh Spiggo
              www.gavlefiskredskap.se
              niklas_soderman78@hotmail.com

Kommentera

jag tängte använda typ 0,10 Ron thomson iceline till tyngre pimpelfiske, eller är 0,10 wiplash pro bättre?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Finns det någon flätlina som funkar till pimpel?

Flätlinor brukar dra till sig vatten och isbildningen kan förstöra fisket och linan...

Fördelar som högre brottstyrka och bättre mothugg lockar...
                  Hallo Sir Fish-a-lot! Jag har vid många ispimpeldagar efter abborre och gös använt grågrön Power Pro 0,10 mm och 0,15 mm spectralina under vintrarna 1998-2004. Vintrarna 2005-2006 använde jag vit PowerPro och fluorgul TufLine XP. Den klara fördelen med spectralina är en helt otrolig direktkontakt med fisken där nere i djupet! En nackdel förr var att den mörka, grågröna linan var svår att se i pimpelhålet. Därför missade jag emellanåt små pirklyft och darrningar. När jag bytte till fluorgul TufLine XP försvann det problemet! Isbildning och lintrassel är en annan nackdel. Den största nackdelen är att man lätt drar av den tunna PowerPro 0,10 mm spectralinan mot de vassa iskristallerna när linan fryser fast uppe på isen just då man ska droppa ner pirken i hålet igen. Här tappar man dyrbara minuter när man måste knyta fast pirken igen och de otåliga abborrarna hinner skingras.
                  Go for the Big Ones!
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2007-12-02, 12:49.

Kommentera

Brukar köra flätlina när jag pimplar betesfisk, när jag pimplar på djupt vatten eller om abborrarna är välldigt försiktiga. Men som sagt är det för kallt så funkar flätlina mindre bra, då är det nylon som gäller. Man får helt enkelt väga upp fördelar och nackdelar och använda det som funkar bäst för dagen.
                    Hjonsson

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                    2 svar
                    362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X