Jo det kan bli enhel del hål om det är trögt fiske T.ex e tävling brukar vara ca 3 timmar och jag tror no att som mesthar jag nog borrat upp mot mellan 50-80 hål måste vara nått sånt E ungefär ett hål per 3e minut Svetigt blir det!! Men det är bara att kämpa vidare för rätt som det är sitter det en grov borre i slutet på linan och då får man nya oanade krafter.. Grov abborre känns lätt igen på tyngden som blir i hugget och de tunga knyckarna som blir i figheten samt de korta men graftiga rusningar dom gör //skitfiske på er!
Du behöver följande:
- 115-130mm borr
- VM-spö eller liknande (med eller utan justerbar myskatopp, helst med. annars byter du bara ut toppöglan mot en myskatopp)
- Stroft GTM 0,16/0,18 eller liknande
- Liten vertikalpirk Silver/koppar m. färgkrok eller garnkrok i glada färger strl.14 - 16
- Röda, oranga, svarta eller gula mormyskor som ersättning för trekroken under vertikalpirken eller om man som jag gör för det mesta kör enbart med myska och ingen vertikalpirk (funkar kanon)
- Fiska sedan i din favo sjö på djup kring 0,5 - 3 meter utanför vassruggar eller bäckutlopp (akta dig för tunna isar).
Man kan ibland när man kommer till någon ny sjö som man inte fiskat i tidigare få borra som en galning innan man hittar var dom små rackarna är, men sen är det bara att dra upp dom. HeHe
Har en ur rantanen 115 mm borr kanon borr mycket lättborrad lite dyr all köpa och extra skär är rätt dyrt men man känar in det..
Kör med tävlings spön av märket wiggler 2 gula spön som är medel hårda inte styva och inte mjuka lagom helt enkelt Sen har jag 2 gröna spö av samma märke dom är lite mjukare och det är dom jag kör mest med men det är en smaksak.. Kör med 0.18 mm lina på alla 4 spöna och på det ena gula har jag en liten liten mässing, silver pilk som jag använder till små abborre på grunt vatten. Sen har jag en vege pilk i mässing, silver på det andra gula spöt. Och samma pilk till ett av dom gröna .. Sen har jag en stor guld, silver pipa pilk på det andra gröna för stora djup och stor abborre..
Har små fjäderlänkar eller vad dom kallas då kroken rör sig livligare.. Krok i sl 12-14 är lagom. Lim krokar i olika färger grön, orange, lila , röd, grön samt rosa brukar funka i de flesta vatten.. Krokar med flera olika färger på är bra!
Det var väl allt sen har jag lite extra pilkar och länkar och sax, kniv mm i skryllan //Skit fiske på er!!
Hmmmm..115 mm, kan det inte vara lite smalt om storabborren kliver på?.....Sen rekommenderar fler krok i storlek 14, kanske bra om man tävlingspimplar...Ska man jaga grov abborre, kan man gott gå upp i storlek till krok 10 eller 8 enligt min mening...
Ett litet trick kan också vara att iställry för att knyta pirken direkt på linan så kapar man linan och knyter ett lekande och har en meter tafs. På så vis ser man lekandet och vet när abborren närmar sig hålet...Själv kör jag med fireline micro-ice och har en meter 0,20 nylontafs som jag knyter direkt i pirken med ögleknuten.
har sjäv aldrig större krok än en 14 ytterst sällan en 12;a!tycker stora krokar förstör gången i pirken.men det är klart kör man med en bergman i större modell så funkar det nog med en 10-8..jag har haft bäst fiske efter större borre på små pirkar runt 30-35mm!
Kommentera