Ismetekontroller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismetekontroller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tumlaren
    replied
    Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Tumlaren, fattar inte att du som fisketillsyningsman har uppdrag av KVB.
    När jag var fisketillsyningsman blev jag utbildad i länsstyrelsens regi. Och fattar heller inte varför du så hårt går åt spöfiskare.
    Har du inga nät, ryssjor och andra redskap att jaga.
    Enligt vad man läser så verkar erat uppdrag som tillsyningsmän att ta så många spöfiskare som möjligt.
    Eller är det bara av er läsning jag fått fel uppfattning. För min del när jag senast för några år sen avslutade min tillsyningsmanna roll. Var min största prioritet att jag dom största bovarna.
    Nätläggarna och andra mängdfångande redskap.
    Får jag höra hur Tumlarens antal nät som tagits upp på senaste tiden. Gäller även Milkwed.
    Ja, det är länstyrelsen som är uppdragsgivaren, har skrivet fel i upphetsning över smutskastningen, jag har mest P&T-vatten som uppdragsgivare och längs våra kustvattenfår man lägga nät ända in på land utan dock att sätta fast dem över normalvattenlinjen, det får bara den som är fiskevattenägaren göra, annars får var och en som medföljer ut, lägga ut 180 meter så har gammelfarfar och farmor med ut så får också dessa lägga ut 180 meter nät var, ända in till normalvattenlinjen. Därför blir det inte så många nätfiskare som fastnar i vår tillsyn, bevisbördan är ganska svår och att veta hur många nät de lägger ut, men är näten omärkta så åker de upp men att bevisa vems de är svårt då dessa vittjas när det är mörkt (det är alla dessa nät som vi har försökt få bort. Till 300 meterslinjen eller 3 metersdjupkurvan, över 20 år nu, men äntligen verkar det som har fiskeriverket börjat lyssna på oss).
    Så nu kanske du förstår varför det blir mest spöfiskare som åker dit, det är ju naturligt när mina flesta uppdragsgivare är privatpersoner eller klubbar som har P&T-vatten. Du måste även veta att jag måste ha en uppdragsgivare och tillstånd från länstyrelsen för verka som fisketillsyningsman över visst vatten och missbrukar jag detta förtroende så kan mitt förläggande förverkas av länstyrelsen likväl som av mina uppdragsgivare, då vet du också vi inte kan blunda för vissa missgärningar.
    Vet inte om du av mina föregående inlägg har förstått att jag inte verkar upp i norra sverige utan i södra delen av landet som vill bli självständigt, där har vi helt annan fiskelagen längs vår kust och det så kallade fria handredskapsfisket inte finns hos oss utan vi har alltid fått fiska fritt längs kusten. Vi får även trolla ända in mot land alltså innanför 300 meterslijen eller 3 metersdjupet, men man får göra det på egen risk för det brukar vara massor med nät längs hela kustlinjen nu under våren.
    Tror ni att jag tycker att det är roligt att sätta dit spöfiskare som inte har löst fiskekort eller tar upp för mycket fisk eller tar upp för liten fisk längs kusten, så tar ni helt fel, Men det ingår i mina arbetsuppgifter som tillsyningsman, det är inte roligt att sätta dit en fiskebroder. Vill hellre komma åt alla dessa "fritidsfiskare" som lägger massvis med nät och sedan säljer sin fångst. Men försäljning ligger inte i min jurisdiktion utan det får skatteverket och polisen titta på, försöker bara kolla upp hur mycket nät de har ute, problemt är bara att de vet vem man är och när vi är ute så tar de bara upp sin lagliga del och väntar med att ta sina andra nät när vi har åkt hem. De är inga idioter, de vet precis har man skall lura oss lättast.
    Tumlaren

Lämna en kommentar:

• sasse
    replied
    Att folk måste haka upp sig på detaljer när mikwed bara försöker göra något bra...

Lämna en kommentar:

• elanen
    replied
    Tumlaren, fattar inte att du som fisketillsyningsman har uppdrag av KVB.
    När jag var fisketillsyningsman blev jag utbildad i länsstyrelsens regi. Och fattar heller inte varför du så hårt går åt spöfiskare.
    Har du inga nät, ryssjor och andra redskap att jaga.
    Enligt vad man läser så verkar erat uppdrag som tillsyningsmän att ta så många spöfiskare som möjligt.
    Eller är det bara av er läsning jag fått fel uppfattning. För min del när jag senast för några år sen avslutade min tillsyningsmanna roll. Var min största prioritet att jag dom största bovarna.
    Nätläggarna och andra mängdfångande redskap.
    Får jag höra hur Tumlarens antal nät som tagits upp på senaste tiden. Gäller även Milkwed.

