Ursprungligen postat av Jan O
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
hur ismetar ni gös ?
Collapse
X
-
de ställena känner jag till, även om jag inte har fiskat där. känns som att det är ganska många som nöter där, och både norrviken och drevviken är så belamrade med skridskoåkare att det inte går att fiska ifred. jag fiskar ganska mycket gös i mälaren sommartid men de ställen jag fiskar på är inte fiskbara vintertid. skulle vara jävligt fint att hitta en bra spot i mälaren för vinterfisket...
-
...då har jag svårt att hjälpa dig... att det ibland är trångt ser jag som en utmaning, då är det läge att söka nya ställen på sjön man besöker om man inte får plats... En som kan Mälaren är tex Hans Nordin, vem vet, han kanske är på gott humör o pekar ut några fina Mälarspots om du frågar. Vi får en o annan strögös på våra vatten men mer är det inte."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Ser ut som vettiga punkter. Jag har också hört det där med snö i hålet. Men hur funkar det i samband med att linan ska gå ut så lätt som möjligt? borde inte risken att linan är trögare att dra genom hålet vara rätt hög om man har snö i hålet?Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg...Gösen är en av våra svåraste ismetefiskar. Korta huggperioder i kombination med att den är väldigt kritiskt, speciellt när den är trög. Jag o kamraterna har ändå lyckats ganska bra med isfisket, i början för att vi hade förmånen att fiska i flera vatten där gösen är den dominerande rovfisken vilket förenklar starkt. Varefter teknik mm finslipades så har en o annan gös också fångats i lite svårare vatten. Om jag får ge några tips som jag tycker är direkt avgörande för om man är framgångsrik eller inte så är det följande.
1, Använd alltid fluorcarbon, 0,35-0,40 och små krokar, gärna 8:or...
2, Använd alltid liten mört, i vissa sjöar är Nors helt outstanding men då krävs det att den finns där naturligt (även ö-sjön). Här finns det undantag, vissa sjöar funkar även större mört men chansa inte i början.
3, Se till så att linan vid hugg, löper ut med absolut minsta motstånd, gösen är expert på att spotta, en del av deras jaktbeteende oxå. (efter ett hugg kommer ofta ett nytt, gösen biter mörten för att skada den och återkommer efter några sekunder, ibland minuter för att ta på riktigt, märks även tydligt vid trolling).
4, Använd bara en krok, två verkar hämma mörten och gösen skyggar.
5, Jätteviktigt. Är det soligt ökar du chansen till hugg om du fyller hålet med snö, stöp. Gösen skyggar direkt det kommer solljus i hålet.
6, Betrakta alla fäll som göshugg, ofta tar gösen och står absolut still med fisken i munnen, ibland över tio minuter innan den rör sig...
Hoppas att detta kan hjälpa dig något i din jakt efter gösen, försök på vatten som verkligen håller mycket gös, den är svår nog ändå....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mp Visa inläggokej.
vad är rätt plats och tid då?
Om du bara visste vad stationär gösen kan vara.
Om du känner till någon plats där det fångats gös sedan tidigare på vinterhalvåret, så är det Rätt plats att börja.
I vertikaljiggningen nämns "hård" botten ofta.
Det är med högsta sannolikhet en Rätt vinterplats.
Erfarenhetsmässigt så vet jag att gös lekplatser skulle kunna vara Rätt plats oxå.
Rätt tid är lite mer varierande.
Tidig is, kväll, morgon eller på lite djupare platser.
Is med snö på samt under högvintern mer på dagtid.
Här kan även fiskdjupet variera mer.
Händer att gösarna nappar uppe i vattnet eller grundare än vanligt.
Tillfälliga snöoväder kan ge huggperioder mitt på dagen.
I ditt skede skulle jag leta rätt på en plats som du säkert känner till håller gös.
Börja därefter att fiska mitt på dagen, håll dig kvar 1 timme in i mörkret.
Nästa gång tar du ett tidigt pass. Sätt ut grejerna innan solens uppgång. Avsluta runt lunch.
Utrustningen är skit samma. Bara mörtarna är fräscha.
Kommentera
-
att det är trångt har jag inte upplevt, men när sjön är "sönderborrad" och man vet att där brukar husera angeldonsfiskare av finsk härkomst känns det mindre lustigt att fiska. första passet på orlången träffade jag en finne som mycket belåtet berättade om helgen innan när han slog ihjäl en 10+ gädda och fem borrar över kilot. då fick jag en olustig känsla i magtrakten...Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg...då har jag svårt att hjälpa dig... att det ibland är trångt ser jag som en utmaning, då är det läge att söka nya ställen på sjön man besöker om man inte får plats... En som kan Mälaren är tex Hans Nordin, vem vet, han kanske är på gott humör o pekar ut några fina Mälarspots om du frågar. Vi får en o annan strögös på våra vatten men mer är det inte.
Kommentera
-
Jag ska ut för första gången i mitt liv och ismeta i helgen. Det jag undrar över, är oxå hur vippan ska sitta, men har fått det ganska bra förklarat. Har tejpat en bit gummislang på innan spötoppens ögla, på undersidan av. Nu av lysstavar som man använder till trekrokar för havsöring bl a. Då jag tyckte vippan passade perfekt i röret. Nu undrar jag. Kommer vippan hänga kvar under drillning på spöet? Har förstått att linan ska glida igenom det där röda runda på vippan. Har hört att man ska böja sista metall biten på vippan, o snurra nylonlinan med fingret, lite löst. Vilket tycker ni är bäst? Vippan på spöet eller på en träbit?
Kommentera
-
...nu får jag väl på skallen men du kan hälla i lite miljövänlig spolarvätska i hålet... då fryser det inte och allt funkar kanon, du får inte lämna isbitar i hålet, det ska vara snö eller krosset från borrningen...Ursprungligen postat av Sg Visa inläggSer ut som vettiga punkter. Jag har också hört det där med snö i hålet. Men hur funkar det i samband med att linan ska gå ut så lätt som möjligt? borde inte risken att linan är trögare att dra genom hålet vara rätt hög om man har snö i hålet?
Glömde en viktig sak, är det trögt så är en suverän "booster" att mäska med små mörtbitar i hålen... Kan vara helt avgörande vissa gånger..."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
...nej scanner, utrustningen är oerhört viktig... speciellt för gös..."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
...jo sånt är trist, oavsett om det är finnar, sthlmare eller smålänningar... dock får sällan angelfiskare någon gös...Ursprungligen postat av tuben Visa inläggatt det är trångt har jag inte upplevt, men när sjön är "sönderborrad" och man vet att där brukar husera angeldonsfiskare av finsk härkomst känns det mindre lustigt att fiska. första passet på orlången träffade jag en finne som mycket belåtet berättade om helgen innan när han slog ihjäl en 10+ gädda och fem borrar över kilot. då fick jag en olustig känsla i magtrakten..."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
sanning broder, men ingen regel utan undantag. veckan efter vet jag att det anglades upp en femkilosgös mitt på sjön och den simmar inte längre...Ursprungligen postat av Jan O Visa inlägg...jo sånt är trist, oavsett om det är finnar, sthlmare eller smålänningar... dock får sällan angelfiskare någon gös...
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Kommentera