Tumlaren; Snackar du inte lite i nattmössan nu? Jag vill minnas att det skrevs åtskilligt i sportfisketidningar om flera "kända fiskare" i Mörrumsån som bedrev kvalificerat ryckfiske! En av dem kallades inte för den Starke! Sedan har vi ju fisket i A- och B-Zonen i Pukaviken...Det finns väl inte en enda som trollat där med för många spön...eller hur?
Här uppe i Sverige är vi inte alltid helt laglydiga...men å andra sidan är vi inga hycklare!
Skänk Skåne åt assyrierna!
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst![/QUOTE]
Ta inte upp forntid, utan är nutid som räknas. Jag sa aldrig att vi var hycklare utan att vi är mera laglydiga härnere, men vi är inga helgon. Det finns säkerligen några rötägg härnere också (säkerligen innflyttade norrifrån).
Det vi har mest problem med härnere nu det är nätfiskarna och vad jag vet så är de inte sportfiskare i vår mening. Men det kanske kommer att fixa sig nu med det nya förslaget om att det inte får finnas några nät innanför tre metersdjupet eller 300 meterslinjen, man kan fixa saker genom att ta frågan högre upp utan att hota de som gör sitt jobb.
Genom att kolla med fiskeriverket hur många spön vi får använda ute i frivatten nere i Hanöbukten så har jag fått till svar att det går bra med upp till 10 stycken spön och det mesta av fisket sker mer än 4 sjömil ut och då gäller inga regler om spöantal eller krokantal eller fredning av lax eller öring under hösten. Har inte satt som livsuppgift att räkna hur många spön trollingfiskare härnere använder. Men de flesta som jag känner använder normalt mellan 6-10 spön beroende på vädret.
Varför skall vi härnere kopplas ihop assyrierna, vi har väl ingen historia ihop med dem, snarare skall vi kopplas ihop med danskarna. Men vi vill bli självständiga här nere så vi slipper alla tokiga svenskar.
Tumlaren
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismetekontroller
Collapse
X
-
Limnos du har helt rätt i att beslagtaget gods värde måste stå i paritet med brottet..givetvis kan inte en båt eller bil förverkas iom att vid fällande dom ofta böterna är mellan 1-4000 kr..+ beslagtagen och förverkad fiskeutrustning. I av många tidigare fall i Sthlms ström vad jag kan minnas enligt uppgift av mina lärare i fisketillsyn var det största värde av förverkad utrustning TVÅ personers grejor totalt värde 12.500 kr. Alltså 6.250 per person. Vill minnas att de var skyldiga till två brott. Minns inte bötesbeloppet.
Givetvis kom frågan av många upp på utbildningen..Det handlade totalt om ett hundratal fall..
Det är maximum vad jag känner till vad det gäller värde av förverkade redskap ..oftast handlade det om utrustning för ett par tusenlappar .Kan tillägga att samtliga dömda blev av med grejorna..
Men vad jag numera är tveksam till är om det är rätt väg att gå att försöka driva igenom, jobba för ett flerspöfiskeförbud?
Visst ger lagen inte besked på den punkten, iom att antal inte nämns (det enda som finns är att bara spö nämns) och visst går det...Men är det huvudproblemet, antalet spön?
Finns det kanske bättre sätt motverka problemet köttfiske? Tex fångstbegränsning? Vad är erfarenheterna från andra länder? Nu kan ju vem som helst kötta upp hur mycket som helst när fisken går till..
Men det finns krux med fångstbegränsning..Dels kontrollen och dels vilka arter ska ingå för att nämna några exempel..
Men menar att det är bättre att noga tänka igenom åtgärder som säkerställer ett bra fiske och samtidigt ger folk frihet att fiska..kanske rentav det fria fisket kan ytterligare utvecklas?
Enkelt utryckt att driva igenom ett förbud som de flesta sportfiskare inte ställer sig bakom, tvärtom..Är inte bäst sett att utveckla det fria handredskapsfisket, sportfisket, bedriva fiskevård eller få förståelse för fisktillsynsmans arbete..Senast ändrad av Hemi; 2009-02-03, 20:51.
Lämna en kommentar:
-
Skulle vi inte kunna kompromissa lite och behålla vattnen utanför Simrishamn?Ursprungligen postat av Old Firehand"
Old Firehand
Lämna en kommentar:
-
Förresten så sa min svåger (som är jurist) att dyra saker - såsom båtar - inte längre kan förverkas vid olovligt fiske eftersom straffet då inte står i paritet med brottets ringa natur (eller liknande). Detta ska ha ändrats efter en handikappad blev av med sin båt för att han trollingfiskat.
Jämförelsen gjordes med att man inte blir av med sin bil när man kör för fort.
