hur ismetar ni gös ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur ismetar ni gös ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

för att hålla sig till ämnet; max, ska du testa några av dina nyfunna kunskaper i helgen? jag tänkte hårdköra lördag-söndag...
    http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
      för att hålla sig till ämnet; max, ska du testa några av dina nyfunna kunskaper i helgen? jag tänkte hårdköra lördag-söndag...
      offcourse=) tänkte köra heldag på sönda. Om det blit något så kör man väll några pass i veckan. Har ju sportlov nu

Kommentera

Ursprungligen postat av mp Visa inlägg
        offcourse=) tänkte köra heldag på sönda. Om det blit något så kör man väll några pass i veckan. Har ju sportlov nu
        fy fan för kids! nu råkar jag vara lärare så jag ska inte klaga... jag har lov vecka nio, då jävlar! du kan väl rapportera om söndagen.
        http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Hej Leif.
          Tack för bra tips. Men nu är det så. Att jag ska ismeta för första gången imorgon. Vid ett gammalt klassikt gösvatten. Solvik vid Mörkö.
          Jag vill helst ha gös, men gädda går bra oxå. Har bara två spön till o börja med. På ena spöet har jag en trekrok för gädda och sedan en mindre för gösen, på det andra. Har inget handekolod. Men det borde väl gå o se på djupkartan. Var man kan hitta djupbranterna?
          Han jag ska ut med ska angelfiska efter gädda. Men jag tycker ismete, verkar roligare. Tack för tipset med att täcka hålet med lite snö. Då det ska bli soligt och fint väder imorgon.
          Har tänkt o pimpla lite efter abborre och gös.

/Hasse

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
            Hej Leif.
            Tack för bra tips. Men nu är det så. Att jag ska ismeta för första gången imorgon. Vid ett gammalt klassikt gösvatten. Solvik vid Mörkö.
            Jag vill helst ha gös, men gädda går bra oxå. Har bara två spön till o börja med. På ena spöet har jag en trekrok för gädda och sedan en mindre för gösen, på det andra. Har inget handekolod. Men det borde väl gå o se på djupkartan. Var man kan hitta djupbranterna?
            Han jag ska ut med ska angelfiska efter gädda. Men jag tycker ismete, verkar roligare. Tack för tipset med att täcka hålet med lite snö. Då det ska bli soligt och fint väder imorgon.
            Har tänkt o pimpla lite efter abborre och gös.

/Hasse

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
              Hej Simon Moderaten & Max Persson";
              Kanske kan nedanstående vintertips ur min artikelserie i FiskeJournalen "GÖSFISKE ÄR SOM ATT LÄGGA PUSSEL" vara något som passerar suddagummit och går att applicera även vid ismete för den som har lite fantasi och inte bara vill gnälla?

Göstips Nr 34. FÖRSÖK ATT HITTA GÖSENS VINTERPLATSER. Leta efter gösen över bottnar som långsamt sluttar från strandlinjen ut mot djupet. Gösen hittar man ofta vintertid i de djupare delarna av en sjö mellan 8 och 12 m djup och ibland även i ännu djupare belägna hålor. Runt uddar och sund och i farleder som inte är strömsatta påträffar man gösen tätt nere vid sjöbotten. Gösen föredrar alltid sjöns varmaste platser vintertid. Vintrar med tjocka isar och mycket snö går gösen nästan i vinterstånd. Har man påträffat gösen i någorlunda antal strax före isläggningen kan man vara ganska säker på att gösen finns i närheten under hela vintern ända tills isen går upp. Att fiska gös vintertid kräver god lokalkunskap och extremt tålamod. Säkerligen har många sina egna, beprövade vår-, sommar- och höstgösplatser. Gösen kan ha vandrat ett stycke från dessa områden för att söka föda. Kanske hittar man gösen i den djupare farleden utanför de platser där man normalt påträffar gösen. På sommaren går det massor av båtar i farleden men nu på vintern finns det inget som stör gösen. Har man ekolod försöker man att finna de djupt belägna stimmen av betesfisk. Där maten finns dit kommer också gösen!

