Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• KG?
    replied
    Ursprungligen postat av Scaner
    Sparas för framtida bruk.
    Det vore kul att träffas! Hoppas det sker snart.

Lämna en kommentar:

• KG?
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand
    Hej KG; Du skriver: " VJ. Vertikaljiggning behöver inte vara nåt problem öht eftersom det inte sticker ut på samma sätt som trollingfiske med flera spön gör."

Mina önskningar och mina tankar går här i rakt motsatt riktning mot det du skriver. Alla sportfiskare bör med gott samvete och med lagen på sin sida kunna bedriva den populära fiskemetoden "vertikaljigging" och följa bottentopografin med sin jigg efter farkost framförd via rodd, elmotortrolling eller vanlig trolling på de för handredskap idag fria vattnen i Mälaren och Östersjön. Själv känner jag att tiden för mig att kunna påverka detta i för oss sportfiskare positiv riktning rinner iväg i en rasande fart. Du, som nyvald ordförande i SGK Svenska Gäddklubben, borde i din starka position kunna påverka både länsstyrelser runt Mälaren och andra beslutsfattare om att ytterligare sportfiskemetoder som angling, dragrodd, ismete, verticaljigging och trolling bör ingå i det fria handredskapsfisket.
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Jag tycker också att trolling ska ingå i det fria handredskapsfisket, men med tanke på den fortfarande infekterade stämningen bland en del skärgårdsbor efter att det infördes så tror jag det är näst intill hopplöst att jobba för tillåtet trollingfiske. Just nu känns det snarare som vi måste arbeta för att få behålla de fiskesätt som egentligen är tillåtna. Tack för det Mikweed!

Lämna en kommentar:

• Ola
    replied
    OF. Jag kan tänka mig att just Trolling med 10 spön ses nästintill som yrkesfiske hos de som inte själva utövar trolling. Jag såg nån som kastat i en HT-båt med 10 spön trollandes i Norrviken i sollentuna för några år sen, och helt klart reagerar man när ett sånt ekipage åker omkring, i en liten sjö.

Och du vill att man ska få använda 10 spön om jag läst dina tidigare inlägg rätt, blir det 20st när du är ute med din fru & fiskar så blir det en väldans massa.

Lämna en kommentar:

• Hemi
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand
    Hej Hemi; Metoden att fiska från drivande båt har i massor av år kallats "drifting" och i jämförelse med "trolling" är det vinden som driver, för fram båten och inte besättningen.
    Att framföra båten med elektrisk fiskemotor kan ibland kallas "controlled drifting", kontrollerad drift men även trolling...

Själv tycker jag att det handlar om rent Sportfiske och därför bör dessa metoder ingå i det fria handredskapsfisket i Mälaren och Östersjön plus många andra av Sveriges totalt 96.370 sjöar!
    One day spent drifting adds another day to your life!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Hej OF..Att med bara vinden drifta utan hjälp av segel är som sagt självklart tillåtet. Vad det gäller VJ menar jag att det definitivt ska vara tillåtet..men tror att "ren" trolling är mycket svårt att få igenom i det fria handredskapsfisket framför allt vid många spön och utan fångstbegränsning.

En idé, kanske framkomlig, kan möjligtvis vara att i anslutning till det moderna "miljötänket" även tillåta det (inom det fria handredskapsfisket asså! ) med miljövänlig och/eller elektrisk motor ( försäljarna gnuggar händerna ;-) och begränsat antal spön ...kanske tre? Om det dessutom har fångstbegränsning..hamnar focus mer på miljövänlighet och ansvar för bestånden i allmänhetens och politikers ögon än fiskemetoden som sådan..Lättare att lobba för..Ba en spåning asså..

Men anser jag att det är nödvändigt med ett samlat och väl genomtänkt från våra organisationer... förslag ingående ytterligare utveckling av det fria fisket.Ett klargörande...en nödvändig motvikt mot de krafter som försöker inskränka det. Anfall är bästa försvar ;-) Det måste klockrent följa det moderna fisket med ett ansvar för bestånden..Vilket fö som en naturlig del ingår..lite bonk och mycket c&r..fredade områden.Områden i "träda"...fångstbegränsningar osv..
    Senast ändrad av Hemi; 2009-02-06, 19:59.

Lämna en kommentar:

• Lambarmannen
    replied
    Nog för att KG? är en supersnubbe men att spara på hans inlägg känns bizarrt. E're som att samla filmisar?

