hur ismetar ni gös ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur ismetar ni gös ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

...nej, sånt gör ont...
    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
    "Keep it simple"

//Jan O
    www.fisheco.se
    www.brofiske.net
    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Bra tips, Hans är en IsmetesPinojär av stora mått...

Ursprungligen postat av Old Firehand
      Hej Max Persson; Vill du bli proffs på ismete, köp boken MODERNT ISMETE av Hans Nordin.

"För den som tröttnat på pimpelfiskets pinnabborrar, eller som längtar efter tuffare sportfiske under vintern är modernt ismete någonting utöver det vanliga. Vintern är den mest underskattade och outnyttjade fiskesäsongen på hela året.

Ismete tillhör några av vinterfiskets verkliga höjdpunkter. Förutom gädda går det även utmärkt att ismeta abborre, gös, lake, regnbåge, lax och öring. Ismete passar perfekt att utöva i grupp. En dag på isen tillsammans med vänner blir ofta en frisk upplevelse som brukar bjuda på en hel del spännande episoder. Med god handledning vågar jag påstå att även rena nybörjare har mycket god chans att fånga sin första isgädda och få uppleva en spännande dragkamp. Ha dock i åtanke att som seriös sportfiskare bör man ha i minnet att stora fiskar, typ gammelgäddor, rovrandiga jättar och bamsegösar är sällsynta, varför de varligt bör släppas levande åter. Däremot då det gäller att "klippa" en och annan normalstor matfisk är det helt okej att göra så." Björn Blomqvist/www.outdoor.se

Mer finns att läsa både om Hans Nordin och Björn Blomqvist om du går in på www.outdoor.se och klickar på fiskeguider.
      Save the Big Ones for me!
      Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
      "Keep it simple"

//Jan O
      www.fisheco.se
      www.brofiske.net
      www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jan O!

Old Firehand och jag tycker att bara mörten är fräsch så är ismetet ett självfiskande sätt.

Kan sträcka mig till att liten mört, mindre trekrokar, tafslängd på mer än 50 cm, mindre blyvikter kan påverka resultatet.
        Utrustningen ovan isen spelar noll roll i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
          Jan O!

Old Firehand och jag tycker att bara mörten är fräsch så är ismetet ett självfiskande sätt.

Kan sträcka mig till att liten mört, mindre trekrokar, tafslängd på mer än 50 cm, mindre blyvikter kan påverka resultatet.
          Utrustningen ovan isen spelar noll roll i alla fall.

inte helt sant. en racklig rulle släpper inte ifrån sig lina lika lätt och fint som en dyrare. jag har 5 okuma magda och 5 ambassadeur pro rocket. kan meddela att det är en enorm skillnad på hur löst man kan ställa spolen vid frikoppling. sak samma vid gäddfisket, men med kinkiga gösar kan det vara skillnaden mellan fiasko och succé.
          http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

det finns ju olika sorters nylon... finns ju alla olika färger. måste den vara clear eller ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
              Hej Max Persson; Vill du bli proffs på ismete, köp boken MODERNT ISMETE av Hans Nordin.

"För den som tröttnat på pimpelfiskets pinnabborrar, eller som längtar efter tuffare sportfiske under vintern är modernt ismete någonting utöver det vanliga. Vintern är den mest underskattade och outnyttjade fiskesäsongen på hela året.