Lämna en kommentar:

• Tumlaren
    replied
    Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
    Kan väl bara säga att du med ditt inlägg förlöjligar en en massa sportfiskeintresserade personer som hjälper till som tillsynsmän. De flesta tillsynsmän använder nån form av sunt förnuft och njuter inte av att minska sportfiskarnas möjligheter att fiska på ett vettigt vis. Sluta tramsa och fokusera på sånt som gör skada på fiskebeståndet istället. Antal spön har inte skit med rovfiske att göra. Rovfiskar gör såna som med ett eller 27 spön tar hem mer fisk än vad de behöver. Slappna av brickan, kamma kroppen och använd det som finns under den skärmmössa du uppenbarligen skulle vilja bära.
    Bara för att man är sportfiskeintresserad så kan man bryta mot fiskelagen och hur skall jag som tillsyningsman se om de är ärliga eller bara bluffar när de säger att de använder C&R och fiskar på vettigt vis.(Detta gäller i P&T-vatten), Min erfarenhet säger mej så fort jag kommer med brickan på mej så är alla så lagliga och ärliga så jag skulle inte behövas när jag pratar med sportfiskare, onej, jag har inte tagit mer än en fisk idag får man som svar om frågar hur fisket har gått, men när men sen frågra några andra lite längre bort så har de lagt 5 fiskar uppe i bilen (jag vet att jag inte får lov att kolla bagageluckan och det vet de också) men de har väl använt sunt förnuftoch är ärliga sportfiskare och jag är bara en övernistisk förlöjligande tillsyningsman som vars högsta dröm är att bära en polisuniíform så att jag kan jävlas med alla snälla och ärliga sportfiskare som använder sitt sunda förnuft när de fiskar. VAKNA UPP, alla är inte ärliga sportfiskare och tyvärr så måste alla som ärliga lida för de som inte är ärliga och använder sitt sunda förnuft. Det finns det lagar och förordningar som alla måste följa även om de är föråldriga och tokiga annars har vi snart anarki om alla skall göra som de själv tycker är rätt eller fel.

Är det fel på lagen så får man gå på lagstiftarna och påpeka detta, men det tar tid. Själv har jag arbetat i över 20 år på att stoppa nätfiskarna här nere längs skånekusten som tjänar stora svarta pengar på sportfiskares ideela arbete i alla små bäckar, jag tänker på havsöringen, nu först finns det förslag på att nät måste ligga minst 300 meter ut eller det är minst 3 meter djupt.

Så du vet så lite om vad jag sysslar med som tillsyningsman och privat för sportfisket. så kalla inte mej för förlöjligande och övernitisk, utan jag har slutat att lita på sportfiskare som kalla sig ärliga och använder sitt sunda förnuft, efter mina snart 30 år som tilsyningsman har jag hört och sett det mesta om hur man försöker lura oss. Har tagit killar som stått med fina utrustningar för mycket pengar och tjusiga fiskekläder utan fiskekort "nej, men det skall fixa när vi kör hem på macken" det tror du på antar jag för de är ju ärliga sportfiskare och jag är bara en helidiot som tror att jag är en polis och njuter av att sätt dit dem för olovligt fiske, de skall ju köpa fiskekort när de kör hem. Nej, släpp dem bara så att de skratta åt idioten hela vägen hem sen och med bagageluckan full av fisk som de inte hade tagit för de var ärliga och sa att de inte tagit någon fisk.
    Har sett hört det mesta som sportfiskare snart i 50 år, ärliga sportfiskare som tar upp havsöring som bara är 40 cm(minimått här är 50 cm för HÖ), ärliga och duktiga sportfiskare som har tagit upp kassevis med horngädda som sedan står kvar på parkeringsplatsen (de har väl bara glömt den igen för tredje gången samma vecka), ärliga duktiga sportfiskare som rycker ut kroken så att gälarna följer med ut och sedan sparkar ut fisken igen i vattnet, ärliga och duktiga sportfiskare som fyller bagageluckan med fisk på P&T-vatten när det är nyinsatt fisk
    Kom inte och säg att jag förlöjligar en massa sportfiskare som hjälper tillsyningsmännen, jag hyllar dessa men jag blir förbannad när sportfiskare tar lagen i egna händer och tycker att alla andra som inte tycker likadant som dem är övernitisk och förlöjligande person vars högsta våta dröm är att bli någon typ av gestapopolis.
    Tumlaren

Lämna en kommentar:

• Gös Jonas
    replied
    Tumlaren visar bara hur lite koll han har, att blanda in Trumman med OF gör det bara på den nivå han är-En person inom föbundet sa följande ( vill inte outa namn) att det finns avarter inom tillsynsmäm bla en viss Miakeal. Han borde kolla täckningen i fortsättningen för han representer inte sitt förbund, Jag och OF har varit osams mkt, men jag skulle inte skriva skit om hans verksamhet på trumman.com. Jag har tagit det med han som person.

