Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• grindpalm
    replied
    Ååååh såååå sköööönt... nästan ALLA (utom två nitiska analfabeter) visste ju redan att lagtexten inte begränsade antalet spön vid handredskapsfiske, främst eftersom det inte står någon begränsning angiven i lagtexten.

Nu har vi återigen fått detta visat för oss... ska vi behöva ta en volta till eller är det klart nu??

Mikweb "lärdigläsabättreochtolkamindre"... kanske dags att byta uppdrag nu?...

Lämna en kommentar:

• Gös Jonas
    replied
    Fick samma svar av Sten jag med, vi har mailat under en tid och haft ett bra samtal.
    Mikwed var är dina solklara regler nu???????????????????????????????????
    Jag gav också KBV kritik för lokala skillnader av tillämpning i lagen.

Det finns inget stöd för Mikwed agerande och han skall sluta upp med detta nu!
    Senast ändrad av Gös Jonas; 2009-03-11, 19:24.

Lämna en kommentar:

• danbanan
    replied
    Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Ok här kommer ett svar från kustbevakningen. I och med detta inlägget hoppas jag kunna visa vad som gäller och inte. Nedan följer svaret på mailet jag skickade till dom för flera månader sen, men det besvarades först nu. Likväl intressant. Det nedersta i texten är mitt ursprungsmail.

Citat:

"Hej Simon,

Angeldon har varit ett halvt om halvt besvärligt redskap att behandla ur fiskerättsligt perspektiv.

Först kan vi konstatera att det är ett så kallat handredskap*, se 7 § fiskelagen (1993:787).

För handredskap finns i princip ingen begränsning, förutom att de inte får ha mer än tio (10) krokar på varje lina. Vidare och fortfarande principiellt är det så att fiske med handredskap är fritt för svenska (och utländska) medborgare).

DOCK finns särskilda begränsningar.

Den första begränsningen finner vi i en bilaga (nr 1) till fiskelagen - som bifogas nedan. Där framkommer var fiske med angeldon är tillåtet och INTE tillåtet.

Fiskeriverket ger ut föreskrifter om fiske. Av dessa kan man läsa ut vilka begränsningar och särskilda förbud som kan gälla, för viss tid,art, område och liknande. se vidare

Vidare bör man ta kontakt med de respektive aktuella länsstyrelserna för att se vilka närmare bestämmelser som gäller i varje område.

Slutligen kan nämnas att det INTE finns någon begränsning av hur många angeldonspön man får använda.

Hoppas att jag kunnat vägleda dig något.

S

* bifogas: propositionstext där detta förhållande klarläggs och fastställs: prop. 1995/96:8 avsnitt 7

Sten-Olov Södergård
    Avdelningsjurist, Sjöövervakningsavdelningen
    Kustbevakningen, Centrala ledningen/
    Legal Adviser, Law Enforcement Dept.
    Swedish Coast Guard HQ
    Telephone: +46455-35 34 61
    Cellphone: +46768-55 82 82
    Fax: +46455-10521

>>> Anders Litzen 2009-02-02 10:26 >>>
    f.k

Kustbevakningen / FKC
    Anders Litzén
    Tånguddens hamn
    Hästeviksgatan
    426 71 V. Frölunda
    Tel. 031 69 62 71
    Mobil. 0733 50 23 06
    Fax. 031 69 62 91
    E-post. anders.litzen@kustbevakningen.se

>>> Andreas Jönsson 01/30/09 4:28 >>>

>>> Simon Kjaeldgaard-Greising <lax_akademin@live.se> 2009-01-22 18:14 >>>
    Hejsan. Det finns en diskussion på ett av sveriges största sportfiskeforum där det spekuleras över hur många ismetespön/angeldon man får lov att använda per man i östersjön.

Kolla gärna: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=44349

Skulle vara intressant att höra vad er åsikt är ang. tolkningen av reglerna för om det är handredskap eller inte osv.

/Tack!
    Simon Kjaeldgaard-Greising"
    Pappaow! sådär ja, inge snack - gör som alltid, dvs kolla upp reglerna för vattnet du ska fiska i och fiska sedan! Glöm nu inte allesammans att det Inte är "fritt handredskapsfiske" i enskilda vatten (FVO), undrar man något där ringer man o frågar gubben svensson som säljer fiskekort. Inte en enda sådan gubbe har hittils nekat mig ens att lägga mörtstuga i vattnet. Frågar man först brukar det mesta lösa sig.

Lämna en kommentar:

• Sg
    replied
    Ok här kommer ett svar från kustbevakningen. I och med detta inlägget hoppas jag kunna visa vad som gäller och inte. Nedan följer svaret på mailet jag skickade till dom för flera månader sen, men det besvarades först nu. Likväl intressant. Det nedersta i texten är mitt ursprungsmail.

Citat:

"Hej Simon,

Angeldon har varit ett halvt om halvt besvärligt redskap att behandla ur fiskerättsligt perspektiv.

Först kan vi konstatera att det är ett så kallat handredskap*, se 7 § fiskelagen (1993:787).

För handredskap finns i princip ingen begränsning, förutom att de inte får ha mer än tio (10) krokar på varje lina. Vidare och fortfarande principiellt är det så att fiske med handredskap är fritt för svenska (och utländska) medborgare).

DOCK finns särskilda begränsningar.

Den första begränsningen finner vi i en bilaga (nr 1) till fiskelagen - som bifogas nedan. Där framkommer var fiske med angeldon är tillåtet och INTE tillåtet.

Fiskeriverket ger ut föreskrifter om fiske. Av dessa kan man läsa ut vilka begränsningar och särskilda förbud som kan gälla, för viss tid,art, område och liknande. se vidare

Vidare bör man ta kontakt med de respektive aktuella länsstyrelserna för att se vilka närmare bestämmelser som gäller i varje område.

