Hur många cm is behövs.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många cm is behövs..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Själv går jag inte ut på tunnare is än 15cm på sjö o 25cm på hav.
    Är livrädd dom första stegen, men vad gör man inte när fisketarmen suger.

Kommentera

Det där är tyvärr ingen 100-procentig sanning Hemi, SÄRSKILT inte på nya och tunna isar.

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
        Det där är tyvärr ingen 100-procentig sanning Hemi, SÄRSKILT inte på nya och tunna isar.

nä 100 % kan man ju alldrig vara men som Hemi skriver så ligger det nära saningen

MVH NIMO

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
          Inget är 100 %-igt vad det gäller isar...På våren kan tex stavig is, typ stående pinnar löst sammanfrusna, 10-12 cm tjock bära på morgonen men inte på eftermiddagen..I vissa sjöar kan även svårförklariga fenomen uppstå fläckvis...
          ...med det är logiskt och ger erfarenhetsmässigt en viss bild ...Och om jag säger så här jag ger ut hellre ut på en tvådygnsis i ett mindre vatten än ett större..Vill dessutom påpeka att de mått jag angivit är inte är uppskattade utan mätta..På kärnis..Men vid 25-35 mm är isen böjlig typ som en glasruta den går att böja en del innan den går...

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
            Vad anser ni krävs i cm (kärnis) ingen snö på, för att man ska kunna ge sig ut på en relativt liten kärn..??
            va och mätte isen idag och den va ca 5cm.. Förr hade jag vart ute nu men man har ju blivit äldre och lite klokare(fegare).. trots overall,dubbar mm e det kallt som fan att ramla i..
            ISMANNENS BÄSTA ISVAKSRÅD: 1. Ge dig aldrig ut ensam på isen! 2. Svaga punkter på isen är vid vassar, råkar, bryggor, broar, uddar, avlopp, inlopp, utlopp, sund och grund. Tänk på att vindar och strömmar ger ojämn tillfrysning! 3. Ha alltid lättillgängliga isdubbar högt under hakan! 4. Tag alltid med ispik, livlina och VISSELPIPA! 5. Bär ryggsäck med komplett, torrt ombyte i vattentäta plastpåsar! 6. Om du skulle gå igenom isen, behåll lugnet! Panik är livsfarligt! Hugg med isdubbarna en i taget. Sparka i vattnet så att du kommer upp vågrätt. Tag dig alltid upp på samma sida som du föll i! 7. Ser du någon som gått igenom isen, använd i första hand livboj eller livlina. Använd annars en trädgren, skida, ispik eller en stege om sådan finns i närheten. Åla försiktigt ut på isen till den nödställde. Bilda kedja om ni är fler och sträck fram grenen till den nödställde.

7 cm kärnis håller för den erfarne! 10 cm kärnis är säker att gå på!
            Isen kan vara säker och tillräckligt tjock ena dagen och några dagar senare livsfarlig. Använd därför alltid isbill eller ispik för att undersöka isens tjocklek vid vart 5:e steg i början och senare vart 10:e tills du är säker på att isen är säker i hela området eller hela sjön.
            Nothing is for ever!
            Old Firehand

Kommentera

Isbill att känna sig för med är ju det absolut viktigaste. Men jag fattar inte vad ni har för billar om ni måste backa om billen går igenom isen på ett slag min bill går rakt igenom 10-15 cm kärnis utan att ta i. 8 cm på mindre vatten är gränsen för mig. Var ute idag och isen var bara 6 cm så det blev ett enda hål 5m från land. Men jag fick min premiär abborre. Kändes skönt eftersom det var 3 år sen man kunde pimla senast.

Kommentera

Man kan aldrig vara för försiktig på isarna

här är en sida om Issäkerhet från Pimpelforum

Kommentera

var nyss ute och gick en sväng på isen, då var den ca 4cm.. känner sig inte helt säker då direkt.. men om någon dag så är jag glad och kan fiska iaf

Kommentera

Härligt att isarna börjar lägga sig runtom i landet. Någon som varit ute i stockholmstrakten ännu?
                    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
                      Isbill att känna sig för med är ju det absolut viktigaste. Men jag fattar inte vad ni har för billar om ni måste backa om billen går igenom isen på ett slag min bill går rakt igenom 10-15 cm kärnis utan att ta i. 8 cm på mindre vatten är gränsen för mig. Var ute idag och isen var bara 6 cm så det blev ett enda hål 5m från land. Men jag fick min premiär abborre. Kändes skönt eftersom det var 3 år sen man kunde pimla senast.

Verkar som folk inte vet skillnaden mellan en isbill och en ispik helt enkelt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lyly19
                      av lyly19

Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
                      2 svar
                      356 visningar