Göstips Nr 35. ANGELFISKE MULNA DAGAR GER OFTA STOR GÖS.
              .Mulna dagar och mörka dagar med mycket snöfall kan gösen nappa riktigt bra! Soliga dagar kan man ibland få gös om man "släcker taklampan", dvs skottar igen angelhålet så att inte solstrålarna tränger ner. I skymningen, efter soliga eftermiddagar, just när solen gått ner kan det ibland bli en riktig huggrush en halvtimme eller så tills det blir helt nermörkt. Ett "superknep" som ofta fungerar riktigt bra är att dubblera mörtarna för att samtidigt kunna angla på två olika djup, Detta är för att man ska veta om gösen går helt nere på botten av sjön eller hänger 5-7 meter ovanför. Fiskar man med levande mört, då bör så små mörtar som man kan få tag på användas vid gösangling. Jämfört med den storkäftade gäddan har gösen liten mun och verkar ofta skygga och avstå från att svälja mörtar större än 10-12 cm. Död löja och nors som varit nerfryst går också att använda som alternativt gösbete vid angelfiske, men levande betesfisk är alltid mest lockande! En liten, levande mört hänger ju där, sprattlande och skriker ”fri lunch” till varenda hungrig gös i närheten! Lättare sätt att fånga gös på än vid angel och ismete existerar inte! Man bör därför vara extra restriktiv vid isfiske så att man inte ödelägger ett helt gösbestånd!

Göstips Nr 36. VINTERGÖSEN HUGGER PÅ STORA, AGNADE BLANKPIRKAR.
              Ska man pimpla grov gös behöver man ett rejält spö i klass med ABU Pimpel 2 eller motsvarande samt de största modellerna av pirkar som Bergmanspirken, Lurettepirken, Sommenpirken eller Vänernpirken. Är vattnet mörkt och isen täckt av snö bör man alltid välja så ljusa och blanka pirkar som möjligt, helst helt i silver. Fiskar man i klart vatten med glansis, som släpper igenom mycket ljus, kan man välja blandade färger som silver/guld och silver/koppar. Viktigt är dock att pirken alltid är glänsande blank. Använd silverputs, autosol eller vanlig tandkräm för att hålla pirken blank! En riktig göspimpelräv är skickligast och smartast av alla sportfiskare! Han kör ofta med egna ”Dirty Tricks”! Han brukar agna pirken med ett abborröga, en liten fläsktärning, en bit av en norsfilé eller en bit räka.Han gör långa uppdrag och väntar länge mellan rycken. Emellanåt är han nere och stöter pirken i botten så att pirken dammar upp moln och hörs på långt håll. Men det allra värsta är att efter att ha juckat pirken i botten flera gånger lyfter han upp pirken en halvmeter och snurrar linan mellan tummen och pekfingret så att pirken där nere ovanför botten sakta snurrar runt och kastar blänkande reflexer åt alla håll.

HÖST- OCH VINTERFISKET (3:3)
              Av Leif Engström
              2003.05.12

Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Klart den passerar tullen. Hoppas inte du ser min moderering som gnällig. Försöker bara hålla tråden ren. Det är trots allt trådskaparens syfte med tråden som avgör vad den ska handla om. En sån här tråd är ju guld värd för de andra som också har samma frågor och kan läsa svaren av de som är kunniga.

Nog om detta. Back to topic. Är det något kan du PMa

Kommentera

Ursprungligen postat av mp Visa inlägg
                ...på vilket sätt skulle detta vara OT? Jag bara undrar... "Hur ismetar ni gös" är ämnet och tråden är verkligen utvecklande o bra...
                "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                "Keep it simple"

//Jan O
                www.fisheco.se
                www.brofiske.net
                www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
                  ...på vilket sätt skulle detta vara OT? Jag bara undrar... "Hur ismetar ni gös" är ämnet och tråden är verkligen utvecklande o bra...
                  blev lite fel där....sorry =)

Kommentera

Vallentunasjön

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
                    ...jo visst kan få du lite tips... Drevviken, Runt Mörkö, Vallentunasjön, i viss mån Norrviken men har inte lyckats där själv... Mälaren så klart men de bra platserna där är lite hemliga, även för mig...

Hej! Ingår ismete i det vanliga fiskekortet för sjön och hur många spön får man använda? Jag har bott i Vallentuna i två år men ännu inte ismetat i sjön... Blir det många gäddhugg i v-sjön när man ismetar gös eller dominerar gösen i sjön? Lite off-topic...

Kommentera

...jag köper alltid årskort, där ingår det... fisket stänger den 15 mars och öppnar igen den 1 juni, så att du vet...
                      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                      "Keep it simple"

//Jan O
                      www.fisheco.se
                      www.brofiske.net
                      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X