Pimpla abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pimpla abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

borr + krok..

Tror nog gått att du kan dra upp en borre över kilot i ett 115mm håll frsten blir det lagom tung om du jagar abborre med större diameter på borren.. Fast vill du träna upp muskelaturen så ska inte jag säga ifrån Har dragit 944grams borre på sl 14 krok går hur bra som helt även gädda på ca 2-2.5kg har jag dragit på sl 14 krok och 115mm hål Fast smaken e ju som baken....
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Re: borr + krok..

Originally posted by kenta_85
      Tror nog gått att du kan dra upp en borre över kilot i ett 115mm håll frsten blir det lagom tung om du jagar abborre med större diameter på borren.. Fast vill du träna upp muskelaturen så ska inte jag säga ifrån Har dragit 944grams borre på sl 14 krok går hur bra som helt även gädda på ca 2-2.5kg har jag dragit på sl 14 krok och 115mm hål Fast smaken e ju som baken....

Klart det är lättare att borra med en 115 mm:s borr.....Kör själv med 135 mm, sen om den stora på 1,5 eller mer kliver på tror jag 115 är smalt, då blir det svettigt.........¨Men det är klart. kör man mest tävlingspimpel så är valet en smalare bott och mindre krokar..
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

BBRF har ju naturligtvis helt rätt. (undrar vem han lärt av?) När jag tävlingspimplar har jag annan utrustning än när jag jagar storfisk. Man kan klara stor abborre på 16 krok 0.16 lina och 115 borr, men lika ofta går det åt skogen.
        När jag "nöjesfiskar" grov abborre använder jag 155 mm borr 0,22 Stroft och stl 10 på kroken. Man har mycket högre procentchans att landa fisken, ett stort hål gör det mycket enklare att styra fisken rätt. Visst blir det tyngre att borra men det är det värt när 1,7 kilos abborren sitter på kroken...

Kommentera

kg?: även till tävlingspimpel är det bra att andvända lite grövre lina, jag andvänder 0.18 och 0.20mm det trasslar mycket mindre. och det är inte så ofta man behöver ha så små krokar som 16, på tex mälaren och andra vatten med mycket fiske är det ofta bättre med en kanske 14 eller 12:ans krok det blir lättare att kroka loss och det är störra chans att om man skulle få på en finare att den följer med enda upp då.
          Tube for life

Kommentera

Jo Fast jag har inga direkta kilos borre vatten här och det blir mest tävlingpimpel för min del.. Men jag har större blänke och så för grövre abborre
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

kan ju passa på att skriva vad jag har för utrustning till tävlingspimpel oxå.

borr rantanen 115mm
              sedan andvänder jag 5st normark pimpelspön typ likadana som wigglerspöna, men jag tycker dom är skönare att hålla i, sedan kapar jag toppen kanske 2cm så dom blir kortare och styvare. andvänder 0.18 och 0.20 mm lina och som pirk andvänder jag bara hedenskogspirken. och jag andvänder WMC trekrokar i storlek 16-10
              Tube for life

Kommentera

BBRF och även KG, har ju mycket rätt. Man får skilja på renodlat tävlingsfiske på pligg eller den som på tävling bara jagar stort. Har ändrat sig rätt radikalt på den fronten. Förr gick alla in i vassen och gnetade, men som nu är det fler som går ut med tyngre grejor på större bitar. Förutsättning är att det tävlingvattnet innehåller stor borre. Var själv den sistnämda typen sista delen av mitt pimpeltävlande. Tröttnade på att lyfta gnetter. Mitt tips till den som vill fånga jätteborren Hugo. Balanspirk Nils Master, med en Ownerkrok undertill storlek 6-8. Fireline gul och med ett spö med bra klinga. Annars en skapligt stor Bergman med dito Owner storlek 6-8. Isborr inte mindre än 150 mm. Vid tunn is är en 200 mm ännu bättre. En riktigt välmatad och romstinn storabborre är det ibland kantboll på en 150 mm borr. Ju större ishål, ju lättare att styra in storabborren utan risk för missöde att fastna med krokarna i hålkanten. Så satsa grovt i stället för att fjutta gnetter. MVH Gunnar J.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

måste vara ganska rejäla pirkar ni fiskar med som pallar en 10;a
                  Senast ändrad av minken; 2003-12-29, 07:35.
                  UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
                  minken.bloggsida.se/

Kommentera

Originally posted by minken
                    måste vara ganska rejäla pirkar ni fiskar med som pallar en 10;a
                    Har kört med en vanlig pipa-pirk med owner st 10. Tappade 2 grisar förra säsongen på den tunna modellen när krokarna rätade sig..Nu blir det den vanliga tjockleken.
                    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Tog årets första pimpelborrar igår, ingen storlek på dem, men alltid kul att få fisk. Tog båda på Bergmans 60mm.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Moddifier, 2024-03-11, 22:12
                      2 svar
                      246 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ArvillaKovacek  
                      Startad av Borrarna, 2024-12-17, 12:13
                      2 svar
                      350 visningar
                      0 gillar