Lagen ser ut så där... Så om tillsyningspersonen "kan anta" att båten kommer förverkas i en dom så får han ta den i beslag. Nu är väl olovligt fiske sällan så grovt att det kan antas att båten ska förverkas, men...
47 § Om någon ertappas på bar gärning när han eller hon begår brott enligt denna lag, får beslag göras av fisk, redskap, fiskefartyg eller andra föremål som
1. skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brottet, eller
2. kan antas bli föremål för förverkande enligt denna lag.Senast ändrad av limnos; 2009-02-03, 16:46.
Lämna en kommentar:
-
Just läskunnigheten är det inte något större problem med.Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggdå de är läskunniga och förstår vad som står i Fiskelagen.
Tumlaren
Men de få (två) som tycker att lagen är glasklar och att där tydligt står att man endast får använda ett redskap bör nog kontrollera både syn och läsförståelse.
Kustbevakningen hade åtminstonde vett att erkänna att lagen är svår att tyda och att de medvetet tolkat den mycket "petigt" för att de hört rykten om rovfiske (från Mikweb?) och för att de tycker att man bör fiska aktivt (vad nu de har med aktivitetsgraden hos fiskaren att göra).
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Old FirehandTumlaren; Får du igenom din vilja kan du väl beslagta bilen också! Bilen behövs ju ofta för att kunna åka till båten....
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Ja, i princip kan man även beslagta bilen om inte kan komma till fiskevattnet på annnat sätt ( du kastar skit på mej utan att veta vad jag vill eller ej, har aldrig beslaget någon bil och kommer aldrig att beslagta någon bil. Så vill du sluta att kasta skit i en debatt på någon som du inte känner till som person. Det är mycket obehagligt att någon gör så mot en. Så håll dej till fakta och kom inte med personliga påhopp som inte stämmer med verkligheten). Men till vilket vatten kan man inte komma till utan bil (man kan ju alltid gå), så detta kommer aldrig att genomföras. Därimot kan båten förverkas vid olaga eller olovligt fiske.
Dalis, använder du kameran i dítt fiske så kan den förverkas, men vad jag vet så är det väl ingen som är så dum att han använder kameran som tyngd eller bete i sitt fiske, att bara fotografera sin fångst klassas inte som fiskeanvändning.
Milkwed, har inte dessa problem här nere i södra Sverige, här nere är sportfiskarna mycket mera laglydiga, då de är läskunniga och förstår vad som står i Fiskelagen.
Tumlaren
Lämna en kommentar:
-
Ja det vore faktiskt rätt kul att göra det! Dags att göra något åt olagligheterna som de håller på med.
Lämna en kommentar:
-
Jag kommer och kollar, ta med dig limnos och det blir garanterat publikrekord!Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inläggOF du är i storform, känns bra ha dig på banan igen
Återigen beklagligt att Mikwed mfl påverkar myndigheter att tillgripa lagar som inte finns.
Funderar på att åka ut til Vaxholm och ismeta utan vippa, låta Mikwed ta mig samt använda mig av en känd jurist, och göra ett åtal mot tillslaget. Det enda jag inte kommer göra är att fiska med fler än tio krokar, för det är faktiskt reglerat i lagen. Återigen fantastiskt kul att Mikwed inte ens kan referera rätt till den lag han säger att han följer. En sportfiskets fiende och en pajas har jag kallat honom och jag vidhåller detta.
Att vi inom våra egna led förbjuder oss själva till lagligt fiske är sjukt.
Lämna en kommentar:
-
OF du är i storform, känns bra ha dig på banan igen
Återigen beklagligt att Mikwed mfl påverkar myndigheter att tillgripa lagar som inte finns.
Funderar på att åka ut til Vaxholm och ismeta utan vippa, låta Mikwed ta mig samt använda mig av en känd jurist, och göra ett åtal mot tillslaget. Det enda jag inte kommer göra är att fiska med fler än tio krokar, för det är faktiskt reglerat i lagen. Återigen fantastiskt kul att Mikwed inte ens kan referera rätt till den lag han säger att han följer. En sportfiskets fiende och en pajas har jag kallat honom och jag vidhåller detta.
Att vi inom våra egna led förbjuder oss själva till lagligt fiske är sjukt.
Lämna en kommentar:
-
Ha pinnar eller tomma spön sittande i alla spöhållare och åk sakta på enskilt vatten, samtidigt som ni solar eller gör något helt annat än fiskar.
Hälsa KBV och Mikwed välkomna på en fika...... Varje gång de får ett hysteriskt larm från fiskevattenägare.
http://3.bp.blogspot.com/_iK8qqzvf5v.../s320/DSC00202Senast ändrad av Scaner; 2009-02-21, 19:39.
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: