Pimpla abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpla abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pimpla abborre

När man ska pimpla abborre, vart ska man då fiska?
    Ska man fiska på ljupt vatten? Grunt? Eller funkar båda bra?

Och vad ska man ha för pilk?
    Mvh,
    Adde

Wiiiee...Här i Hedliga k-holm funkar ju katrinhomaren bra..med en liten maggotangnad krok en vot från pilken..Och vi får ju teat överallt..man måste ju själv hitta borren..Snart du adde kommer isarna..

Kommentera

ett bra tips är att börja grunt och fiska dej ut mot djupare vatten tills det börjar nappa1sen är det bara att borra o borra och åter borra!
      UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
      minken.bloggsida.se/

Kommentera

Ja, borra ska jag nog klara av.
        Och nu får jag tips härifrån och från min poolare Alex, så det går nog bra!

Bara det blir en del is i vinter så ska det bli mycket fiske, eller hur, Alex?

Och en Katrineholmare ska jag inskaffa, och lite andra pilkar.
        Senast ändrad av Andreas Andersson; 2003-12-21, 17:58.
        Mvh,
        Adde

Kommentera

Självklart självklart!..NOg ska det bli is alltid!..Moahahaha..Lite angling då med tycker jag..

Kommentera

Håller helt med, angling och pimpling.
            Då kanske jag kan få min första gädda på isfiske =)

Det kanske går att åka till stugan några gånger, annars har vi ju alltid Djulö!
            Mvh,
            Adde

Kommentera

Om du har lite koll på lufttrycket och dess förändringar så kan det vara till hjälp. Vid äförändringar byter abborren ståndplats. Den har inte lika lätt att jämna ut tryckskillnader som andra fiskar och kompenserar sig för det genom att stiga eller gå djupare. Låg tryck går mot djupare bottnar. Högtryck går upp högre mot ytan och upp på grund. Vid stabilt lufttryck finns den antingen i närheten av betesfisken eller så drar den sig undan för att få lite matsmältningsro.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

wohooo..självklart!!..F*n titta ut!..det har inte slutat snöa än!!!!!!!!

Kommentera

Tja Andreas.. Jag började pimpla abborre för 2 år sen och har väl varit ute allt för många gånger ha varit med på serie tävligar, km och allmänna tävligar också Störrsta borren jag tagit på pimpel är 944gram.

Vid abborre pimpel får du jobba för fisken det gäller att hotta fisken för fisken hittar inte dig när den är köld stel. Och det kan bli många många många hål På viktiga tävlihgar där man ger allt kan det gå så att hugger den inte inom nån minut så "spriger" jag vidare för att letar up dom för dom står oftast klumpvis på vintern. Lite längre mot islossningen på våren sprider dom ut sig mer och blir lite mer livliga.

Ha därför en lättborrad borr.. Ställen att leta på är öar brukar alltid ge fisk, vet du om någon grynna så kan du hitta de riktigt stora borrarna. Inlopp och utlopp med lite stömmande vatten och gärna vass kan va kanon ställen.. Grund platåer är också heta ställen.. riktigt djupa hålor eller vaker i bottenen kan va bra samt ställen med mycket bråte på botten. Om inget funkar kan ibland oförutsäg bara ställen som att gå ut mitt i sjön och borra ett hål ge oandade fångster.

Till abborre pimpel använder jag 115cm rantanen borr, wigglers gula, grön tävlings pimpel spön dom är hur sköna som helst. Vege, pipa pil funkar utmärkt, bergman pilken är det häller inget fel på . Jag använder limkrokar i olika färger bra färger i de sjöar jag fiskat i är grön, gul, orange, lila och rosa för att nämna några.. Krokar med flera olika färger på funkar bäst. maggot brukar jag inte använda på pimpel tävlingar men när man är ute bar endå och pimplar kan man använda det kan funka lite bättre ibland på trög abborre... //skitfiske på dig.
                  Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

=D

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                    2 svar
                    245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                    Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                    2 svar
                    343 visningar
                    0 gillar