Vad säger man till dom som fiskar med gäddsax? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad säger man till dom som fiskar med gäddsax?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fullifan Visa inlägg
    Vad säger man till dom som fiskar med gäddsax?

Skitfiske??
    Ja, det lutar väl åt det. Eller för dem kanske man ska önska riktigt bra fiske?

Kommentera

Ursprungligen postat av Boondock Saint Visa inlägg
      Inte för att jag vill lägga mig i men är inte det enklaste att fråga personerna som fiskar med sax om dom har mark/fiskerätt i vattnet innan man börjar skapa sig en uppfattning om dem??? Jag menar att det är ju inte förbjudet att ställa frågor till sina medmänniskor...Sen att vi kan tycka att det är moraliskt förkastligt att använda gäddsaxar är en helt annan sak.
      OT:
      Jag frågade några i somras som la nät om de hade rätt till det.
      Jag höll på att bli lynchad av dem, de blev skogstokiga.
      Min gissning var att de inte hade alla rätt därav reaktionen.
      Om de har rätt så borde de bli glada att folk frågar.
      Ola

Kommentera

Sno dem och släng dem.. Envisa gamla gubbar fiskar med det och kommer fortsätta med det för så har dem alltid gjort..
        http://www.frallansfiskeblogg.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
          OT:
          Det beror på hur man frågar, tror jag. För vem gillar väl egentligen en viktigpetter eller skolpolis? Hur kommer det sig att den frågan dök upp här och nu?

Kommentera

Ursprungligen postat av Alaskahårt Visa inlägg
            Å fan, det finns tydligen lika många avvikelsser som det finns regler. Hursomhelst anser jag att fiske med sax är ett bissart och rent grymt sätt att fiska, man kan förbjuda levande bete, ålsax och annat, men att krossa käften på en gädda för att senare hämta den halvdöd tio timmar senare är helt ok, det bevisar ju bara ännu en gång att fiskeriverket är en instutition instiftad av Djävulen och dåligt omdömme.
            Ska bli kul att fiska på riktigt i Februari med dig. Synes.
            Johan
            Jag håller med dig helt och tyvärr är det väl som så att fiskeriverkets strävan inte är "fiskens bästa"..

Fy fan Johan, det ska bli kanonkul. Vi ses.

Kommentera

OT:
              Det låter som att du frågade på fel sätt...
              Jag anser att om du inte vill ställa frågan till dem så ska du inte diskutera huruvida dem har eller inte har rätt att använda gäddsax heller.
              Diskutera hellre frågan om hur vi ska få bort gäddsaxarn helt och hållet både från handlarna och isarna.

Kommentera

Är inte hundra men jag tror att enskilt vatten till skillnad mot allmänt vatten är just att det finns en eller möjligtvis fler fysiska personer som äger vattnet genom lagfart. Är man vattenägare så har man rätt till att sätta gäddsaxar , nät , ryssja och all sköns skit i vattnet för att fånga fisk. Allmänt vatten ägs av juridisk person i detta fall staten / Sveaskog ( okså staten ) här får det då inte läggas gäddsaxar eller annat sattyg. Frågan blir om dessa gubbar har vattenrärr eller fått tillstånd av vattenägaren att fiska med gäddsaxar då är nog allt i sin ordning ur ett juridiskt perspektiv. Tror också att det inte finns något som heter fiskerätt på enskilt vatten utan man har vattenrätt och då är det fritt fram.

Kommentera

samma sak i vänern precis utanför karlstad massor med gäddsaxar och fasta linor överallt. såg några som plockade upp sådana redskap samtidigt som vi var där och ismetade dom fick en jävla fart när dem fick syn på oss sedan har just det lilla området varit befriat från sådana redskap så lagligt kan de ej varit!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
                    Det beror på hur man frågar, tror jag. För vem gillar väl egentligen en viktigpetter eller skolpolis? Hur kommer det sig att den frågan dök upp här och nu?
                    Tonläget var kanske inte det bästa, men om jag hade fiskerätten någonstans skulle jag faktiskt uppskatta om de som köpt fiskekort och fiskar där ifrågasätter folk som lägger nät m.m.
                    Nu tror jag att de kanske inte hade fiskerätt och att de nätfiskade för att de alltid gjort det och därav reaktionen när jag frågade.
                    Att bli lynchad var väl överdrivet men lite hotfulla kommentarer var kanske mer rätt.

Om man är en viktigpetter eller skolpolis för att man ifrågasätter folks handlande är möjligt, men jag fick ju svar på mina funderingar om de ansåg att de hade rätt till nät eller ej.
                    Hade de ansett att de inte hade rätt så kanske de inte hade fiskat med nät där mer och då hade jag blivit glad.

Att jag skrev detta i denna tråd OT beror på att nån sa att man kan fråga om de har rätt att fiska med sax och jag ville berätta vad som hände mig när jag ifrågasatte.
                    Ola

Kommentera

Tonläget var kanske inte det bästa, men om jag hade fiskerätten någonstans skulle jag faktiskt uppskatta om de som köpt fiskekort och fiskar där ifrågasätter folk som lägger nät m.m.
                      Nu tror jag att de kanske inte hade fiskerätt och att de nätfiskade för att de alltid gjort det och därav reaktionen när jag frågade.
                      Att bli lynchad var väl överdrivet men lite hotfulla kommentarer var kanske mer rätt.

Om man är en viktigpetter eller skolpolis för att man ifrågasätter folks handlande är möjligt, men jag fick ju svar på mina funderingar om de ansåg att de hade rätt till nät eller ej.
                      Hade de ansett att de inte hade rätt så kanske de inte hade fiskat med nät där mer och då hade jag blivit glad.

Att jag skrev detta i denna tråd OT beror på att nån sa att man kan fråga om de har rätt att fiska med sax och jag ville berätta vad som hände mig när jag ifrågasatte.
                      Okej, sådär hade jag kanske inte tolkat situationen och jag hade nog hellre gått in med tjena grabbar, vad gör ni? Får ni nåt? Jaså, ni fiskar med nät? Vad är det som gäller för det? osv, du hajar?
                      Folk är trevligare om man inte kommer som en besserviser och förutsätter saker eller anklagar dem, det första man gör.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      247 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      351 visningar
                      0 gillar