Ismete tillhör några av vinterfiskets verkliga höjdpunkter. Förutom gädda går det även utmärkt att ismeta abborre, gös, lake, regnbåge, lax och öring. Ismete passar perfekt att utöva i grupp. En dag på isen tillsammans med vänner blir ofta en frisk upplevelse som brukar bjuda på en hel del spännande episoder. Med god handledning vågar jag påstå att även rena nybörjare har mycket god chans att fånga sin första isgädda och få uppleva en spännande dragkamp. Ha dock i åtanke att som seriös sportfiskare bör man ha i minnet att stora fiskar, typ gammelgäddor, rovrandiga jättar och bamsegösar är sällsynta, varför de varligt bör släppas levande åter. Däremot då det gäller att "klippa" en och annan normalstor matfisk är det helt okej att göra så." Björn Blomqvist/www.outdoor.se

Mer finns att läsa både om Hans Nordin och Björn Blomqvist om du går in på www.outdoor.se och klickar på fiskeguider.
              Save the Big Ones for me!
              Old Firehand
              www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
              Köpte den boken igår. Har ej hunnit läsa den helt. Men han är en bra berättare och bjuder på en del kul berättelser om tappade och fångade storgäddor bl a.

Så ingen har nåt tips om man ska ha vippan på spöet eller fäst vid en pinne?
              Kom gärna med mer bildbeskrivningar.
              Har sett i hans bok hur han fäster spöet direkt i snön. Duger det? Eller ska jag ha klämmor? Jag ska bara använda två spön till o börja med. Är främst ute efter gös.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasse69 Visa inlägg
                Köpte den boken igår. Har ej hunnit läsa den helt. Men han är en bra berättare och bjuder på en del kul berättelser om tappade och fångade storgäddor bl a.

Så ingen har nåt tips om man ska ha vippan på spöet eller fäst vid en pinne?
                Kom gärna med mer bildbeskrivningar.
                Har sett i hans bok hur han fäster spöet direkt i snön. Duger det? Eller ska jag ha klämmor? Jag ska bara använda två spön till o börja med. Är främst ute efter gös.
                hur du fäster vippan har knappast mer än en akademisk betydelse. jag fäster mina direkt i batteriklämman mitt på spöt, men det är jag ganska ensam om. stoppa ner den i snön verkar som en mindre bra idé, ta hellre ett gammalt angeldon som har fäste för vippan. du kan sedan luta spöt mot angeldonets rulle, så gjorde vi i början och så fiskar många än idag.

Kommentera

Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
                  inte helt sant. en racklig rulle släpper inte ifrån sig lina lika lätt och fint som en dyrare. jag har 5 okuma magda och 5 ambassadeur pro rocket. kan meddela att det är en enorm skillnad på hur löst man kan ställa spolen vid frikoppling. sak samma vid gäddfisket, men med kinkiga gösar kan det vara skillnaden mellan fiasko och succé.
                  Har hittills inte haft en enda fight med gös som dragit ut lina mer än 5 meter.
                  Toppvikten på vintergösarna 6+.
                  T.o.m så att vi hellre drillar med linan i händerna.
                  Alltså utan rulle trots att den finns på spöt.

Så lägg energin på att hitta platser och tidpunkter framför att pilla med utrustning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg
                    ...jo visst kan få du lite tips... Drevviken, Runt Mörkö, Vallentunasjön, i viss mån Norrviken men har inte lyckats där själv... Mälaren så klart men de bra platserna där är lite hemliga, även för mig...
                    Har du koll på vilka regler, (och kort) som gäller på Vallentunasjön? Har varit sugen på att fiska där ett tag, men har hört att det är ganska stränga begränsningar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                      Har du koll på vilka regler, (och kort) som gäller på Vallentunasjön? Har varit sugen på att fiska där ett tag, men har hört att det är ganska stränga begränsningar?
                      det är bara att googla, finnjävel:

Fiskekort för Vallentunasjön: Du som löst sportfiskekort för Vallentunasjön får fiska över hela sjön från båt, is eller land med mete, spinn, angeldon eller pimpel dock ej med nät eller andra redskap. Ungdomar under 16 år får fiska utan sportfiskekort från båt eller land med mete, spinn och pimpel dock ej med nät eller andra redskap. Följande fiskekort finns att köpa: Årskort 200 kronor, 2-veckorskort 80 kronor och dagskort 40 kronor. Fiskeförbud råder i Vallentunasjön under tiden 15 mars till 31 maj.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X