Lämna en kommentar:

• KG?
    replied
    Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
    Nej, tyvärr där har du fel återigen tas fallet inte upp i högsta domstolen, alltså nekas fallet prövningstillstånd till högsta domstolen så gäller hovrättens dom som prejudikat. Men läser mina inlägg så har jag påtalat att tingsrättens dom inte gäller som prejudikat, men vi har fått en tolkning från jurister och detta kan vi då följa så länge tills det kommer upp till en högre instans. Vi hittar inte på egna lagar eller egna tokningar av lagen utan följer den tolkning som finns för tillfället, vilket du tycks tro och förlöjliga oss för.

Men går det som du skriver så är väl allt ordning då har vi tillsyningsmän fått precis vad vi vill ha, en riktig tolkning av lagen, så slipper vi en massa dumma kommentarer om att vi är rötägg och annat trams från vissa här i forumet som inte kan tåla att vi följer tillsyningsmyndighetens tolkning av fiskelagen tillls det finns ett prejudikat från domstolen.

Men tills din dröm går i uppfyllelse så gäller tillsyningsmyndigheten tolkning av fiskelagen i detta fall Kbv. och som fisketillsyningsman så måste jag följa detta beslut. de är ju mina uppdragsgivare.
    Varför är vi övernitiska när vi sköter vårat jobb som vi är tillsatta att göra av våra uppdragsgivare, är även parkerningsvakterna övernitiska när de sätter parkeringböter på bilar som står felparkerade.
    Dina argument är så löjliga och barnsliga så jag sätter punkt för denna diskussion med dej.
    Som slutpunkt får jag hoppas för Trummans skull, att de inte har några affärer med dej och att du bara gör frivillig reklam för dem, för du förlöjligar även Trumman med dina inlägg.
    Tumlaren
    Kan väl bara säga att du med ditt inlägg förlöjligar en en massa sportfiskeintresserade personer som hjälper till som tillsynsmän. De flesta tillsynsmän använder nån form av sunt förnuft och njuter inte av att minska sportfiskarnas möjligheter att fiska på ett vettigt vis. Sluta tramsa och fokusera på sånt som gör skada på fiskebeståndet istället. Antal spön har inte skit med rovfiske att göra. Rovfiskar gör såna som med ett eller 27 spön tar hem mer fisk än vad de behöver. Slappna av brickan, kamma kroppen och använd det som finns under den skärmmössa du uppenbarligen skulle vilja bära.

Lämna en kommentar:

• Ola
    replied
    Tumlaren, Finns det något skiftligt om tolkning av lagen som du kan hänvisa till?

Är verkligen kbv din uppdragsgivare? borde det inte vara länsstyrelsen som du gör ditt uppdrag emot?

OT: Att göra sitt jobb som "lapplisa" anser jag vara frivilligt och att följa tokiga regler bara för att de finns tycker jag visar avsaknad på förstånd eller en egen åsikt. Finns massa exempel på när ett fordon inte står dumt men regelverket ger "lapplisorna" rätt att bötfälla och de gör det. Detta innebär dock inte att vi klarar oss utan lapplisor.

Jag håller absolut med dig om att man ska föra diskussioner på ett sakligt sätt utan att förlöjliga uppdraget man är tillsatt för eller personen som gör detta. En diskussion emellan fisketillsyningsmäns synsätt enligt regelboken och "sportfiskare" som ibland har ett annat synsätt måste vara vettigt eftersom vi dock läser vad som skrivs och tar in det för att förhoppningsvis komma närmare varann i våra åsikter. Men det bygger ju självklart på en öppenhet att vilja ta till sig andras åsikter.

Lämna en kommentar:

• Tumlaren
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand
    Tumlaren; En tvist eller ett ärende måste vandra ända upp till Högsta domstolen för att ett prejudikat ska kunna bildas.