Lämna en kommentar:

• Scaner
    replied
    Nu överreagerar du en aning limnos.

Bra om reglerna för trolling inom enskilt vatten i Norra Vättern klargörs eller?
    Speciellt när det är en aning motsägelsefulla uppgifter.

Lambarmannen! Var bara för att förtydliga KG!´s forumsregelöverträdelse. Nu är det inlägget borta.
    Senast ändrad av Scaner; 2009-03-12, 23:19.

Lämna en kommentar:

• limnos
    replied
    "Angelvippa" godkänner den gode Herr Brugård, men om den sitter fast i ett angeldon som sitter fast i isen så godkänner han det inte. "Angelvippan" är bara en nappindikator precis som ett flöte eller en swingtip eller en quivertip...

Trollingkortet gäller just på enskilt vatten. Vattenägarna har valt att uttöka möjligheterna till ett givande sportfiske mot en avgift. Det skulle vara märkligt om man sålde fiskekort för vatten som man INTE äger. Det skulle nog kallar för bedrägeri.

Feberyrsel igen?

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
    Svenska medborgares rätt att fiska i enskilt vatten

I Vättern

Fiskemetoden som sådan får
    inte kräva användning av båt
    eller utgöras av
    angeldonsfiske eller
    liknande metod.
    Utter och drag
    samt agnnot

Trollingkort gäller väl ej på enskilt vatten?
    "
    ENSKILT – ALLMÄNT VATTEN
    Enkelt uttryckt är allt vatten inom ett avstånd av 300 meter ut från
    land samt runt öar av minst 100 meters längd enskilt. I de fall 3-
    meters djupkurva går längre ut än 300 meter är allt vatten innanför
    kurvan enskilt. Det innebär att hela vattenområdet i norra Vätterns
    skärgård är enskilt. Dessutom innebär den s.k. kilometerregeln och
    enklavregeln att Hargeviken, Motalaviken och del av Röknasundet
    är enskilt. Allt övrigt vatten är allmänt.
    "

Ismete med angeldonsvippa som nappindikator godkänns ju inte i storfiskregistreringen.

Lämna en kommentar:

• Scaner
    replied
    Svenska medborgares rätt att fiska i enskilt vatten

I Vättern

Fiskemetoden som sådan får
    inte kräva användning av båt
    eller utgöras av
    angeldonsfiske eller
    liknande metod.
    Utter och drag
    samt agnnot

Trollingkort gäller väl ej på enskilt vatten?
    "
    ENSKILT – ALLMÄNT VATTEN
    Enkelt uttryckt är allt vatten inom ett avstånd av 300 meter ut från
    land samt runt öar av minst 100 meters längd enskilt. I de fall 3-
    meters djupkurva går längre ut än 300 meter är allt vatten innanför
    kurvan enskilt. Det innebär att hela vattenområdet i norra Vätterns
    skärgård är enskilt. Dessutom innebär den s.k. kilometerregeln och
    enklavregeln att Hargeviken, Motalaviken och del av Röknasundet
    är enskilt. Allt övrigt vatten är allmänt.
    "

Ismete med angeldonsvippa som nappindikator godkänns ju inte i storfiskregistreringen.
    Senast ändrad av Scaner; 2009-02-06, 11:58.

Lämna en kommentar:

• limnos
    replied
    Scaner: Angel är inte tillåtet. Ismete däremot är ju bara mete från is...

Det finns kort att köpa för trolling på fiskebutiken i Askersund, så då slipper man chansa när man kör flötesrodd...

Lämna en kommentar:

• Scaner
    replied
    Ursprungligen postat av limnos Visa inlägg
    Här finns tabell-bilagan
    http://www.notisum.se/KBVLag/KBV08082.pdf
    och fiskelagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930787.HTM

Mycket nöje.. Men det blir ändå svårt att hävda att man inte ökar effektiviteten hos vertikaljigg genom att använda sin båt aktivt.
    Hej Limnos!

Enligt dessa länkar tolkar jag att ismete med angeldonsliknande utrustning skulle ej vara tillåtet i ex.vis norra Vätterns enskilda skärgård?

Har jag tolkat rätt?

Flötestrolling skulle även vara tveksamt på samma område?
    Senast ändrad av Scaner; 2009-02-06, 11:07.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Sadda, 2025-12-21, 19:09
2 svar
374 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sadda
av Sadda

Arbetar...
X