Slutligen kan nämnas att det INTE finns någon begränsning av hur många angeldonspön man får använda.

Hoppas att jag kunnat vägleda dig något.

S

* bifogas: propositionstext där detta förhållande klarläggs och fastställs: prop. 1995/96:8 avsnitt 7

Sten-Olov Södergård
    Avdelningsjurist, Sjöövervakningsavdelningen
    Kustbevakningen, Centrala ledningen/
    Legal Adviser, Law Enforcement Dept.
    Swedish Coast Guard HQ
    Telephone: +46455-35 34 61
    Cellphone: +46768-55 82 82
    Fax: +46455-10521

>>> Anders Litzen 2009-02-02 10:26 >>>
    f.k

Kustbevakningen / FKC
    Anders Litzén
    Tånguddens hamn
    Hästeviksgatan
    426 71 V. Frölunda
    Tel. 031 69 62 71
    Mobil. 0733 50 23 06
    Fax. 031 69 62 91
    E-post. anders.litzen@kustbevakningen.se

>>> Andreas Jönsson 01/30/09 4:28 >>>

>>> Simon Kjaeldgaard-Greising <lax_akademin@live.se> 2009-01-22 18:14 >>>
    Hejsan. Det finns en diskussion på ett av sveriges största sportfiskeforum där det spekuleras över hur många ismetespön/angeldon man får lov att använda per man i östersjön.

Kolla gärna: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=44349

Skulle vara intressant att höra vad er åsikt är ang. tolkningen av reglerna för om det är handredskap eller inte osv.

/Tack!
    Simon Kjaeldgaard-Greising"

Lämna en kommentar:

• Flodebanan
    replied
    Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
    Detta kallar du för klockren information?

Vill påstå att det är extremt luddigt att hitta exakt vad som gäller ifall man vill ismeta eller trolla med fler än 1 spö i norra Vättern.
    Var det är tillåtet? Var det inte är tillåtet.
    Jasså får man trolla med 1spö på enskilt vatten?

Tänker man lite längre än näsan räcker är det inte speciellt svårt att ta reda på exakt vad som gäller.

Lämna en kommentar:

• Scaner
    replied
    Ursprungligen postat av Cisco Kid Visa inlägg
    Vad är det du försöker säga? Att jag som "van" inte kan/följer reglerna?

För din skull ska jag vara extra tydlig : jag löser alltid kort i norra Vättern men minns inte exakt vad som står på kortet/faktabladet som medföljer...men jag vet däremot att jag håller mig inom fiskevårdsområdets regler när jag kör med två spön. Den vetskapen räcker bra för mig...

CK , jag utgår från att du gör rätt.

Lämna en kommentar:

• Scaner
    replied
    Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    ......
    Att sedan reglerna för fiskekorten ifråga inte är supertydliga är väl en helt annan sak? På medföljande lapp (vid kortköp av fiskekortet som eg. inte existerar) står det trolling max 4spön / 10st Angel/ståndkrok.
    Detta kallar du för klockren information?

Vill påstå att det är extremt luddigt att hitta exakt vad som gäller ifall man vill ismeta eller trolla med fler än 1 spö i norra Vättern.
    Var det är tillåtet? Var det inte är tillåtet.

Lämna en kommentar:

• Flodebanan
    replied
    Citat:
    Ursprungligen postat av Cisco Kid
    10 spön/kort i Aspa och Duvfjärden?
    Nu är jag inte känd för att jordens bästa minne men visst är det väl 2 spön som gäller på dessa kort? 10 st är jag ytterst tveksam till....

Kollade upp igen, gubben som sålde kortet snackade dynga och det stod att 4spön var max vid trolling.
    "

Så klockrena är ju inte reglerna.
    3 st "vana" som har olika uppfattning.
    Hur många spön man får använda har väl inget att göra med att man faktisk kan lösa kort som rättfärdar både trolling och ismete i vissa områden i NV?

Du hävisar till regler som säger att det enbart är handredskapsfiske som är tillåtet. Det är felaktigt.

Här kan du läsa om det och så hoppas jag du är övertygad.

Att sedan reglerna för fiskekorten ifråga inte är supertydliga är väl en helt annan sak? På medföljande lapp (vid kortköp av fiskekortet som eg. inte existerar) står det trolling max 4spön / 10st Angel/ståndkrok.

Lämna en kommentar:

• TAMTAM
    replied
    Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
    Skulle vi inte kunna kompromissa lite och behålla vattnen utanför Simrishamn?
    Haha helt rätt allt 5 mil väster om Simrishamn kan kallas Skånsyrien men inte en meter österut och speciellt inte havet ost och sydost från piren i Simris.

Lämna en kommentar:

• Cisco Kid
    replied
    Vad är det du försöker säga? Att jag som "van" inte kan/följer reglerna?

För din skull ska jag vara extra tydlig : jag löser alltid kort i norra Vättern men minns inte exakt vad som står på kortet/faktabladet som medföljer...men jag vet däremot att jag håller mig inom fiskevårdsområdets regler när jag kör med två spön. Den vetskapen räcker bra för mig...
    Och reglerna är klockrena om man läser vad som gäller.

Citat:
    Ursprungligen postat av Cisco Kid
    10 spön/kort i Aspa och Duvfjärden?
    Nu är jag inte känd för att jordens bästa minne men visst är det väl 2 spön som gäller på dessa kort? 10 st är jag ytterst tveksam till....

Kollade upp igen, gubben som sålde kortet snackade dynga och det stod att 4spön var max vid trolling.
    "

Så klockrena är ju inte reglerna.
    3 st "vana" som har olika uppfattning.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X