Så här skulle det rent teoretiskt kunna gå till: Gamla, 85-åriga fru Svensson är ute med sin sonson på Mälarens enskilda vatten och trollar (ror drag) efter Gädda med fem spön - ett fiskesätt som gått i arv från generation till generation! Den övernitiske tillsyningsmannen Mikwed ertappar fru Svensson med att ha trollat (rott drag) med fem spön och polisanmäler fru Svensson för olaga, alternativt olovligt fiske. Målet kommer upp i Tingsrätten som dömer fru Svensson till dagsböter. Fru Svensson överklagar målet via sin advokat Leif Silbersky, som går upp till Hovrätten och överklagas vidare till Högsta Domstolen. Högsta domstolen bildar ett nytt prejudikat där det tillåtes att använda 10 spön eller 10 beten per båt vid trollingfiske eller dragrodd på vatten där fritt handredskapsfiske är tillåtet eller på vatten där den enskilde fiskaren äger rätt att fiska.:
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Nej, tyvärr där har du fel återigen tas fallet inte upp i högsta domstolen, alltså nekas fallet prövningstillstånd till högsta domstolen så gäller hovrättens dom som prejudikat. Men läser mina inlägg så har jag påtalat att tingsrättens dom inte gäller som prejudikat, men vi har fått en tolkning från jurister och detta kan vi då följa så länge tills det kommer upp till en högre instans. Vi hittar inte på egna lagar eller egna tokningar av lagen utan följer den tolkning som finns för tillfället, vilket du tycks tro och förlöjliga oss för.

Men går det som du skriver så är väl allt ordning då har vi tillsyningsmän fått precis vad vi vill ha, en riktig tolkning av lagen, så slipper vi en massa dumma kommentarer om att vi är rötägg och annat trams från vissa här i forumet som inte kan tåla att vi följer tillsyningsmyndighetens tolkning av fiskelagen tillls det finns ett prejudikat från domstolen.

Men tills din dröm går i uppfyllelse så gäller tillsyningsmyndigheten tolkning av fiskelagen i detta fall Kbv. och som fisketillsyningsman så måste jag följa detta beslut. de är ju mina uppdragsgivare.
    Varför är vi övernitiska när vi sköter vårat jobb som vi är tillsatta att göra av våra uppdragsgivare, är även parkerningsvakterna övernitiska när de sätter parkeringböter på bilar som står felparkerade.
    Dina argument är så löjliga och barnsliga så jag sätter punkt för denna diskussion med dej.
    Som slutpunkt får jag hoppas för Trummans skull, att de inte har några affärer med dej och att du bara gör frivillig reklam för dem, för du förlöjligar även Trumman med dina inlägg.
    Tumlaren
    Senast ändrad av Tumlaren; 2009-01-23, 22:38.

Lämna en kommentar:

• Hemi
    replied
    Angående svenska fiskefartygs tidigare fiske på ockuperat lands vatten utanför västsahara http://www.vastsahara.net/index.php?...d=33&Itemid=53 och http://www.vastsahara.net/owncontent/pdfmags/2007_4.pdf
    Senast ändrad av Hemi; 2009-01-23, 21:28.

Lämna en kommentar:

• KG?
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand
    Tumlaren; En tvist eller ett ärende måste vandra ända upp till Högsta domstolen för att ett prejudikat ska kunna bildas.

Så här skulle det rent teoretiskt kunna gå till: Gamla, 85-åriga fru Svensson är ute med sin sonson på Mälarens enskilda vatten och trollar (ror drag) efter Gädda med fem spön - ett fiskesätt som gått i arv från generation till generation! Den övernitiske tillsyningsmannen Mikwed ertappar fru Svensson med att ha trollat (rott drag) med fem spön och polisanmäler fru Svensson för olaga, alternativt olovligt fiske. Målet kommer upp i Tingsrätten som dömer fru Svensson till dagsböter. Fru Svensson överklagar målet via sin advokat Leif Silbersky, som går upp till Hovrätten och överklagas vidare till Högsta Domstolen. Högsta domstolen bildar ett nytt prejudikat där det tillåtes att använda 10 spön eller 10 beten per båt vid trollingfiske eller dragrodd på vatten där fritt handredskapsfiske är tillåtet eller på vatten där den enskilde fiskaren äger rätt att fiska.:
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Tråkigt nog kan just det bli svårt, då måste lagtexten ändras. Att trolling inte är tillåtet är glasklart. Just eftersom den metoden kräver båt. Ismete torskar nog snarare på sin likhet med angelfiske än på nåt annat. Däremot finns det inget alls i lagtexten angående antal spön, det är där som det skulle behövas ett prejudikat. Allra helst skulle ju givetvis hela lagen göras om på ett vettigt vis, tex skulle inte gemene man få använda nät på frivatten om jag fick som jag ville.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
X