Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismetekontroller
Collapse
X
-
Jag påpekade texten för KBV och fick följande svar:Ursprungligen postat av limnos Visa inläggSasse: Näääääää. Vad som är handredskap är jättetydligt i lagen, och det spelar ingen roll var själva redskapet befinner sig.
7 § Med fast redskap menas
1. fiskebyggnad, och
2. fiskeredskap med ledarm, om redskapet är fastsatt vid bottnen eller stranden och avses stå kvar i mer än två dygn i följd.
Med rörligt redskap avses fiskeredskap som inte är fast redskap.
Med handredskap avses spö, pilk och liknande rörliga redskap som är utrustade med lina och högst tio krokar.
Som en rolig notis kan man nämna att kustbevakningen ser ut att ha lagt upp Mikwebs felaktiga lagcitat på sin hemsida.
http://www.kustbevakningen.se/kbvtem...e.aspx?id=1392. T.ex. den här meningen - som inte går att återfinna någon stans i varken lag eller förarbeten eller någon annan stans - "Redskapet ska föras från handen". Undrar var de får allt ifrån?!
Hej Magnus,
Det verkar som att det inte finns med i lagtexten. Vi ska se över informationen på sidan snarast.
Vänliga hälsningar, Anna LindbladSenast ändrad av magic; 2009-02-03, 16:02.
Lämna en kommentar:
-
Tur man inte har sånna där fiske motståndare här uppe..
Blir ju gråhårig av att bara höra tramset!
Lämna en kommentar:
-
Ett förslag är att vi går alla ut på isarna med rubbet av utrustning för ismete, borrar tusentals hål.
Men har inte en enda krok i vattnet.
Då fiskar vi ju inte!
Bara vädrar våra åsikter........Samtidigt kan man bjuda in för diskussion med ex.vis KBV och Mikwed.
Lämna en kommentar:
-
Jag fick svar från kustbevakningen.. Men jag hade lite följdfrågor som jag inväntar svar på innan jag lämnar en rapport hit. Men det tycks vara ungefär så illa som befarat. Man kan ju fundera på vem "indikationerna" kommer från... Eller vad tycks om följande:
"Vårt resonemang grundar sig också i synen på att ett handredskapsfiske skall bedrivas just så; aktivt med handen. (Detta dock sagt utan att ha läst förarbetena till Fiskelagen)"
"Tolkningen kan anses som "petig" men bör ses i ett vidare perspektiv där till exempel
indikationer finns på att stora kvantiteter fritidsfångad fisk saluförs till näringsidkare."
Är det någon som har kontaktinfo. till sjöpolisen? Jag tänkte kontakta dem också och fråga vilken lag de hänvisar till när anmälningarna inkommer. Jag hittade ingen kontaktmöjlighet från deras hemsida.
EDIT: Jag har skickat ett mail till sjöpolisen nu. Ska bli intressant att hör avad de har att förtälja.Senast ändrad av limnos; 2009-02-03, 10:29.
Lämna en kommentar:
-
Vadå "vet bättre", dömdes han av Attundas söndagsjour eller ?Ursprungligen postat av mikwed Visa inläggHej tumlaren , det senaste från sjöpolisen är att om man kan göra en riktigt bra dokumentering av fiskeutrustningen så kan dom få behålla utrustning och får istället ett högre bötesbelopp.
Det börjar nämligen bli trångt med fiskeutrustning på sjöpolisen där herrar som, gösjon struntat i dom regler som gäller och får ta sin tolkning i rätten.
Nu under helgen togs en kille på mälaren för ismete med sju spön och blev rapporterad av kustbevakningen.
Killen skämdes duktigt då han var medlem i en fiskeklubb och visste väl vad som gäller men chansade och trodde att en del visa herrar på detta forum kunde ha rätt, nu vet han bättre.
Låt oss se vad rättegången leder till.....
Lämna en kommentar:
-
Hej tumlaren , det senaste från sjöpolisen är att om man kan göra en riktigt bra dokumentering av fiskeutrustningen så kan dom få behålla utrustning och får istället ett högre bötesbelopp.Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggVid olovligt eller olaga fiske beslagtages all utrustning som krävs för fisket, dvs. all utrustning blir förverkad även pulkan. Du får tomhämt hem, så enkelt är det.
Tumlaren
Det börjar nämligen bli trångt med fiskeutrustning på sjöpolisen där herrar som, gösjon struntat i dom regler som gäller och får ta sin tolkning i rätten.
Nu under helgen togs en kille på mälaren för ismete med sju spön och blev rapporterad av kustbevakningen.
Killen skämdes duktigt då han var medlem i en fiskeklubb och visste väl vad som gäller men chansade och trodde att en del visa herrar på detta forum kunde ha rätt, nu vet han bättre vilka regler som gäller.
Lämna en kommentar:
-
Den stora kullen nyexaminerade kustbevakare från 2007 och framåt börjar märkas i KBV´s rapportering.
Lämna en kommentar:
-
I detta fall gällande ismete så beslagtas fiskeutrustningen utan stöd i lagen. Dock Tumlaren håller jag med dig i det du skrev gällande dig själn och P&T vatten,.
Lämna en kommentar:
-
En sak jag alltid har funderat på gällande beslag: Vad gäller t.ex kameror och dylikt? Är ju inte nånting somm krävs för att kunna fiska men en kamera ingår ju i de flestas utrustning.Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggVid olovligt eller olaga fiske beslagtages all utrustning som krävs för fisket, dvs. all utrustning blir förverkad även pulkan. Du får tomhämt hem, så enkelt är det.
Tumlaren
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: