Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Pimpla Röding.
Collapse
X
-
KassPåAttHåva
Abborre: 46cm 1,25kg
Gös: 77cm 4,56kg
Gädda: 109cm 10,41kg
Harr: 590g 40cm
Öring: 500g+
Röding: 1,03kg 46cm
Regnbåge: 2.5kg 53cm
Havsöring: 4,07kg 78cm
-
-
möjligt att apelsinskal, räkor och anant tjaffs funkar i PT-sjöar,
jaghar testat det mesta och det absolut bästa är:
vanligt piumpelspö(haspelpimpel e kul, men tappar mycket känsla/fisk)
0,17 nylon
rödingblänke, finns en del riktiga ess, tänker inte avslöja min favorit
karpkrok agnad med aldeles för mycket maggot
taffs mellan blänke och krok bör vara något tjockare än huvudlinan, 0,25-0,30 max, testat fluocarbon också, men inte märkt något större sklinnad, Längded ska vara precis så lång/kort så att kroken INTE kan fastna i blänket/huvudlinan, så cirka 9,5cm om blänket är 10 =)
sen är det bara att testa diverse, men har kört detta koncept i alla årfiska? Javist
Kommentera
-
laxrom är ofta outstandig om rödingen är i farten.
Och att rödingblänke alltid är att föredra stämmer inte, bevisligen kan en liten myska eller en fluga agnad ytterst sparsamt med maggot (1-2) fiska bättre än dom stora yviga taktikerna.
Generellt är rödingfiske något som kan variera väldigt mycket och taktiken och hur man fiskar är ofta det som avgör om du fiskar bra eller dåligt. Vissa dagar fungerar alla taktiker och vissa dagar är det väldigt smalt hur man skall fiska för att fiska bra...
Dom dagarna ett rödingblänke och en krok agnad med mycket bete är bra metod skulle jag vilja klassa som dagar då rödingen aktivt jagar, ofta i stim. Blänket simulerar ju en annan röding som jagar mat och lockar till sig fiskarna som sedan märker den lilla matbiten och snabbt snor den före sin antagonist "blänket". Dagar då det upplevs som trögt kan ett litet bete trigga tröga rödingar och du kan ha en fantastiskt fiske endå!Senast ändrad av hewzter; 2013-12-17, 15:37.
Kommentera
-
I majoriteten av vatten är Rödingen skygg dvs känslig-kinkig, dvs tunna linor och finlir brukar funka bäst. Hemmavid/hälsingland körs det mycket med Mormyskor i rött/gult/grönt (spela roll fisken är färgblind och färgernas spektrum spela mindre roll....eller
). Hur som... lätta grejjer alltså + mormyska och testa att agna med Rom dvs större rom som du kan köpa på närmaste fiskeaffär. test å återkoppla gärna. Funkar kalas. På de Bra dagarna alltså 
Alt köper du flytande rom och dricker upp allt på plats.- Go for the big ones you must!
https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc
Kommentera
-
vid pt sjöar så brukar mormyrska modell större vara klockrent, men i mina hemma vatten i norrland så tycker jag inte det är någon större hit, har både "metat" med de och fiskat aktivt, även samtidig som blänke har körts, tycker fortfarande att blänke ger mer och större fisk...
min erfarenhet säger att röding INTE är så skygg av sig(har haft en del runt mina fötter nämligen) dom är snarare väldigt kaxiga, skulle nästan vilja säga att dom gärna attakerar av ilska, haft många kring halvkilot som huggit PÅ blänket nämligen och get blanka fan i kroken (som hänger under)
men som sagt, mina teorierfiska? Javist
Kommentera
-
Helv*te vilken fin! Gratulerar.....bra jobbatUrsprungligen postat av PerN Visa inlägg1,30kg på Röd-Myr-Mormyska med två maggot
Tagen idag fick även en mindre och tappade en liknande
[ATTACH=CONFIG]65087[/ATTACH]
Riktigt nöjd med dagen/
PerN
Kommentera
-
Hej jag tänkte prova att mäska några hål med ost/maggots, vad fungerar bäst egentligen?
Angående maggots så är det väl bättre att köra med döda då de annars riskerar att gräva ned sig i bottenslammet?
eller har någon tips på annat att släppa ned i hålet? OBS, har inte möjlighet att lägga i det flera dagar innan utan tänkte lägga ut det på morgonen och fiska tills kvällen. Kanske inte ger så bra effekt men borde locka en och annan röding iaf?KassPåAttHåva
Abborre: 46cm 1,25kg
Gös: 77cm 4,56kg
Gädda: 109cm 10,41kg
Harr: 590g 40cm
Öring: 500g+
Röding: 1,03kg 46cm
Regnbåge: 2.5kg 53cm
Havsöring: 4,07kg 78cm
Kommentera
Kommentera